pong Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hallo. Jeg oppgraderte nylig pcen min. Dessvære har den nye Tonje (maskina mi) begynt å oppføre seg rart til tider. Det som skjer er at du bruker maskina vanlig før det helt plutselig bare henger seg, null respons. Det som kanskje er av interesse er at restart knappen ikke fungerer på vanlig måte etter et slikt kræsj. Istedet må jeg holde knappen inne i noen sekunder før maskina slår seg av istedet. Og så må jeg boote opp på vanlig måte. Høres dette kjent ut? Jeg forsto det sånn at reset knappen var koblet totalt utenom opperativsystemet, bare en enkel strømbryter. Er dette riktig? For hvis ja, da kan jeg eksludere feil i softwaren iværtfall, eller hva? Noen som vet om noe jeg kan gjøre for å finne ut eksakt hva dette er for noe? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Mener du at den ikke går i dvale når du trykker på knappen eller at den ikke slår seg av med en gang. Vanligvis er det at du må holde den inne i 5 sec før den skrur seg av. Hvordan står det til med harddisken din? mye eller lite på den? Og har du mange prosesser kjørende når krasjen oppstår? Lenke til kommentar
pong Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Reset knappen funker ikke, den vanlige knappen bruker jeg bare til å starte opp med. Altså reset knappen vil ikke restarte maskina, istedet slår den av maskina hvis jeg holder den inne i noen sekunder. Harddisken min er noe rotete. Men windowsen er relativt fersk. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er problemet da jeg ikke hadde dette problemet igår. Det kan skje når som helst, om jeg er inne i et spill eller ikke ser ikke ut til å spille noen rolle. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Har du opplevd noen blåskjermer (BSOD) etter oppgraderingen? Du kan med fordel kjøre memtest i noen timer for å sjekke om minnet er iorden. Ellers kan det være interessant å vite nøyaktige spesifikasjoner på maskinen og hvilke deler som ble byttet ut og med hva. Jeg mistenker at det kan være hovedkortet eller minnet som er synderen, det er ikke uvanlig at disse blir satt ut av statisk elektrisitet under bygging/oppgraderinger av maskiner av utrent personell. Lenke til kommentar
pong Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Beklager den treige responsen. Nei, ingen BSODer. Bare rein hengning. Jeg byttet ut alt utenom strømforsyninga, DVD-spilleren og harddiskene. Det jeg satte inn var følgende: 1 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 1 Creative X-FI TITANIUM PCIE CLE EGS, Lydkort 1 Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16 1 Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w 1 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPo Bemerk at jeg har nå to set med 2x XMS 3 rambrikker. Morsom historie da jeg trodde at rambrikkene var defekte, men det hadde seg slik at man er nødt til å bruke slot 2 og 4 for å få dual channel med bare 2 brikker, det viste ikke jeg. Derfor endte jeg omsider opp med totalt 4 brikker med til sammen 8 gig minne. Jeg likte ytelsen så jeg beholdte dem. Jeg er imidlertid ekstremt skeptisk til statisk elektrisitet. Hvis jeg gjorde noen feil når jeg satte dette sammen for ganske nøyaktig to måneder siden ville jeg ha merket følgende av det med en gang, eller hva? Problemet oppsto først i forigårs. En update: Det som har begynt å skje nå er at når jeg prøver å starte opp maskina nå så virker det som om den kveles, det er som om strømmen plutselig forsvinner etter et sekund eller to før den prøver å starte igjen. Hu holder på slik til a omsider greier å komme seg over et eller annet hinder. Det starter så opp på vanlig måte før det henger seg igjen. Dette får meg til å misstenke strømforsyninga. Kanskje en kondensator er i ferd med å ryke. Siden feilen er periodisk og totalt uforutsigbar, er jeg rimelig sikker på at det er enten forsyninga eller et eller annet analogt på hovedkortet. Forsyninga er av typen Seasonic SS 500 GB. Endret 25. mars 2010 av pong Lenke til kommentar
pong Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Stor og ekstremt viktig oppdatering. Jeg satt akkurat og spilte wow, jeg ventet på at det skulle henge seg igjen. Og det gjorde det. MEN. I motsettning til de forige gangene hvor det hengte seg ute i windows, hengte det seg denne gangen inne i selve spillet. Det interessante var at spillet ikke hang helt! Det som skjedde var at jeg var i ferd med å løpe fremover for å angripe en mob. Så plutselig forsvinner lyden, tastaturet, musa og internettforbindelsen min (kunne se på buffsa at jeg ikke lenger var i synk). Maskina fortsatte å kjørte programmet, det var bare de nevnte tingene jeg nevnte som hadde falt ut, når jeg så prøvde å restarte igjen var restart funksjonen like bugga som jeg tidligere har fortalt. Se her: http://i.afterdawn.com/storage/pictures/intel_p55_chipset_diagram.gif Dette er et diagram over P55 Chipsettet. Legg merke til det som er koblet til selve chipsettet. Det er USB porten (mus og tastatur), Lan kortet og PCI express bussen!! Det er jo akkurat det som falt ut! Min teori er at det er en eller annen periodisk feil som ticker i ny og ned som gjør at enten deler av chipsettet, heller alt sammen faller ut. Dette forklarer disse rare semi-kræsjene og det at maskina ikke greier å restarte når jeg ber den om det. Mest sannsynlig kræsjer hele chipsettet. Jeg trodde det var umulig at dette kunne skje uten at resten av systemet (CPU, RAM og GPU) også feilet, men tydligvis ikke. Noen som vet hva jeg nå bør gjøre for å undersøke nærmere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå