Gå til innhold

Cisco eller Nettverksadministrator Microsoft?

porlaket

Anbefalte innlegg

Som topic sier, hvilken utdanning/sertifisering er det lettest å få seg en jobb innen? Og hva er evt startlønnen for en person som akkurat er ferdig sertifisert/utdannet innen disse to?

Beklager hvis dette er et spørsmål som er spurt mange ganger før, men sliter med diskusjon.no her fra jobben, et søk tar opp til 10minutter.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som topic sier, hvilken utdanning/sertifisering er det lettest å få seg en jobb innen? Og hva er evt startlønnen for en person som akkurat er ferdig sertifisert/utdannet innen disse to?

Beklager hvis dette er et spørsmål som er spurt mange ganger før, men sliter med diskusjon.no her fra jobben, et søk tar opp til 10minutter.. :p

Ciscofolk er fremdeles ikke hyllevare.

Lenke til kommentar

Ciscofolk er fremdeles ikke hyllevare.

Hvordan ville du si det er med jobber i Oslo mtp Cisco-sertifiseringer? Lett, vanskelig og skaffe seg en jobb?

Min erfaring er at det forholdsvis lett å få jobb med Cisco-kompetanse. Man skal nok ikke drømme om den helt store startlønnen, men man får definitivt inngangsbilletten og så er det opp til en selv hvordan man spiller kortene. Lønnen kan stige ganske raskt. Det skal også sies at det selvsagt er forskjell på om man kun har CCNA eller også CCNP. Sistnevnte er noen hakk vassere.

Ikke at det blir noe lettere for deg, men en nettverksadministrator Microsoft vil heller ikke ha store utfordringer med å få jobb. Hvem som får best startlønn tør ikke jeg uttale meg om. Begge er gode alternativer om du ønsker å jobbe innen nettverksdrift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

en god sertifisering kan være AD DS. eller også kjent som boken MCTS EXAM 70-640

Enig med Madifax. En bra Microsoft sertifisering. På kjentspråk; Installasjon, konfigurasjon og drift av applikasjoner. Det skal litt til for å få jobb etter en enkelt sertifisering. Du bør nok se på flere.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at så fort man har foten "innafor" i et større firma, fyker lønna fort oppover hvis de ser du vet hva du driver med og kan jobbe selvstendig.

Problemet med IT-bransjen er at de vil ha folk med masse erfaring. De vil ikke ta seg flere måneder til å lære opp nyansatte fra bunnen av. Da ansetter de heller en som har jobbet i bransjen i 10 år allerede. Nyutdannede blir rett og slett dytta til siden i nesten alle tilfeller.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Mulig du stiller bedre med Cisco sertifikater, siden de ikke vokser på trær. Jeg hadde flere MCP i nettverk og server/workstation drift, og kom ikke gjennom med en eneste søknad når jeg gikk ut av IT Akademiet. Tror jeg søkte på rundt 10-15 stillinger fra finn.no og avisene, og fikk avslag på alle med at de så etter en med mere erfaring.

Men dette er nesten 10 år siden nå. Jeg havnet ikke i IT bransjen likevel, men i Pharma-bransjen istedet.

Det du KAN gjøre er å rett og slett ringe diverse it bedrifter og spørre rett frem om de har noe interesse i CCNA-sertifiserte folk. Da får du et svar rett fra de du skal jobbe hos senere. Pluss at du kan ta den "Hei, jeg snakket med dere for et års tid siden...." introen når du evt søker jobb etter endt sertifisering.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er veldig få som er utdannet CCNP i Norge. Jobbmulighetene her er ut ifra min kunnskap veldig gode.

Og det med _bare_ ccna/np? Eller vil 99% av bedriftene ha flere sertifikasjoner? Noen som vet hva jobbmulighetene er i Sverige med ccna, forresten? heh :p

Lenke til kommentar

Veldig bra fremgangsmåte Bytex foreslår.

Som jeg har sagt tidligere. Det handler om å få foten innenfor. Det får du med en CCNP utdannelse. La bedriften betale flere sertifiseringer for deg senere. Gjør du en god jobb kan du være helt sikker på at du får muligheten til å utvikle deg både faglig og lønnsmessig.

http://www.dagensit.no/article1866781.ece skriver at nettverksfolk fortsatt går en bra framtid i møte sammen med blant annet java og .net utviklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...