Gå til innhold

Ny PC til film osv...

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å sette isammen en liten pc til filmtitting, musikk osv i stua.

Jeg har plukket ut følgende komponenter (fra ps data), og lurte på om noen kan gi noen korte kommentarer eller endre litt på oppsettet for meg. Har et lite micro atx med 200w strømforsyning som jeg skal bruke. Kommer dette oppsettet til å være for bråkete? Er skjermkortet bra nok på tv ut? Skal bare bruke et 28" widescreen. Har også en hjemmekino receiver (NAD T752). Hvilket lydkort burde jeg velge for å få lyden fra pcen til receiveren med Dolby Digital og DTS lyd?

Asus S-478 SIS651 Micro ATX VGA Audio LAN 533MHz FSB 2xDDR / 2xSDR, P4S533-MX

Intel CPU Celeron 2.0GHz mPGA-478 400MHz 128K Boxed

Geil 256MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V

Wd Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5", WD400BB

Samsung CD-RW / DVD 48X / 24X / 48X + 16X ATAPI

Connect3d Radeon 9000 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt ut Cellyen med en Athlon XP. AMD er desidert best i det aller laveste prissjiktet (håper for guds skyld at jeg ikke startet en ny krig nå, bank i bordet). Det minnet var vel litt overkill, hvis du bare skal se på film og sånn? Og harddisken bør du bytte i en Seagate, den er mer stillegående (regner med du vil ha den så stille som mulig til filmbruk). Disken kan gjerne være litt større også, særlig hvis du skal legge inn DivX-filmer osv. Tror ikke det er mange kronene du må ut med for en dobbelt så stor disk. Ellers bør du kjøpe en stillegående CPU-kjøler og kabinettvifter.

Sjekk også www.avforum.no under HTPC, der finner du kanskje noen ideer om en PC til dette formålet.

Lenke til kommentar

Ville kjøpt ett billig Matrox G450 Dualhead eller G500 Dualhead som skjermkort. Suger på 3D, men er helt genialt på 2D og TV ut. Beste TV-ut på markedet, selv om kortet begynner å bli noen år. Etter at jeg byttet til GF4 kortet, savner jeg faktisk Matrox kortets tv-ut muligheter, og klarheten jeg fikk i tv-bildet med Matrox kortet var milevis foran det GF4 kortet klarer.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om større harddisk og matroxkort, selv om ATI skal ha bra TV-ut. Tror ikke du kommer til å angre på noen av delene. Angående prosessor så er det viktig å se på hvilken prosessor som takler såpass liten strømforsyning. Dermed tror jeg egentlig at vi skrinlegger Athlon XP ganske fort selv om det kanskje ville være økonomisk og ytelsesmessig forsvarlig. Har ikke helt kontroll over strømforbruket på Celeron, men det skulle nå uansett ikke være problemer med CPU-ytelsen til det du skal bruke den til.

Lenke til kommentar

En ting til... trenger du egentlig 2 GHz? Jeg spilte divx og dvd så det suste på min gamle AMD 650MHz maskin.

Ellers vil nok større harddisk være forsvarlig, slik en nevnte. Og velg gjerne den støysvake Seagate da du ikke trenger en rårask harddisk for å spille av film.

Vil nok en gang presisere at Matrox kortet er best på tv ut. Mye lettere å bruke enn andre grafikk-korts tv-ut programmer også. Med det kortet kan du jobbe med hva som helst på datamonitoren, mens du spiller av en film på tv. Filmen kan gjerne være minimert nede på statuslinja på datamonitoren, men vises på tv som fullskjerm. Det har jeg ikke klart med andre kort som kun har klone-funksjon.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, et THX klassifisert varemerke gir deg IKKE EN DRITT. Bare så det er sagt. De har kun laget det for å få ekstra penger, å få skikkelig THX i et hjem er både dyrt og rimelig harry.

Lenke til kommentar

Hva med et Matrox Millenium grafikkort? Har etter hva jeg har hørt suveren 2d-ytelse, som vil være bra hvis du ikke skal spille et eneste spill med den. Det vil ikke være mange spill som kjører bra på Radeon 9000 uansett da :roll:

Lenke til kommentar
Hva med et Matrox Millenium grafikkort? Har etter hva jeg har hørt suveren 2d-ytelse, som vil være bra hvis du ikke skal spille et eneste spill med den. Det vil ikke være mange spill som kjører bra på Radeon 9000 uansett da  :roll:

Heller Matrox G-serien da, ettersom Millenium kortet er relativt dyrt og helt unødvendig om han ikke skal spille 3D spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...