V_B Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Hei. Har et lite spørsmål angående regning med logaritmer, og ja- det er sikkert fryktelig basic Er dette korrekt og hva må jeg gjøre for å få X`en alene ? Håper på svar og hjelp Endret 23. mars 2010 av Vegpeg Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Hei. Har et lite spørsmål angående regning med logaritmer, og ja- det er sikkert fryktelig basic Er dette korrekt og hva må jeg gjøre for å få X`en alene ? Håper på svar og hjelp Hei! Ser ut som du har gjort en feil fra linje 2 til 3. Du kjenner til regelen som sier at y=log(X) => X=10^y ? Da får du at: X=10^ [4.1dB+log(1mW)] Tar forbehold om feil her, ble litt sånn full fart.. Edit: Det er viktig at du passer på å ha kontroll på parantesene dine. Når det står 10*log(a/b) så blir det 10*[log(a)-log(b)] Endret 23. mars 2010 av iskaldcola Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Hei. Har et lite spørsmål angående regning med logaritmer, og ja- det er sikkert fryktelig basic Er dette korrekt og hva må jeg gjøre for å få X`en alene ? Håper på svar og hjelp Den siste operasjonen din er feil. Det er to ledd, og da kan du ikke dele på begge sider slik du nå har gjort, du må trekke fra. Slik blir det: Endret 23. mars 2010 av geir__hk Lenke til kommentar
V_B Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Hei! Ser ut som du har gjort en feil fra linje 2 til 3. Du kjenner til regelen som sier at y=log(X) => X=10^y ? Da får du at: X=10^ [4.1dB+log(1mW)] Tar forbehold om feil her, ble litt sånn full fart.. Edit: Det er viktig at du passer på å ha kontroll på parantesene dine. Når det står 10*log(a/b) så blir det 10*[log(a)-log(b)] Tusen takk ! Svaret ble riktig. Ser at jeg har tullet litt med parantesene Angående y=log(X) => X=10^y Jeg har regnet særdeles lite med logaritmer, så jeg må nok studere "kjernereglene" litt. Men her blir vel [4.1dB+log(1mW)] = y og jeg kan gjøre dette i alle tilfeller der jeg har en log(x)på andre siden av likhetstegnet ? Endret 23. mars 2010 av Vegpeg Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hvis du sjekker hva log(1) er, finner du ut at du nok kan pynte litt på svaret.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå