Gå til innhold

Investere i nytt skjermkort, eller burde jeg gjøre mer, maaaaaks er 3.000, til spill?


chokke

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har for tiden, og har hatt det de siste 2.5 årene denne PC-en:

 

Maskinvare (PC):

Antec Performance One P182

Asus P5KC

Corsair HX620W

Corsair TWIN2X-6400 4 GB (4 x 1 GB) CL5

Inno3D GeForce 8800 GTS 640 MB

Intel Core 2 Duo E6750

Noen 7.200 RPM harddisker

 

I det siste har jeg merket at jeg ikke kan spille nyere spill uten å bli nødt til å slå kraftig ned på grafikken, og har dermed fått tankene om at jeg burde gjøre noe med PC-en. Det første som slår meg, er da grafikkortet, siden det er grafikken som slåes ned, og jeg har skjønt at tiden har gått bra for grafikkortene, men frister også litt til å kjøpe ny PC, men har ikke lyst til å bruke mange mer tusenlapper enn nødvendig, men dersom det å kjøpe nytt grafikkort gjør at for eksempel noe annet blir en relativt stor flaskehals så er det liten vits.

 

Så hva jeg hovedsaklig lurer på, er om jeg kan klare meg en god stund til ved å kjøpe et greit grafikkort, som jeg senere kan sette i SLI/Crossfire ved kjøp av ny PC, og bruke dette som et slags depositum (med et lite tap, men utsetter kjøpet en god stund) frem til det?

 

Isåfall, hvilket kort burde jeg gå for? Og vil det passe i min nåvæerende PC, med tanke på at det ikke støtter SLI, og dermed er jeg usikker på hva andre muligheter jeg har til det.

Vil for eksmepel Sapphire Radeon HD 5850 kunne utsette PC-kjøpet ca et års tid, eller vil det være snakk om 6-7 måneder topps (tenker da på spill som kommer ut)?

 

Grunnen til 3.000 er totalt maks, er at hvis jeg har valget mellom to skjermkort hvor det ene koster ca 2.2, og det andre 2.8, men sistnevnte gir mye mer ytelse for pengeforskjellen, så vil det jo lønne seg på sikt.

 

Bruker to skjermer, hvor den (hovedskjermen er 1680x1050, og den andre er 1280x1024), om det er relevant :) , begge er DVI, og hadde vært flott med 2 DVI-utganger, og en HDMI om det er mulig, eller noe i den dur.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren kan/vil være en flaskehals på f.eks Battlefield Bad Compaany 2, der man "må" ha quadcore for å få bra flyt på høye instillinger.

5850 eller 5870 tror jeg vil være et bra kjøp, har selv en E8400@3600 + en 5870, og det funker knall, men har ikke spilt BC2.

 

Samtidig kan det være lurt å vente et par dager, NDA på Nvidias nye skjermkort, GTX470&480 skal visst utløpe på fredag, og da vil vi se hvordan de yter i forhold til 5850/5870. Om de har bedre pris/ytelse ratio vil nok 5850/5870 gå ned litt i pris.

Lenke til kommentar

Men vil det være sånn at spill kommer til å lugge ganske kraftig med greie (gode?) grafikkinnstillinger, slik at det ville lønt seg å vente litt, og oppgradere hele skiten?

For hvis prossessoren oppgraderes, så skal jo hovedkortet oppgraderes, og da kan rammen oppgraderes, og da kan jego gså komme igang med filserverprosjekt, så da må alt kjøpes, mer eller mindre :wee: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...