Umbrello Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Se her: Hvordan kan jeg finne vinkel v? Fasit sier 70 grader, men jeg klarer ikke å komme dit :/ På forhånd takk! Endret 23. mars 2010 av Umbrello Lenke til kommentar
Musty Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 jeg kom frem til det ved å anta at den store trekanten er en rettvinklet trekant slik som vist på bildet. Da blir V=70grader. Hvordan du skal regne deg frem til det derimot ser jeg ikke. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg fikk det til men jeg må bruke litt tid på formulere det To sek! Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Se her: Hvordan kan jeg finne vinkel v? Fasit sier 70 grader, men jeg klarer ikke å komme dit :/ På forhånd takk! Som nevnt over er den store trekanten rettvinklet. Dette gir at vinkelen mellom det korteste katetet og forlengelsen av det lengste katetet også vil være 90 grader. Ellers får vi også vite at denne vinkelen på 90 grader, består av to like store vinkler. Disse to vinklene er vinkel x. Med andre ord får vi: 2*x = 90 Derav er vinkelen x = 45 grader. Nå går vi tilbake til den store trekanten. Vi kjenner to av de tre vinklene i denne trekanten. Den ene er 40 grader og den andre 90. Totalt i en trekant er det 180 grader. Dette gjør at den siste vinkelen er 50 grader. Denne vinkelen er nabovinkelen til to vinkler som er like store, altså vinklene som heter y. Til sammen blir disse vinklene 180 grader. Med andre ord får vi: 2*y+50 = 180 2y = 130 y = 65 Nå har vi to av de tre vinklene i den lille trekanten. Vinkel x som er 45 grader, og vinkel y som er 65. Summen av vinklene i en trekant er som sagt 180 grader, derav: x+y+v=180 45+65+v=180 v = 70 Håper du forstod dette Edit: Nå kommer Okse_ku til å plukke matten min i stykker Endret 23. mars 2010 av SkoMedHull Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Jepp, det forsto jeg Det er bare det at den store vinkelen ikke er rettvinklet, hvis den hadde vært det ville det ha vært en lignende markør som det Musty tegnet inn. Dette vet jeg fordi at det er en slik en på alle rettvinklede vinkler i min lærebok, så det kan vi ikke bruke... Men, en kan begynne å spekulere i hvorvidt de som laget oppgaven har glemt å tegne den inn... Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Slik gjorde jeg det; http://img260.imageshack.us/i/imag0049x.jpg/ Slik som alle andre fikk jeg også 70 grader. (bare ignorer skråstrekene foran vinkel C, dette er bare hjelpestreker Endret 23. mars 2010 av Okse_ku Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Jeg tror nok det er en liten slurvefeil. Ser ikke hvordan man skulle funnet den ellers, noen innspill Okse_ku? Selvsagt hadde han det DET ER JUKS Å BRUKE PAPIR OG BLYANT! Endret 23. mars 2010 av SkoMedHull Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) sjekk ovenfor, masse likninger og substitusjon burde gå. edit: la ved et word-dokument som forklarer hva jeg har gjort. Håper det hjelper. matte.doc Endret 23. mars 2010 av Okse_ku Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Imponerende må jeg si! Tusen takk for hjelpen!! Nå skal jeg sette meg ned og prøve å forstå løsningen Så håper jeg samtidig at jeg ikke får slike på eksamen... Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Fikk det til... her er svaret med detaljer Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) jeg kom frem til det ved å anta at den store trekanten er en rettvinklet trekant slik som vist på bildet. Da blir V=70grader. Hvordan du skal regne deg frem til det derimot ser jeg ikke. Det blir feil fordi summmen av vinklene i trekant er 180 om du har de to formlike vinklene på høyretrekanten på 90 grader blir det 90 + 90 + 40 = 220 grader siden dem er like og summen er 180 blir det 180 -2x -40 = 70 grader hver ( da stemmer resten av regningene) ut fra det regner man videre x og y som vist ovenfor. Endret 23. mars 2010 av peace2 Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 jeg kom frem til det ved å anta at den store trekanten er en rettvinklet trekant slik som vist på bildet. Da blir V=70grader. Hvordan du skal regne deg frem til det derimot ser jeg ikke. Det blir feil fordi summmen av vinklene i trekant er 180 om du har de to formlike vinklene på høyretrekanten på 90 grader blir det 90 + 90 + 40 = 220 grader siden dem er like og summen er 180 blir det 180 -2x -40 = 70 grader hver ( da stemmer resten av regningene) ut fra det regner man videre x og y som vist ovenfor. Hvordan er de like? Hvis den hadde vært 90, så ville den siste vinkelen ved siden av y være 50. Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) jeg kom frem til det ved å anta at den store trekanten er en rettvinklet trekant slik som vist på bildet. Da blir V=70grader. Hvordan du skal regne deg frem til det derimot ser jeg ikke. Det blir feil fordi summmen av vinklene i trekant er 180 om du har de to formlike vinklene på høyretrekanten på 90 grader blir det 90 + 90 + 40 = 220 grader siden dem er like og summen er 180 blir det 180 -2x -40 = 70 grader hver ( da stemmer resten av regningene) ut fra det regner man videre x og y som vist ovenfor. Hvordan er de like? Hvis den hadde vært 90, så ville den siste vinkelen ved siden av y være 50. problemet blir da at vi ikke kan anta at det er 90 fordi det ikke stod rettvinkelstegn der... så vinklene må være formlike slik det er vist fram. løsningen din så ikke gærn ut bare at du begynte med det å anta at det var 90 når det ikke stod info om det... det blir riktig også hvis man antar 90 men skal man det? det står ingen info om at det er 90... her er hvordan du løste det... dumt det er flere løsninger ... Endret 23. mars 2010 av peace2 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Sjå på kven du faktisk svarer, peace2. Okse_ku har ikkje antatt at nokon vinklar er 90°. Og din antagelse om at dei to ukjende vinklane i trekanten til høgre er like kan jo ikkje vere rett, om du ser på figuren. x og y er då heller ikkje like store. At det er fleire løysingar på eit problem er ikkje dumt, men at løysingar som bruker antagelsar som ikkje (nødvendigvis) stemmer får rett svar, det er kan hende litt dumt. Måten Okse_ku gjorde dette på er den einaste fornuftige so langt i mine auge, og den same eg brukte (sjå vedlegg). vinkel.pdf Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Støttes, slik jeg ser det så får du aldri vite vinkelstørrelsen på x og y, bare at de samlet er 110grader, noe som gjør at du kan finne vinkel v Torbjørn: Takk for nok en godt vedlegg som forklarer oppgaven Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Sjå på kven du faktisk svarer, peace2. Okse_ku har ikkje antatt at nokon vinklar er 90°. Og din antagelse om at dei to ukjende vinklane i trekanten til høgre er like kan jo ikkje vere rett, om du ser på figuren. x og y er då heller ikkje like store. At det er fleire løysingar på eit problem er ikkje dumt, men at løysingar som bruker antagelsar som ikkje (nødvendigvis) stemmer får rett svar, det er kan hende litt dumt. Måten Okse_ku gjorde dette på er den einaste fornuftige so langt i mine auge, og den same eg brukte (sjå vedlegg). Morsomt dette XD , måten din finner kun v da (er jo målet , hehe:P ). det så riktig ut Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Det er kun v ein skal finne, og det er kun v ein kan finne, dei andre vinklane kan ein ikkje finne med den informasjonen som er gitt (so vidt eg kan sjå). Grunnen til at ein får rett svar på ulike måtar er det at x og y kan variere, so lenge summen av dei er 110°. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå