Lawliet Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Ja, her sitter jeg da i Norsk timen og kjeder meg. Hamsun, Solstad og Mykle. Læreren babler i vei om tekster som ingen hverken kjenner til eller bryr seg om. Jeg synst det er intressant å lære om litteraturens historie før 1900 tallet, men nå er det på tide å innse at film-mediet for lengst har tatt over. Hva sier dere? Er det på tide med en reformasjon som gir film-mediet den oppmerksomheten det fortjener? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Synes det er helt riktig at norsk litteratur får størsteparten av plassen i norsk-pensumet. jeg bryr meg mindre om Arne Skouen enn Knut Hamsun, for å si det slik. Norsk film er kjedelig, og har på ingen måte tatt over for litteraturen i Norge. 1 Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Analysering og tolkning må nødvendigvis ikke følges opp mot norsk film og litteratur. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det å få en innsikt i og forståelse av norske verker er jo litt av greia med norsk-faget da. Men du har et poeng. Både Franz Kafka, James Joyce og flere andre er del av norsk-pensumet på VG3, men ikke en eneste utenlandsk film. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Irriterer meg over at Filmer som media blir så nedvurdert i norsken. Dette er noe jeg utvilsomt forventer endrer seg med tiden. En ting er at det er lettere for en norsk-lærer, ihvertfall av de eldre generasjonene, å undervise om litteratur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå