Gå til innhold

Skal det betales formueskatt på penger som brukes til å betale restskatt?

John-B

Anbefalte innlegg

Gjelder selvangivelse for næringsdrivende.

Pga jeg driver enkeltpersonsforetak er det umulig å anslå hva jeg skal forskuddsbetale av skatt, så jeg bare betaler det jeg får beskjed om, og betaler resten på etterskudd ("restskatt").

Pga fjoråret gikk bedre enn ventet, regner jeg med å måtte betale ca 200 000 kr mer i skatt enn det jeg har forhåndsbetalt. Disse pengene har jo jeg satt av på en konto.

Spørsmålet er: Er det riktig at disse pengene skal stå oppført som "Formue" i selvangivelsen? De har jo automatisk blitt oppført her pga de stod på konto ved årsslutt, men om jeg hadde betalt forskuddskatt, slik som er normalt, ville jo ikke jeg hatt disse pengene lenger ved årsslutt.

Altså, burde jeg korrigere formuen, ved å subtrahere det jeg kommer til å betale i "restskatt" ved innlevering av selvangivelsen? Dette er jo ikke mine penger, så er jo ikke logisk at jeg skal betale formueskatt for det da.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er jo din "feil" at du ikke har betalt riktig forskuddsskatt, så pengene er faktisk dine ved årsskiftet, pga korrigerende etterskuddsskatt. På samme måte ville du, dersom du hadde tatt opp lån for å betale forskuddsskatten, og hadde betalt for mye, fått skattefradrag for rentene på lånet, og redusert formuesskatt for gjelden.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med John-B, skattekravet er ikke en gjeld som oppstår når du får selvangivelsen, den ble opparbeidet i 2009. Du kan derfor prøve å skrive det opp som gjeld i selvangivelsen. Har ikke funnet noe svar på om det er noe som vil gå gjennom, men det kan jo være verd å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...