Gå til innhold

hvorfor kjøpe mac ???

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som en kritikk av mac, men hvorfor kjøper man mac-maskiner. Mange sier at mac er mer stabilt men krever mer ressurser. Er det noen som har gode grunner til at man burde kjøpe mac og i så fall hvorfor eller hvorfor ikke ??.

Jeg vil gjerne ha konstruktive innlegg men håper dette ikke sklir helt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac har vell mer speiall felt? :shrug:

Sånn jeg har oppfattet det er mac veldig bra til foto og videoredigering. Dette er ikke noe jeg selv har prøvd og kan stå innefor, men et inntrykk jeg har fått. Utover det så er vell det snakk om mye smak og behag. Tipper i grunn at du kan bruke pc & mac om hverandre uten de helt store forskjellene, valget ligger nok i smak og brukervennlighet. Tror jeg! :shrug:

Lenke til kommentar

blir ikke det som å klage på at el-biler ikke kan bruke bensin?

det er jo ikke mac sin skyld at x86 programmer ikke vil kjøre på deres arkitektur. jeg tror ikke mac har noe område lenger hvor de er så mye bedre. det er sikkert amiga du tenker på som "hadde" en fordel ved bilde/video -redigering.

men de ser jo jævla fine ut...

*spiser nattgrillede koteletter med høyre hånda*

Lenke til kommentar

En god grunn til å ikkje kjøpe Mac er at Mac ødelegger den fine IT standarden; Mac komponenter passer ikke i PC eller omvendt, og programmer og filer kan ikke brukes om hverandre.

Det er godt folk vet hva de snakker om, dette er et utsagn fra en som tydligvis har null peil. Det her er helt feil, man kan helt fint bruke programmer og filer som er laget for PC på Mac. Vanligvis er det PC'en som skaper problemene.

Når det gjelder hvorfor man burde kjøpe seg mac, så vil jeg si at det er fordi man får kvalitet. Etter jeg fikk min 12" powerbook, kan jeg ikke skjønne at Windows er så utbredt som det er. Makan til ræl i forhold til Mac Os X skal man lete lenge etter.

Alt er så enkelt på Mac, det var så enkelt i begynnelsen at det nesten var vanskelig å forstå. Slipper å måtte installere mange drivere for å få ting til å virke fint, slipper alle de totalt unødvendige "popups", ikke bare IE, men om man f.eks installerer noe eller skifter installeringer.

Jeg har en teori om hvorfor folk ikke liker Mac, det er enten fordi de ALDRI har prøvd en over lengre tid, bare hørt av en kompis eller noe slikt at Mac er noe dritt, og tror på det.

Eller at de bare bruker PC til spill, og da kan jeg også si at Mac ikke er noe bra.

Når det gjelder ytelse, har flere tester vist at G4 1.45Ghz slår en pentium 4 3.0Ghz m/HT.

Og nå kommer snart G5 1.8Ghz, blir spennende å se hva slags ytelse den vi gi.

Uansett, etter jeg fikk mac forstod jeg at dette er maskinen for meg. Jeg har fremdeles PC fordi jeg spiller, men jeg bruker stort sett Mac'en til stort sett alt annet.

Btw, har hatt den i 3 måneder, aldri kræsjet og aldri slått den av i mere enn et par timer.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha konstruktive innlegg men håper dette ikke sklir helt ut.

Den var vel tapt før du begynte.

Men som en sa; en stor brukergruppe er folk som bruker datamaskiner til bilde/videoredigering fordi avanserte programmer for slikt kom først til mac. Senere har de samme programmene også kommer for PC, så de fleste av disse bruker mac fordi de alltid har gjort det eller fordi de liker brukergrensesnittet.

En ny gruppe som popper opp i dag er de som kjøper mac pga design, dersom du ser på Powerbook(bærbar mac) er det lett å forstå hvorfor. I dag er prisene på disse maskinene også konkuransedyktige med bærbare PCer med liknende spesifikasjoner. Det er stort sett ingen grunn til å ikke kjøpe Mac(dersom du vurderer det) med mindre du har helt spesielle behov, de fleste windows programmene finnes i mac versjon eller hvertfall programmer som utfyller de samme behovene. Skulle det være behov for å kjøre et windows program er det visstnok heller ikke noe problem å finne kjappe windows emulatorer, dvs programmer som kan kjøre windows programmer direkte.

Lenke til kommentar

En god grunn til å ikkje kjøpe Mac er at Mac ødelegger den fine IT standarden; Mac komponenter passer ikke i PC eller omvendt, og programmer og filer kan ikke brukes om hverandre.

Det er godt folk vet hva de snakker om, dette er et utsagn fra en som tydligvis har null peil. Det her er helt feil, man kan helt fint bruke programmer og filer som er laget for PC på Mac. Vanligvis er det PC'en som skaper problemene.

Du har ikke så mye peil selv. Ja, filer kan godt brukes om hverandre på PC'er og Mac (grafikk, tekst og lignende) men ett program som er laget for Mac kan ikke brukes på PC og omvendt. Hvorfor tror du MS lager egne Mac versjoner av sine programmer?

Det du tenker på er enkelte programmer som kommer på en CD beregnet både på Mac og PC. Da er det en Mac versjon pluss en PC versjon av det samme programmet på samme CD'n. Men prøv å installer ett PC program på en Mac eller omvendt, og du har ett stort problem. Det går bare ikke. Du får ikke startet installasjonsprogrammet en gang. Windows emulator? Det er bare en flaskehals og gjør ikke mye nytte for seg. Prøv å kjør det nyeste spillet i en Windows Emulator du... eller prøv å finn kompatibel maskinvare.

Jeg brukte Mac på skole i 2 år, deretter på jobb i 2 år så jeg burde vite det. Det var for øvrig ikke noen lystig opplevelse. Maken til ustabilitet har jeg aldri vært borti. Håper virkelig at Mac OS X er MYE bedre, for OS 9 var mer ustabilt enn Windows 98, og det gjaldt alle Mac'ene jeg prøvde. Og alle andre på skolen/kontoret hadde samme oppfatning. I tillegg synes jeg alt var så mye mer tungvint på Mac, samt at vi hadde mindre frihet til å konfigurere ting. I tillegg er Mac mye dyrere enn tilsvarende PC utstyr (da tenker jeg på faktisk kraft, ikke antall Mhz).

Du viser til en test... jeg har sett tester som beviser akkurat det motsatte. Så som sagt mange ganger tidligere på dette forumet; Ikke stol på tester... to tester av den samme maskinen kan gi ekstreme forskjeller.

Lenke til kommentar
Mac har vell mer speiall felt? :shrug:  

Sånn jeg har oppfattet det er mac veldig bra til foto og videoredigering.

En gang i tiden var det slik, men tror forskjellene er minimale nå. Jeg har prøvd å redigere på både ny Mac og ny PC og synes det funker bedre og mer stabilt på PC.

Mange som driver med foto, bruker fortsatt Mac. Men det viser seg nå at Photoshop faktisk funker raskere på en PC enn en tilsvarende Mac. Jeg liker som sagt ikke å stole på tester, men dette er en test utført på ett spesielt program.

Lenke til kommentar

Stemmer vel ikke helt ettersom du kan bruke samme minne, delvis skjermkort, harddisker og perifert utstyr som du kan i en PC-PC.

Dessuten vet jeg nå ikke helt om jeg vil kalle "IT-standarden" du snakker om for så utrolig genial. Tenker da spesielt på fornyingen av plattformene til en hver tid som gjør at man ofte må bytte ut mye utstyr dersom man først skal oppgradere = ressurskrevende selv om ytelsen ofte går kraftig opp.

Et lite eksempel:

Det finnes faktisk folk som er avhengig av ISA-kort den dag i dag (utrolig men sant!). Kan ikke si at det er flust H/K som har ISA-slot i dag...

Du har ikke så mye peil selv. Ja, filer kan godt brukes om hverandre på PC'er og Mac (grafikk, tekst og lignende) men ett program som er laget for Mac kan ikke brukes på PC og omvendt. Hvorfor tror du MS lager egne Mac versjoner av sine programmer?

Det du tenker på er enkelte programmer som kommer på en CD beregnet både på Mac og PC. Da er det en Mac versjon pluss en PC versjon av det samme programmet på samme CD'n. Men prøv å installer ett PC program på en Mac eller omvendt, og du har ett stort problem. Det går bare ikke. Du får ikke startet installasjonsprogrammet en gang. Windows emulator? Det er bare en flaskehals og gjør ikke mye nytte for seg. Prøv å kjør det nyeste spillet i en Windows Emulator du... eller prøv å finn kompatibel maskinvare.

Eh... det finnes da vitterlig helt grei programvare for Mac som gjør at du kan kjøre en del programvare fra x86-plattform på PowerPC-arkitektur. Om enn kan du vel ikke regne med å kjøre det aller tyngste av applikasjoner, men muligheten er så absolutt der. Dersom du f. eks allerede eier en officepakke for windows skal det være rimelig greit å kjøre den på Mac ved hjelp av "flaskehalsen" windowsemulering. Tipper det går ganske utmerket å jobbe i Word for Windows på en forholdsvis ny Mac uten at du river av deg sjegget i ren irritasjon...

Og dessuten... har du kjøpt Mac for å spille, så har du vel bomma rimelig kraftig på investeringa di.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Mac:

Satt på en skole som hadde nye maccer. Skulle redigere en låt i et sequenserprogram og brenne den på cd når den var ferdig.

Makan til dårlig brukervennlighet og 'tungvint' OS har ikke brukt. For det første var det bare én knapp på musa (som var helt ny) ingen scroller en gang. (fant jo ut at man kunne bruke ctrl+mus for å 'høyreklikke', men herregud.. hvor vanskelig kan det være å lage en mus med scroll og høyreknapp? dette er jo tross alt enkelt geniale funksjoner)

Synes også det var veldig vanskelig å navigere hurtig samt dårlig oversikt/kontroll på fil'system', f.eks visningssortering. Dette handler jo om et OS som jeg aldri har brukt, så selvfølgelig hadde jeg blitt bedre kjent med det over lengre bruk, men førsteinntrykket var ekstremt dårlig.

Den jobba treigt også, mye treigere enn min XP1600.

Når det gjelder programmene jeg brukte var disse også helt håpløse etter min mening. (vet ikke om det fordi mac-folk har laget det, eller om det er tilfeldig) Et eksempel: Jeg skulle lagre låta (alle sporene) som én .wav fil, men det gikk ikke. Man måtte først lagre det som to separate .wav filer (høyre og venstre kanal) og deretter åpne disse i et annet program for å 'lime' dem sammen. Meningsløst. Hadde også problemer med å brenne cd'n etterpå. (blant annet måtte cd'r'en min formateres først??)

Så jeg kan ikke si jeg liker Mac noe bedre etter å ha prøvd.

Lenke til kommentar
[Når det gjelder ytelse, har flere tester vist at G4 1.45Ghz slår en pentium 4 3.0Ghz m/HT.

Og nå kommer snart G5 1.8Ghz, blir spennende å se hva slags ytelse den vi g

Den testen skulle jeg likt å sett, gi oss linken please. Ta for eksempel Adobe's test av photoshop på mac vs. pc for noen måneder siden: Pc'en var VESENTLIG raskere i bruk. (Testen ligger på Adobes sider)

På jobb har vi hovedsaklig mac (rekl. byrå), men bortsett fra utseende så er det lite superlativer å komme med; dårlig minnehåndtering, ustabilt OS, dyrt i forhold til ytelsen man får, mye tull med ip adresser etc. etc.

Lenke til kommentar
For det første var det bare én knapp på musa (som var helt ny) ingen scroller en gang.

Slik har det alltid vært på mac. Ble du overrasket? :)

De fleste mac-brukere savner ikke ekstra musetast. De som gjør det kjøper seg en fler-knapps-mus etter smak og behag.

Selvfølgelig er det uvant når man er vant med windows/høyre-venstre musetast....vanesak!

Synes også det var veldig vanskelig å navigere hurtig samt dårlig oversikt/kontroll på fil'system', f.eks visningssortering.

Vel det er ikke utforsker. I en mappe har man 3 valg på utseende.

Som iconer

Som liste

og en til som jeg ikke kan navnet på men som sikkert er den du ville kjent deg mest igjen i.. :-)

Dette handler jo om et OS som jeg aldri har brukt, så selvfølgelig hadde jeg blitt bedre kjent med det over lengre bruk, men førsteinntrykket var ekstremt dårlig.

Kommer nok litt ann på hvilken innstilling man har...?? :roll:

Å bli sur fordi det ikke virker likt som i windows er teit. Bedre å lære seg systemet å se fordelene. :yes:

Når det gjelder programmene jeg brukte var disse også helt håpløse etter min mening.

Hvilke programmer var dette?

Uansett ikke ett argument mot mac, da det finnes masser av program å velge i. Dersom jeg prøver ett program jeg ikke liker på windows, er windows dårlig da pga det? :shrug:

(vet ikke om det fordi mac-folk har laget det, eller om det er tilfeldig)

Snakker om tåpelig utsagn!

Hvem er disse mac-folka som skal ha laget dårlig program? Adobe?

Eller hva med microsoft som lager office-pakken til mac?

Et eksempel: Jeg skulle lagre låta (alle sporene) som én .wav fil, men det gikk ikke. Man måtte først lagre det som to separate .wav filer (høyre og venstre kanal) og deretter åpne disse i et annet program for å 'lime' dem sammen.

Men så bruk ett annet program da for s#"$"#$"

Hvilket program var det? Cubase?

Er det osx vi snakker om eller os9?

Meningsløst. Hadde også problemer med å brenne cd'n etterpå. (blant annet måtte cd'r'en min formateres først??)

Toast er programmet som ruler på mac for cd-brenning.

Dessuten måtte ikke cd´r plata formateres. En cd´r plate kan kun brennes en gang.

Så jeg kan ikke si jeg liker Mac noe bedre etter å ha prøvd.

Forstår jeg godt.... :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...