Gå til innhold

Hvor mange kwh kreves for å lade en EL-bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhenger fullt og alene på batteriene.

 

Hvor store/mange batterier sitter i bilen, og hvilken type batterier er det?

 

EDIT:

Det tar deg 1 minutt å finne ut hvor store batterier som sitter i f.eks en think. Om man ser for seg en effektivitet på hele ladekretsen på 66%, så er det bare å ta batterikapasiteten * 1.5

 

Det du spør om er hvor langt er et tau. Et meningsløst spørsmål, siden du ikke sier hva du egentlig lurer på.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Kjemiske batterier har en indre motstand mot forandringer, og denne motstanden øker dess raskere endringen er. Ved hurtiglading av batteripakken vil det derfor gå med vesentlig mer energi for å fullade batteriene enn om fulladingen skjer med lavere effekt over lengre tid. Overskuddsenergien ved hurtiglading blir til varme, batteriene blir merkbart oppvarmet av hurtiglading.

 

Det samme skjer ved utlading (kjøring), kjører man langsomt og forsiktig, så får man mer energi ut av batteriene før de er tomme, mindre av energien forsvinner i varmetap enn om man råkjører. En annen følge av rask tomkjøring er at batteriene henter seg inn litt hvis man stopper og tar en pause, men den siste strømresten er likevel ikke nok til å øke kjørelengden særlig mye.

 

De nyeste batteritypene har blitt bedre på å tåle raske utladinger uten at den indre motstanden øker like voldsomt som man opplevde med eldre batterityper. Tesla Roadster bruker samme batteritype som man bruker i bærbare datamaskiner. Denne batteritypen gir lengre kjørelengde og større muligheter for å kjøre raskt og effektivt underveis, men de er også svindyre.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

SeaLion: Det du beskriver er VELDIG batteriavhengig.

NiMH, som er ganske vanlig, har lite av denne oppførselen, og kan levere full batterimengde selv ved ganske høyt trekk.

Litium-Ion/li-pol er vel til og med mer effektivt ved høyt trekk.

 

EDIT: Å kalle noen av disse batteritypene for nye er vel som å kalle windows xp nytt. De har tross alt vært tilgjengelige de siste 10-15 årene.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Og elbiler er heller ikke noe nytt. Den første bilen (uansett fremdriftsystem) som klarte å kjøre fortere enn 100 km/t var en elbil. Dette skjedde i 1899, altså for 111 år siden. Allerede da var elbiler ganske vanlige, med egne elbilprodusenter. Men også da var batteriene elbilenes akilleshæl. Da som nå altså.

Lenke til kommentar

De første datamaskinene sies å ha blitt laget på slutten av 1800-tallet, og begynte å blomstre på 60-tallet, fortsatt er xp ikke lenger nytt.

 

Poenget mitt er at det er viktig å presisere at det du nevner først og fremst gjelder alkaliske og Nikkel-Kadmium batterier (muligens også vanlige blysyrebatterier?), når nikkel-metallhydrid og litium-ion/li-pol batterier ikke lider av disse tingene.

 

Det er vel særdeles få biler i dag som bruker nikkel-kadmium og alkaliske batterier (Er nikkel kadmium en gang lovlig nå for tiden), og Nikkel-Metallhydrid har vel vært brukt ganske lenge, og Li-ion kanskje kommer (man må jo ikke bruke den absurd dyre li-pol teknologien som enkelte biler har valgt å bruke) li-ion er fortsatt overlegent alle de vanlige, til en lavere pris.

Lenke til kommentar

Er ikke li-ion sinnsvakt brannfarlig?

Brukes i samtlige mobiltelefoner og pcer i dag, har jo vært noen produsenter (spesiellt sony) som har hatt feilende beskyttelseskretser på batteriene sine.

 

Så det er farlig ja, men til vanlig, nei.

Li-Polymer som kommer i de nyeste mobilene er enda værre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dette vil altså si at Opel Ampera med 16kwH batterier. Koster 24kwh å lade opp?

 

La oss si man kjører ca 60km pr dag (noe som er ca distansen bilen er oppgitt å klare på disse batteriene), og strømprisen ligger på 1kr/kwH. Så koster det ca 24 kroner dagen å bruke denne.

 

Dette tilsier 1800km og 720 kroner måneden i "drivstoff-forbruk".

 

Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...