Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

MS- og protonspekter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å forstå hva den prinispielle forskjellen er mellom proton- og massespektrometri. Jeg vet at massespektrometri er en metode for å bestemme molekylmassen og strukturen til et molekyl.

Men hva finner vi ut med et protonspekter?

Jeg vil ikke at dere svarer direkte på spørsmålet, men at dere gir meg et hint slik at jeg kan lære det selv :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du blander litt. Et massespekter fungerer som et "fingeravtrykk" av stoffer. Spekteret viser forekomsten av forskjellige stoffer. Protonspekter er det samme som et NMR-spekter. Det viser strukturen på molekylet. Man finner ut hvilket stoff det er ved hjelp av kjemisk skift og forholdet mellom antall H-atomer (og ved andre metoder også). Hvert hydrogenatom sender ut en signal, og hvis det f.eks er to H-atomer, blir da utslaget større.

Eksempel på NMR-spekter:

saff.gif

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I MS(massespektrometri) ioniserer du molekyler og sender de igjennom et magnetfelt som avbøyer fragmentene i forskjellige størrelser.

I H-NMR(protonspektrometri) Har du en løsning i et magnetfelt som påvirker hydrogenene i molekylene, slik at man kan detektere omgivelsene til hydrogene på molekylet.

Mao: I MS kan du finne ut hvor mye stoffet ditt "veier" dvs finne ut molekylformelen. Mens i H-NMR finner du ut strukturen.

Lenke til kommentar

På "vanlige" stoffer så er også MS'en koblet til en datamaskin med en stor database over disse fingeravtrykkene som gjør at en MS kan i mange tilfeller finne ut nøyaktig hvilket stoff det er også. Dette forutsetter at stoffet du analyserer ikke er et nytt stoff.

NMR derimot er det mulig å tolke spekteret slik at man kan finne ut hvilket stoff det er og finne strukturen til stoffet selvom det er et helt ukjent stoff. Brukes en del ved forskning for å se om den organiske syntesen du har gjort har gitt deg det resultatet du trodde/håpet på. H NMR spekter krever naturligvis at det er nok H-atomer til at et kart over disse sier nok om stoffet du undersøker. Det er sjeldent et problem med organiske molekyler men fungerer dårlig innen uorganisk kjemi hvor de gjerne bruker røntgen diffraksjon.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...