Gå til innhold

Hvordan få spart opp 10 mill ganske raskt?

StatusQuo

Anbefalte innlegg

Har du ikke fulgt med i nyheten de siste to årene? Dette er akkurat den type spekulasjon for andres penger (dine) som har blitt kritisert til stadighet. "Finansmannen" din tar seg sannsynligvis klekkelig betalt. For deg virker det sikkert bra så lenge du ikke går med tap, men om du satte inn 400 000 i fjor sommer og bare hadde 500 000 etter 6 måneder med så mye gearing er det egentlig ganske svakt. Enten har han gjort en temmelig dårlig jobb, eller så har han tatt det meste av overskuddet selv.

Hadde du satt inn penger i nesten et hvilket som helst aksjefond på samme tidspunkt ville du lett sitte igjen med 500 000 etter 6 mnd selv uten gearing. Markedet gikk rett til værs i den perioden, så det ville nesten vært godt gjort å *unngå* å tjene penger. Når markedet først går dårlig en liten periode er det derimot store sjanser for at alle pengene dine forsvinner før du får sukk for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev, om jeg lot fondene sto i ro som de var så var de verdt 460.000 på samme tid etter 6 mnd. Dette ifölge morningstar hvor jeg fremdeles fölger den gamle porteföljen for å sammenligne resultatat. Det er mulig Odin fondene jeg hadde ikke er de beste, men det er nå sammenligningsgrunnlaget jeg har. Har endra "Godt over 500K" til 530K som er den nöyaktige summen siden jeg var litt for vag. Innskuddet var 391K. Burde vel värt mer nöyaktig til å begynne med i dette forumet, beklager :-)

Resultatet mitt er ihvertfall at egenkapitalen ökte 70K mer på 6-7 mnd med deres hjelp enn om jeg hadde latt ting stå slik det var. Og disse 6-7 månedene inkluderer også en innfasingstid siden alt ikke ble investert i fond/aksjer med den gang og balansering av porteföljen i flere markeder da den gamle var veldig tung i Norge/Europa.

Jeg vet at de tar seg godt betalt og nöyaktig hvor mye det koster meg, men om 140K avkastning (inkludert kostnader, rente på lån osv.) istendenfor 70K er dårlig i forhold til hva jeg burde forvente meg fra slike tjenester så si meg gjerne tips om hva jeg burde forvente og hvor jeg kan gå for å tjene enda mer :-) men ha også i tankene at jeg ikke kjörer värstingprofil på innvesteringene her og har 40K stående i kontanter og rundt 200K i pengemarkeds/rentefond med lav avkastning.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
men ha også i tankene at jeg ikke kjörer värstingprofil på innvesteringene her og har 40K stående i kontanter og rundt 200K i pengemarkeds/rentefond med lav avkastning.

Det gjør egentlig bare saken enda verre, siden det betyr at du låner penger til høy rente for å spekulere samtidig som du har plasser andre penger slik at de gir lav rente. I tillegg til at du taper på rentedifferansen betaler du mer gebyrer, siden de beregnes av totalt forvaltet beløp.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
men ha også i tankene at jeg ikke kjörer värstingprofil på innvesteringene her og har 40K stående i kontanter og rundt 200K i pengemarkeds/rentefond med lav avkastning.

Det gjør egentlig bare saken enda verre, siden det betyr at du låner penger til høy rente for å spekulere samtidig som du har plasser andre penger slik at de gir lav rente. I tillegg til at du taper på rentedifferansen betaler du mer gebyrer, siden de beregnes av totalt forvaltet beløp.

Det har du sikkert rett i. Poenget med å la 20% stå igjen i rentefondet til å begynne med og ikke skyte absolutt alt inn i förste og beste aksje/fond med en gang var at det var/er en reserve som kan brukes (og en god del har blitt brukt siden) for innfasing i tilsynelatende gunstige perioder, som under de fallene vi har hatt i det siste, eller om jeg hadde spesifikke önsker eller fant noe som interesserte meg underveis. Kontantreserven var et krav fra banken/finans institusjonen til å dekke utgifter/kostnader underveis.

Anyway, for å gå tilbake til trådstarter sitt spörsmål :-) om han går igang i markedet, kommer seg over grensa for noe slikt og setter i gang mye töffere i trynet enn meg og gjör ting slik dere sier dette skal gjöres og satser hardt ville han hatt noen sjanse til å nå målet sitt? (dersom alt går bra og solen skinner hele året osv).

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jess. Jeg lurer på hvordan man rett og slett ganske raskt kan klare å få spart opp 10 mill ganske raskt.

Jeg har en plan på hvordan raskt få tak i en del penger, men å få tak i 10 mill på ca 8-10 år som er målet, virker svært vanskelig. Har noen forslag?

Mine planer så langt er :

Næringseiendom, shipping, aksjer, aksjefond, obligasjoner, valuta, utleie, mye jobbing/overtidsjobbing, redusere utgifter, gambling

Vil ikke anbefale gambling, valuta kanskje aksjer men du kan jo sette deg skikkelig inn i aksjer også da.

Det jeg mener du burde gjøre er og lære deg om bolig kjøp og finans.

Så kan du begynne og spare penger til du har nok til og ta lån og kjøpe et hus som har minst 2 leiligheter i seg som du kan pusse litt opp så leie ut for og betale ned lånet men samt betale deg en liten andel vær månde. Skaffer du en 10 boliger de 3-5 første årene med 3 leiligheter hver kan du sitte med godt over 5++ milioner etter 8 år visst du selger dem da. Etter du har solgt dem kan du kjøpe en blokk med en masse leiligheter da trenger du ikke ha 10mil til og kjøpe det du vil ha, du kan ta lån på pengene du får betalt vær månde av blokken til og kjøpe tingene du vil ha. :)

Ville også anbefalt deg å starte et internett firma som selger et eller anna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Vil påstå at de fleste vil klare og tjene in 10 mil på 10år, ikke med og bare jobbe da, man må jo bruke pengene man tjener smart. :)

Bare stå på og prøv deg litt frem! :D

Lenke til kommentar

Det er temmelig lett å vise at 10 mill på 10 år er urealistisk for de fleste. Selv om man forutsetter en lønn på 325 000 etter skatt (ca 500 000 brutto), 10% avkastning etter skatt hvert år og man ikke bruker en krone blir regnestykket slik:

1: 357500

2: 750750

3: 1183325

4: 1659157

5: 2182573

6: 2758330

7: 3391663

8: 4088329

9: 4854662

10: 5697629

Lenke til kommentar

Noen bekjente av meg driver en sånn frivillig ungdomsorganisasjon. De sier at det ligger gode penger i den slags.

Men nok om mine tvilsomme bekjentskaper.

Er du flink i matte? Legger du ned nok tid så er det faktisk ikke noe problem å bli god i poker. Det hele handler om innsatsvilje, ønske om å stadig forbedre eget spill, og selvsagt et lite talent i forhold til å forstå spillmekanisme. Start på de laveste nivåene og bygg deg opp. Om du ønsker å bli rik bør du uansett like å spille poker og like å ta litt risiko. Har på følelsen av folk som hater poker også er veldig "firkantet" og har egentlig null sjangse til å lykkes på egenhånd.

Har du noen forretningsideer? Hvis ikke kan du nok bare bare glemme å starte for deg selv. Har du ennå ikke sett for deg selv ta en av dine "gode" ideer ut i livet ved å starte for deg selv så er det liten grunn til å starte å tenke på det nå. Men du kan jo alltids investere i noen andres ville ideer.

Så skader det ikke å ha et ekstremt stort sosialt nettverk. Dette i forhold til all mulig informasjon du kan plukke med deg på for eks aksjefronten.

Det hele bunner igrunn ut i å ha tilgang på riktig informasjon og besitte riktig kunnskap. Er dette i boks så er det null problem å sitte med 10mill om ti år. Men du må selvsagt tenke "out of the box". Å gå til en finansrådgiver er med andre ord ikke veien å gå...

Lenke til kommentar

Det er temmelig lett å vise at 10 mill på 10 år er urealistisk for de fleste.

At det er urealistisk for de fleste er en ting, men at det er "98 % umulig [...] uansett hva du finner på" er noe helt annet. Som vanlig lønnsmotaker uten spesielt nettverk, utdannelse eller erfaring vil det selvfølgelig være usannsynlig å få det til, men det finnes da flere alternativer, spesielt hvis man har litt startkapital ved oppstart.

Lenke til kommentar

Det er temmelig lett å vise at 10 mill på 10 år er urealistisk for de fleste. Selv om man forutsetter en lønn på 325 000 etter skatt (ca 500 000 brutto), 10% avkastning etter skatt hvert år og man ikke bruker en krone blir regnestykket slik:

Ja når man ønsker å skaffe 10mill innen en tiårs periode så er det jo selvsagt vanlig lønn som legges til grunn...

Lenke til kommentar

"Vanlig" lønn er det beste de fleste kan håpe på, så ja. Å begynne å dra inn poker blir absurd. Det kreves ganske mye talent for å bli god nok i poker til å tjene mye penger. Man kan nesten like godt si at man kan satse på å bli fotballproff.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...
Rugolini skrev (På 17.1.2021 den 0.04):

Kanskje ikke så interessant nå men.. ikke noe problem å klare dette, selv om ingen her tror det.
Burde kjøpt noen bitcoins, vipps så ville du vært dollar millionær i dag.

Så hvordan gikk egentlig dette?

Man kunne også vunnet i lotto.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...