Gå til innhold

Helgetillegg, kveldstillegg, nattillegg og overtid

Anbefalte innlegg

Et kjapt spørsmål om tillegg i lønn som jeg håper kan være informativ for flere enn meg :)

For en uke siden fikk jeg en stilling på 20%, og skal egentlig jobbe annenhver helg fra 07:00 til 15:00, så da har jeg jo bare helgetillegg. Men så har det seg slik nå, at jeg har jobbet hver dag, og to dager også to skift, et på dagtid og et på nattid.

Så nå sitter jeg her nattevakt og prøver å kalkurere hvor mye jeg kommer til å få, og hva de forskellig tilleggene er. Har hatt fastlønn tidligere, så dette er jeg veldig ukjent med.

1. Hva er vanlig helgetillegg?

2. Hva er vanlig nattillegg?

3. Hva er vanlig overtidsbetaling?

4. Om jeg jobber natt i helgen, hva da?

5. Om jeg jobber to skift, altså først fra 07:00 til 15:00 og så fra 21.30 til 07:00, er det ene skiftet da å regne overtid?

6. Når er disse tilleggene gyldige? f.eks helgetilleg etter fredag kl 20:00? Natt fra 22:00 til 06:00? Osv...

Har skjønt at det kommer ann på alderen hvor mye disse tilleggene er på, så om du har peil på slike ting, skriv gjerne hva som gjelder ved forskellig alder, så kan denne tråden appalere til flere. :thumbup:

Endret av Lucky Malice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt to jobber det jeg fikk helg/nattillegg. På den ene var tillegget 100% (Både ved natt, helg og helgnatt). Dette var dog en jobb der det var to skift (12 timer) og stort sett produksjon hele døgnet. På den andre jobben var det kveldstillegg på 20%. Jobbet kveldsskift fra 16.00 til det ikke var mer å gjøre (stort sett 22-24.00 om kvelden), og overtidstillegg etter 7,5 timer på 100%.

Edit: Er 18

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Deltidsansatte

Merarbeid vil si tid som deltidsansatte arbeider ut over sin avtalte arbeidstid. Merarbeid kan skje etter avtale med den deltidsansatte. Merarbeid kan i likhet med overtid, pålegges i forbindelse med julehandelen.

For vanlig merarbeid betales kun ordinær timelønn uten overtidstillegg. Jobber du et sted med UB-tillegg (ubekvem arbeidstid), har du likevel krav på dette dersom fast arbeidstid + merarbeid gjør at du jobber 12 timer overtid eller mer pr. uke.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=189812

ser nå at jeg leste litt feil :p

http://www.butikksjef.com/Lonn.html

her står en del om tilleggene hvis du jobber i butikk hvertfall.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...