Bakura Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hei folkens, forbered dere på et dumt spørsmål! Kan et bilbatteri transporteres oppned, ligende på siden eller en annen stilling enn oppreist slik den er ment for å være? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fikk nylig kjøpt et bilbatteri for en meget rimelig pris, billigere enn det jeg ville få kjøpt den for der bilen min står nå. Så jeg slo til og kjøpte et, men nå er jeg usikker på om jeg kan pakke den inn i koffert/ sekk og ta det med på toget. Jeg har prøvd og søkt meg litt frem på nettet og har lest enkelte å påstå at hvis man snur et bilbatteri opp-ned vil det produsere hydrogen gas (eller skape trykk inni) og bli en potensiell bombe. Type batteri jeg kjøpte er: 12 volt, 60 Ah, Kaldstartstrøm 460 Cca (EN) Lengde 232, Bredde 170, Høyde 202, m/pol 225 Ingen festekant, korkventilasjon. Polstilling + til høyre (se bilde) Noen tanker? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Aldri hørt noe om det før. Så lenge batteriet er 100% tett, så skjer det neppe noe galt. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Problemet ditt er ikke hydrogen gass men syre som lekker og øgelegger alle klærne dine og spiser opp sekken. :!: Det er alltid en risiko å frakte et batteri in en ryggsekk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det spørs hvilken type. Dersom det er et våtcellebatteri må det aldri snus i noen annen retning. Det er da fare for at syre kan renne ut. I tillegg, dersom batteriet er brukt, vil grums fra bunnen av batteriet havne mellom platene, som potensielt kan kortslutte dem. Dersom det er et gel-batteri kan det snus i alle retninger uten fare, både under lagring og under bruk. Bare pass på at ikke polene legges på metall. Jeg regner med at det batteriet der er et våtcelle ettersom ingenting annet er oppgitt, så da skal det aldri snus i noen retning. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Det er et bly syre batteri så ja det er våt. har undersøkt litt mer og tror at det er mulig at det er et Ca/Ca batteri (Maintenance Free). Så da regner jeg vel med at det er tett og ikke vil få noen lekasjer? Prøvde å snu det litt i vinkel i noen sekunder og oppdaget ingen lekasjer noensteds. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 "korkventilasjon" tilsier at det er et åpent batteri. Det er vel av den typen som bare lager mindre gasser, og dermed ikke trenger påfylling av vann, ikke av den typen som er helt forseglet med kun overtrykksventiler (gelbatterier). Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 SÅ jeg tenker at jeg skal ta og pakke den i en egen sekk når jeg skal ta den med på toget. På den måten så kan jeg sørge for at det til enhver tid står oppreist slik det er designet for å være. Men om det velter litt trur ikke jeg skal gjøre noe siden jeg har prøvd å tilte det og det gikk fint. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Batteriet som er avbildet er et vanlig blybatteri. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Batteriet som er avbildet er et vanlig blybatteri. Ja det er det, men jeg må si at innlegget ditt ikke var noe særlig hjelpsomt for spørsmålet jeg stilte. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Altså.. den typen batteri som er der er egentlig helt åpent fordi alle gasser som produseres skal komme seg ut. Om det legges ned vil det renne syre ut. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg hadde ett sånt batteri i sekken min på buss i 6-7 timer og etterpå hadde omtrent alt i sekken syreskader (og da var batteriet låst i oppreist stilling i sekken), ikke å anbefale. Bruk heller en sånn, så er du sikker på at du ikke må erstatte andres utstyr på toget. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg hadde ett sånt batteri i sekken min på buss i 6-7 timer og etterpå hadde omtrent alt i sekken syreskader (og da var batteriet låst i oppreist stilling i sekken), ikke å anbefale. Bruk heller en sånn, så er du sikker på at du ikke må erstatte andres utstyr på toget. Takker for tipset! Skal stikke innom biltema i morgen og kjøpe et slik et ^^ Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Hei igjen folkens! Ville bare komme tilbake til tråden og si at jeg lot være å kjøpe en slik boks som ble anbefalt av personen over meg, men bare pakket batteriet i flere handleposer og puttet den i en egen ryggsekk. Har trasket med det på en buss og flere tog bytter. Har sørget for å holde det i en oppreist stilling når jeg hadde det på ryggen og på gulvet. Det gikk helt fint, ingen syre søl og har ikke hat noen problemer etter montering i bilen. Lenke til kommentar
startelver Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Gammel tråd, men jeg har nettopp kjøpt et Biltema-batteri og tatt det med på bussen. Fraktet det i en trillekoffert. Gikk fint det, tåler såpass. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Problemet er ikke hva batteriet tåler men at syra kan skade ting hvis det lekker. Lenke til kommentar
startelver Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Tror ikke det er syre i moderne batterier. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Ganske så sikker på at det er svovelsyre i nye bilbatterier også Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Det er syre også i moderne start-batterier. AGM, GEL og SLA har mindre sjanse for lekkasje da de er forseglet og/eller syre bundet i glasssfiber eller i en gel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå