Gå til innhold

Ny og bedre Opera er klar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synest Opera alltid har hatt problemer med flash. På Youtube må eg ofte laste sida på nytt sidan spelaren heng seg opp.

Har sett problemet i linux, men ikke i windows...

I Linux har jeg flash-problemer uansett hva slags brower jeg benytter. 10 faner med en del flash-ads så er prosessoren opptatt ~100% av tida.. Hater flash :p Bra man kan filtrere det bort..

Lenke til kommentar

Ja, alle ikke-Windows-brukere kan sende en stor takk til Adobe for å skyte seg selv i foten og undergrave sin egen teknologi. Deres ELENDIGE implementasjon av Flash i *nix-systemer bidrar aktivt til økt oppslutning om åpne formater og fremskynder utbredelsen av HTML5.

Lenke til kommentar

Har ikke IE9 støtte for video taggen da?

Jeg sitter og håper at Opera får inn støtte for H.264 og ikke bare Ogg Theora (som den har nå)

Selv er jeg tilhenger av Theora fremfor H.264, men jeg er også litt ole brum.

Med forbehold om at jeg ikke har lest meg opp på testversjonen som er blitt lansert så var det senest for noen uker siden at MS ikke hadde gitt noen tegn på at de hadde planer om å implementere det.

Og hva gjelder Operas støtte av h.264 så kjempes det nok noen kamper før den tid kommer. Forhåpentlivis kommer de seirende ut av det :)

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at Unite kan deaktiveres. GUIen er fremdeles fremme etter man har deaktivert det, og man kan aktivere servertjenester etterpå. Flott det...

Kunne godt tenkt meg en Operaversjon uten Unite, uten torrentklient, uten mail..

Lenke til kommentar

Jeg FATTER ikke hvordan folk kan si at Opera er raskest. Hos meg og alle andre jeg har sett, viser den en blank side i nærmest en evighet før siden faktisk begynner å laste. Og da må den ta et objekt om gangen, som gir masse tomme bokser som går på tvers av hverandre i et eneste stort rot. Gir inntrykket av at den laster inn siden feil, selv om sluttresultatet er feilfritt. Men TIDEN det tar er så desidert lengre enn i Firefox. :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg FATTER ikke hvordan folk kan si at Opera er raskest. Hos meg og alle andre jeg har sett, viser den en blank side i nærmest en evighet før siden faktisk begynner å laste. Og da må den ta et objekt om gangen, som gir masse tomme bokser som går på tvers av hverandre i et eneste stort rot. Gir inntrykket av at den laster inn siden feil, selv om sluttresultatet er feilfritt. Men TIDEN det tar er så desidert lengre enn i Firefox. :hrm:

Versjon 10.50 (og kanskje 10.51) hadde en liten "bug" om man sitter bak en proxy (for eksempel på arbeidsplassen). Det har med at antall connections allowed er satt for lavt.

Dette fikset mitt "treghetsproblem". Trykk på O knappen øverst til venstre, deretter Settings og Preferences. Velg fanearket Advanced og på venstre side av alle valgene velg Network. Nedert her så sett begge valgene til 64 eller 128 connections.

Hos meg så gikk det fra sirup og mulig ikke få opp side i det hele tatt, til å gå superfort. :)

Lenke til kommentar

hver versjon av Opera er minst 25% til 100% raskere. Men hvorfor blir ikke jeg overrasket?.. :)

Og det er ikke bare på PC/Mac det er under gjennomsnitte. Hadde HTC HD2 med Opera som standard nettleser - ikke overraskende var den super raske Opera tregere enn iPhone. ;)

Skjønner ikke at hardware.no gidder å bruke spalte plass på Opera...

Lenke til kommentar

hver versjon av Opera er minst 25% til 100% raskere. Men hvorfor blir ikke jeg overrasket?.. :)

Og det er ikke bare på PC/Mac det er under gjennomsnitte. Hadde HTC HD2 med Opera som standard nettleser - ikke overraskende var den super raske Opera tregere enn iPhone. ;)

alle benchmakrs jeg har sett viser at opera er raskere enn "iphone" (presumptivt safari) På PC også så scorer opera veldig godt på benchmarks.

AtW

Lenke til kommentar

Opera er populært lesestoff. Bare se på lengden til diskusjonstrådene etter artiklene. Opera er også en av de store innovatørene i nettlesermarkedet så det Opera finner på vil med stor sannsynlighet stake ut kursen for andre nettlesere i framtida. Selvsagt er slikt interessant for oss med spesiell interesse for data, altså leserne av hardware.no.

Lenke til kommentar

alle benchmakrs jeg har sett viser at opera er raskere enn "iphone" (presumptivt safari) På PC også så scorer opera veldig godt på benchmarks.

AtW

Mulig Opera gjør det godt på syntetiske tester, men når man f.eks. prøver å dra/scrolle gjennom i Opera så ser man firkantet bakgrunn lik den i Photoshop.

Definisjon om nettleser er treg/rask stopper ikke etter nedlasting av siden, den skal også være mulig å navigere seg gjennom siden og at skjermen oppdateres kjapt nok til å gi god brukeropplevelse.

Også syns jeg Opera blir betraktelig trægere så snart man navigerer til sider som ikke følger "Opera"-standarter.

Hvorfor skulle ikke hw.no bruke spalteplass på en av de beste og mest innovative nettleserne der ute?

Og Opera brukes av hvor mange nettbrukere ? :)

Personlig blir jeg bare irritert av never-ending-story om hvor mye raskere den nye versjon x.x0001 av Opera er og hvor godt de har tunet inn nettleseren sin for å suse gjennom nok en syntetisk test.

Realiteten at selv med 13-14 år med utvikling, tvang av nettleser valg i Windows og nyheter hver mnd om 1000% ytelse-forbedring er det minimalt med brukere av Opera. Litt avhengig av geografien ligger det på 1-3%.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

AtW

Mulig Opera gjør det godt på syntetiske tester, men når man f.eks. prøver å dra/scrolle gjennom i Opera så ser man firkantet bakgrunn lik den i Photoshop.

Definisjon om nettleser er treg/rask stopper ikke etter nedlasting av siden, den skal også være mulig å navigere seg gjennom siden og at skjermen oppdateres kjapt nok til å gi god brukeropplevelse.

Også syns jeg Opera blir betraktelig trægere så snart man navigerer til sider som ikke følger "Opera"-standarter.

Opera gjør det godt på alle tester som er lagt opp etter reelle nettsider også. På hvilket oppsett er det du ser denne firekantede bakgrunnen? Opera er lynrask på navigasjon, i brukeropplevelse er det jo faktisk her opera er sterkest i mine øyne.

AtW

Lenke til kommentar

Woot? Jeg har brukt Opera en pen stund nå, og jeg har ikke peiling på hva du prater om.

Firkantet bakgrunn? Hva i pokker?

Skulle ha likt å sett noen andre nettlesere en Opera som er:

*Lett

*Rask

*Kan faktisk navigere nettsiderene, uten å være 100% avhengig av mus

*Har faktisk tastursnarveier(f8 og f9, etc)

*Har faktisk faner........... Firefox med utvidelser er flere tiår bak

Jeg ser fortsatt ikke hva jeg skulle savne i Opera.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Opera som min hovednettleser siden versjon 4.02. Da jeg også designer websider, har jeg også alltid hatt de nyeste versjonene av Firefox, Chrome, Safari og IE installert og tidvis brukt.

Min subjektive oppfatning er at Opera alltid har vært raskest av alle sammen på mine maskiner, og siden rundt versjon 9, har jeg aldri måttet åpne en annen nettleser for å besøke alle nettsidene jeg ønsker.

Da våre meninger om oppfattet hastighet er subjektive, må man bruke syntetiske tester for å måle hvor raske de forskjellige nettleserne faktisk er på de samme operasjonene.

Lenke til kommentar

Hva er en "Opera"-standard? Opera følger internasjonale web-standarder og er som regel veldig tidlig ute med å støtte slike web-standarder. Andre nettlesere som Firefox, Chrome og Safari er som regel tregere til å støtte nye internasjonale web-standarder. Bare en nettleser skiller seg tydelig ut: IE. Den har i mange tilfeller (særlig IE6) ikke fulgt internasjonale web-standarder og i den grad IE har fulgt de, så har de vært meget trege med å innføre støtten.

Men kom gjerne med eksempler på sider slik at vi kan se hva du mener.

Hvorfor skulle ikke hw.no bruke spalteplass på en av de beste og mest innovative nettleserne der ute?
Og Opera brukes av hvor mange nettbrukere ? :)

Hva har det med saken å gjøre? Hardware.no bruker spalteplass på Opera fordi det er godt lesestoff for leserne. Om Opera har lav markedsandel i Kina eller blant bestemødre er helt irrelevant for Hardware.no. Her er det lesermassen som er i fokus, ikke den jevne kineser eller bestemor.

Jeg fant ikke noen helt ferske undersøkelser på hvor mange av leserne som bruker Opera, men en undersøkelse fra 2007 viser at 39% av forumbrukerne bruker Opera og i en undersøkelse i GNU/Linux-delen av forumet fra 2009 er markedsandelen 32%. Opera har altså en stor markedsandel blant leserne. Diskusjonstrådene bekrefter også at Opera er godt lesestoff for leserne.

Personlig blir jeg bare irritert av never-ending-story om hvor mye raskere den nye versjon x.x0001 av Opera er og hvor godt de har tunet inn nettleseren sin for å suse gjennom nok en syntetisk test.

Da regner jeg med at du også synes Hardware.no bør gi Cinebench langt mindre spalteplass i ytelsetester av prosessorer, enn det Opera får generelt, fordi det er en mye mindre andel av leserne som bruker Cinema 4D enn som bruker Opera. For ikke å snakke om markedsandel på verdensbasis. Jeg er rimelig sikker på at under 1 promille av verdens databrukere bruker Cinema 4D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...