Gjest Student Trådstarter Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hei. Jeg velger å poste her som gjest, fordi jeg ønsker anonymitet rundt problemet mitt. Jeg er en student som går på vgs og har fått endel gjeldsproblemer den siste tiden. Litt om mitt forbruk. Jeg har aldri vert en som kjøper veldig dyre ting. Men jeg kjøper gjerne for lite og unødvendig. For eksempel så går det veldig mye penger i mat. Jeg har fast inntekt på en deltidsjobb. Denne variere mellom 5-8000, alt etter vor mye jeg jobber. Det kan også være mer en 8000 også. Det endte først opp med at jeg fikk et mastercard. Siden jeg ikke hadde jobb når jeg fikk det, så endte det opp med at kreditten ble ganske så fort spist opp. Jeg klarer alikevell å betale rentene og noe avdrag på det hver måned. Totalt er der 10 000 utestående der nå. I tilegg til dette så har jeg et annet kredittkort. Som der også er utestående 10 000 på. Også har jeg et forbrukslån på 18 000 (var på 20 000). Å en kontokreditt som er bruk opp (5000). Da blir det altså slik: Kredittkort 1: 10 0000 Kredittkort 2: 10 0000 Forbrukslån: 18 000 Kontokreditt: 5 0000. I tilegg til dete så hadde jeg før et helt vanvittig høyt forbruk på telefonen. Jeg hadde telenor og kunne få regninger opp imot 3500 på en månde. Ja, helt sykt. Etter to månder så smalt det og jeg fikk inkassoregning på 8900 servert på fatet. Da endte det opp med at jeg måtte bryte opp bsuen for å dekke inn dette kravet. Dette er egentlig noe som hendte i oktover i fjor, men jeg føler det er relevant å ta med. Jeg vil komme meg ut av dette uføre og få kontroll over økonomien min. Nå fremover vill det komme endel penger inn. Jeg vil få ca 10 000 igjen på skatten. I tilegg til ca 9000 i ferie penger. Utenom dette så får jeg 15 000 inn i mai utenom min faste inntekt. Det jeg trenger, er et lån å betale ned på. I stede for veldig mange. Desverre er det kriterier som setter stoppe for meg å ta opp forbrukslån. Som feks 250 000 i inntekt osv. Det eneste alternative blir vel å ta kontakt med banken, men jeg synes egnetlig dette er veldig flaut og snakke med dem om det. I tilegg til at dette kansje kan ødelegge bankforholde? Eller jeg vet ikke? Egentlig så er det vel godt at jeg har innsett dette før det ble mer. Det er jo dem som havner opp i mange hundre tusen i usikkret lån. Men dette er egentlig et håndterbart nivå. Dette går også ut over mine dageligdags gjøremål som feks studier. For jeg blir stresset av å ha gjelden ute av kontroll hele tiden. Derfor ber jeg om råd her om hva jeg bør gjøre. Håper på gode svar. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Å låne mer med renter, fra samme stedet (banken) du allerede har gjeld høres ikke ut som en god idè. Jeg ville først av alt klippet kredittkortene mine og sperret kontoene slik at du ikke kan overføre penger på kreditt til min egen konto, eller dra mastercardet i butikken. Deretter ville jeg avsluttet telefonabonnementet mitt og gått til kontantkort. Sett opp et regnskap der du sjekker om inntektene dine er nok til å dekke renter og nedbetale gjelden samtidig. Er den ikke det ville jeg tatt kontakt med venner, familie og kjente og spurt om lån. Lag en nedbetalingsplan og kontrakt med dem du har lånt penger av og sett i gang. Å betale gjeld kan ta lang tid. Og du må rett og slett belage deg på å forandre livsstilen din. Ikke drikke i helgene, flytte hjem om du bor borte, ta buss eller sykle isteden for å kjøre. Smøre brødskiver isteden for å kjøpe baguett\burger\pølse til hverdagsmat. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det å refinansiere lånet vil kanskje være ei muligheit men det spørs kor flink du er til å forhandle med banken. Det er langt i fra sikkert at banken tar sjangsen på å gi ein student eit samla forbrukslån på 43 000 kroner, men om du får det til så kan du nok klare å forhandle deg fram til ein noke billigare lånerente. Men uansett så vil det å snakke med banken og dei andre kreditorane dine være eit viktig ledd for å få orden på situasjonen. Ellers så bør du stoppe å bruke kreditten umiddelbart og deretter gå over på å betale ned alt du makter og bruke alt du har av tilgjengelig kapital til å betale ned gjelda. Dette er dyre lån som forrenter seg fort, i tillegg så er lånerenta kunstig lav akkurat no så den generelle lånerenta vil nok også stige etterkvart. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Har du 10 000 eller 100 000kr i gjelde på de to kredittkortene? Hvis vi antar det er 10 000. så har du 43 000kr i gjeld. Og med de pengene du får inn nå utenom lønn, så er det 35 000kr. Da har du bare 8000 igjen av lånet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Høres lite sannsynlig at en med deltidsjobb får innvilget 100 000 kr i kredittkort. Mitt siste år som lærling var alt jeg fikk innvilget 5000 kr i kreditt hos Gebyrfri.no. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Klipp et av kortene, gi det andre til din mor, mot at hun stiller kausjon for refinansieringen. Sett fast trekk for å nedbetale denne. Om ikke, klipp et av kortene, følg avdrag på forbrukslån og betal ned på kortgjeld så raskt som mulig. Tidlig på året, i en økonomisk situasjon som denne, er de fleste finansintitusjoner innstilt på minst mulig inkasso. Mulig en av dine kreditorer til og med stiller refinansieringen. Det er heller ikke flaut. De fleste som kommer seg ut av en økonomisk krise opplever større glede ved det, enn da de brukte pengene som fikk dem inn i krisen til å begynne med. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 1. Snakk med banken, de er som oftest mer enn villige til å hjelpe en ut av "krisen". 2. Om banken er villig til å gi et forbrukslån med fast avbetalingsplan så er dette et mye billigere alternativ en kredittkortgjeld. 3. Kvitt deg med alt av kredittkort, kom det i 0 og begynn å spar en slant penger i måneden. 4. Har du foreldre du kan låne av så er det en fordel, dog anbefales kun om dere setter dere ned og ordner en avbetalingsplan, det er lett å glemme slike lån. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Denne tråden har blitt flyttet til økonomi. Trådstarter er en gjest og siden denne kategorien ikke tillater gjesteposting vil det ikke være mulig for personen å svare som gjest. Dersom trådstarteren ønsker å svare i tråden, men fortsatt være anonym, kan du sende meg en personlig melding fra din brukerkonto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå