Kaarerekanraadi Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Overskriften sier alt. La oss legge til at det er en liten vanlig el-bil. Vil det kreve mange kwh? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Avhenger fullt og alene på batteriene. Hvor store/mange batterier sitter i bilen, og hvilken type batterier er det? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Nei, jeg har ikke noen el-bil selv. Litt klønete formulering der, men jeg mener altså for en liten bil med nyeste teknologi. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Avhenger fullt og alene på batteriene. Hvor store/mange batterier sitter i bilen, og hvilken type batterier er det? EDIT: Det tar deg 1 minutt å finne ut hvor store batterier som sitter i f.eks en think. Om man ser for seg en effektivitet på hele ladekretsen på 66%, så er det bare å ta batterikapasiteten * 1.5 Det du spør om er hvor langt er et tau. Et meningsløst spørsmål, siden du ikke sier hva du egentlig lurer på. Endret 23. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Så det krever 15 kwh å lade et 10 kwh batteri? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det vil ikke alltid være slik, men for think-bilen jeg fant på under 60 sekunder vha google så var det slik Det er ikke uvanlig med en effektivitet på 66%, så det kan nok være greit å følge sånn ca. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Kjemiske batterier har en indre motstand mot forandringer, og denne motstanden øker dess raskere endringen er. Ved hurtiglading av batteripakken vil det derfor gå med vesentlig mer energi for å fullade batteriene enn om fulladingen skjer med lavere effekt over lengre tid. Overskuddsenergien ved hurtiglading blir til varme, batteriene blir merkbart oppvarmet av hurtiglading. Det samme skjer ved utlading (kjøring), kjører man langsomt og forsiktig, så får man mer energi ut av batteriene før de er tomme, mindre av energien forsvinner i varmetap enn om man råkjører. En annen følge av rask tomkjøring er at batteriene henter seg inn litt hvis man stopper og tar en pause, men den siste strømresten er likevel ikke nok til å øke kjørelengden særlig mye. De nyeste batteritypene har blitt bedre på å tåle raske utladinger uten at den indre motstanden øker like voldsomt som man opplevde med eldre batterityper. Tesla Roadster bruker samme batteritype som man bruker i bærbare datamaskiner. Denne batteritypen gir lengre kjørelengde og større muligheter for å kjøre raskt og effektivt underveis, men de er også svindyre. Endret 23. mars 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) SeaLion: Det du beskriver er VELDIG batteriavhengig. NiMH, som er ganske vanlig, har lite av denne oppførselen, og kan levere full batterimengde selv ved ganske høyt trekk. Litium-Ion/li-pol er vel til og med mer effektivt ved høyt trekk. EDIT: Å kalle noen av disse batteritypene for nye er vel som å kalle windows xp nytt. De har tross alt vært tilgjengelige de siste 10-15 årene. Endret 23. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Og elbiler er heller ikke noe nytt. Den første bilen (uansett fremdriftsystem) som klarte å kjøre fortere enn 100 km/t var en elbil. Dette skjedde i 1899, altså for 111 år siden. Allerede da var elbiler ganske vanlige, med egne elbilprodusenter. Men også da var batteriene elbilenes akilleshæl. Da som nå altså. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 De første datamaskinene sies å ha blitt laget på slutten av 1800-tallet, og begynte å blomstre på 60-tallet, fortsatt er xp ikke lenger nytt. Poenget mitt er at det er viktig å presisere at det du nevner først og fremst gjelder alkaliske og Nikkel-Kadmium batterier (muligens også vanlige blysyrebatterier?), når nikkel-metallhydrid og litium-ion/li-pol batterier ikke lider av disse tingene. Det er vel særdeles få biler i dag som bruker nikkel-kadmium og alkaliske batterier (Er nikkel kadmium en gang lovlig nå for tiden), og Nikkel-Metallhydrid har vel vært brukt ganske lenge, og Li-ion kanskje kommer (man må jo ikke bruke den absurd dyre li-pol teknologien som enkelte biler har valgt å bruke) li-ion er fortsatt overlegent alle de vanlige, til en lavere pris. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Er ikke li-ion sinnsvakt brannfarlig? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Tesla Roadster benytter 6831 litiumioneceller (li-ion). Think City benytter Natriumbatterier, men vil også bli tilbudt med litiumionebatterier etter hvert. http://www.think.no/THINK-City/Batterier Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Er ikke li-ion sinnsvakt brannfarlig? Brukes i samtlige mobiltelefoner og pcer i dag, har jo vært noen produsenter (spesiellt sony) som har hatt feilende beskyttelseskretser på batteriene sine. Så det er farlig ja, men til vanlig, nei. Li-Polymer som kommer i de nyeste mobilene er enda værre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Er ikke li-ion sinnsvakt brannfarlig? Det er ikke så bra om det tar fyr, men det er det vel forsåvdit heller ikke med bensin. Jeg tipper begge deler er et relativt sett lite problem i praksis. AtW Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Dette vil altså si at Opel Ampera med 16kwH batterier. Koster 24kwh å lade opp? La oss si man kjører ca 60km pr dag (noe som er ca distansen bilen er oppgitt å klare på disse batteriene), og strømprisen ligger på 1kr/kwH. Så koster det ca 24 kroner dagen å bruke denne. Dette tilsier 1800km og 720 kroner måneden i "drivstoff-forbruk". Er dette riktig? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Om du ikke tar med verditap og slitasje på bilen så ser det noenlunde riktig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå