Gå til innhold

kan centrino og pentium 4 brukes om hverandre eller kreves

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Centrino er ikke en prossessor, men kombinasjonen av chipssett , wlan og Pentium M prosessor.

Pentium M prosessor kan brukes uten resten av Centrino-greiene, men da får man ikke ha Centrino logoen..

Correct me if I'm wrong!

Lenke til kommentar

svarte fremdeles ikke på spørsmålet hans..

ja det er forskjellige brikkesett, i tillegg så er Pentium M beregnet for laptops, og det er ikke noen desktop brikkesett enda...synd egentlig, for en 1.7GHz Pentium M må jo være forholdsvis bra til desktop oxo, ikkesant? :)

Lenke til kommentar

Riktig bulldog: Centrino er et bare et klistremerke som sier at maskinen inneholder Pentium-M og WLAN.

MrLee: Pentium-M og Pentium 4 bruker ikke bare forskjellige chipsett, men også forskjellige sokler.

Litt om selve kjernen:

Så vidt jeg vet er selve Pentium-M kjernen en vidreutvikling av og ganske lik den gamle Pentium-III tualatin kjernen. (Siden denne er svært energi-effektiv). Jeg tror FPU/ALU og L1/L2 cache bare har fårr små forbedringer, mens FSB-kontrolleren er helt byttet ut med noe som ligner mer på den "quad pumped" Pentium4-bussen "GTL++". Dette er gjort for å øke minnebåndbredden betraktelig. Som kjent yter Pentium III mye bedre per MHz enn Pentium 4, men at den er vanskeligere å skalere opp i MHz. Dette er grunnen til at Pentium-M yter veldig bra selv på lav frekvens. (I tester yter en Pentium-M 1,6GHz sammenlignbart med en Pentium4 2,6GHz.) Jeg har ennå ikke funnet noen tester av Pentium-M sammenlignet med Pentium-III, så hvis noen kommer over dette please send en PM til meg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...