Gå til innhold

Film kontra litteratur i Norsk pensum.

Lawliet

Anbefalte innlegg

Ja, her sitter jeg da i Norsk timen og kjeder meg. Hamsun, Solstad og Mykle. Læreren babler i vei om tekster som ingen hverken kjenner til eller bryr seg om.

Jeg synst det er intressant å lære om litteraturens historie før 1900 tallet, men nå er det på tide å innse at film-mediet for lengst har tatt over.

Hva sier dere? Er det på tide med en reformasjon som gir film-mediet den oppmerksomheten det fortjener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er helt riktig at norsk litteratur får størsteparten av plassen i norsk-pensumet. jeg bryr meg mindre om Arne Skouen enn Knut Hamsun, for å si det slik. Norsk film er kjedelig, og har på ingen måte tatt over for litteraturen i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å få en innsikt i og forståelse av norske verker er jo litt av greia med norsk-faget da. Men du har et poeng. Både Franz Kafka, James Joyce og flere andre er del av norsk-pensumet på VG3, men ikke en eneste utenlandsk film.

Lenke til kommentar

Irriterer meg over at Filmer som media blir så nedvurdert i norsken. Dette er noe jeg utvilsomt forventer endrer seg med tiden.

En ting er at det er lettere for en norsk-lærer, ihvertfall av de eldre generasjonene, å undervise om litteratur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...