idath Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) hei. jeg lurte på om noen ville dele løsningen i oppgave "3" på matematikk innleveringen på BI? evt. hjelpe meg med denne oppgaven: Sammenhengen mellom prisen p per enhet og antall enheter x som selges av et produkt er gitt ved x=6000-30p der 0< p>200 a) Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p. b) Hvor mye endrer etterspørselen seg hvis prisen er 90 kr og øker med 1 %? c) Når er Ep>-1 ? håper noenn har svar på denne oppgaven:) Endret 23. mars 2010 av idath Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Ærlig talt, det er da bare å slå opp på definisjonen av elastisitet og dytte rett inn i formelen, det er mye kjappere å slå opp det i boka enn å spørre her! Som det ble sagt i en annen tråd: Her er det bare kyniske jævler som vil at du faktisk skal lære noe. Endret 23. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
idath Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 fikk det til :-) men står litt fast på en annen oppgave. : denne oppgaven ser vi på funksjonen 2x+1/x-1 a) Når er f(x)=0 og f(x)>0 f(x)<0 ? kan du / dere hjelpe meg litt? tror oppgaven skal bli bestått uansett, men jeg vil gjerne se et forslag :-) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Set f(x)=0, altso , og finn kva x-verdiar det gjeld for. (Tips: Start med å multiplisere likninga med x.) For den andre delen, set opp forteiknslinje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå