Ebbe2 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hei. Jeg skal bygge en stille kontor-PC som er rask og rimelig. PC'n skal brukes til vanlige kontorprogrammer som word, excel, mail, internet, musikk osv. Det er ingen spille PC så stiller ingen krav til "kraftig" skjermkort. Her er et forslag: CPU: Intel Core i3 530 Hovedkort: Gigabyte GA-H55M-S2H (Intel H55) Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB Harddisk 1 (alternativ 1): Intel X25-V 40GB Harddisk 1 (alternativ 2): Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 Harddisk 2: Samsung EcoGreen F2 1,5 TB Kabinett (alternativ 1): Antec Sonata III - m/PSU 500 watt Kabinett (alternativ 2): Ace Clubs II - mikro ATX m/PSU 500 watt Optisk drev: LG CH08 (Blu-ray leser/DVD-brenner) i3 530 har integrert skjermkort som jeg tror vil gjøre jobben, som sagt er dette ingen spille pc, men kun grei/bra ytelse til kontor programmer. Tok det billigste hovedkortet som hadde et Intel H55 chipsett. Holder det med 4 GB minne? Bør jeg gå for minne med litt bedre kvalitet? Forslag? "Value" SSD'n til Intel høres fristende ut, men er det verdt å gå for en litt dyrere variant? Harddisk 2 tok jeg bare en tilfeldig med en grei pris, kom gjerne med forslag om andre. Optisk drev tok jeg bare den billigste blu-ray lesern, tviler på at jeg kommer til å bruke den mye. Forstår det sånn at kabinett/PSU er viktig for levetiden til PC'n. Antec Sonata III ser veldig fin ut og er stillegående så vidt jeg veit (lest litt tester), har en brukbar PSU og ligger på rundt 900,-. Ace Clubs2 ser veldig "nett og fin" ut, men tviler litt på kvaliteten? Noen erfaringer med denne? Koster tross alt kun 400,- så er jo en del å spare der. PC'n skal også kobles opp mot 2 stk BenQ G2420HD 24" skjermer. Går ut ifra at disse kan kobles direkte via hovedkortet? En via HDMI-porten og en via DVI-porten? Alt-i-alt ender vi på ca. 5300-6500 eksl. skjerm. Kom gjerne med forslag og tips, setter pris på alt Lenke til kommentar
Zatek Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Har ikke så mye å si om i3 men kan kommentere litt andre ting: Hvis du planlegger å bare ha operativsystemet på SSD'en trenger du ikke mer enn 30gb. Skal mye til for at du får Windows over 30gb. (Sett at du har Programfiler på HDD disken) BenQ skjermen har vel bare VGA og HDMI output så sjekk om hovedkortet støtter dette. Ellers vil jeg si at du fort får lav kvalitet og kort levetid på HDD'en på billigere modeller. I noen tilfeller vil det lønne seg å kjøpe WD eller Seagate. Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Planlegger å ha OSet på SSD'n ja, men også programfiler (Office, FireFox, Spotify etc.). Spørsmål er om man får vesentlig større ytelse ved å bruke X25-M. Ingen som har noen kommentarer om Cire i3 530? Egne erfaringer osv.? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Høres ut som litt overkill for Office-applikasjoner. SSD gir en meget behagelig brukeropplevelse om man har råd til det. Endret 24. mars 2010 av arokh Lenke til kommentar
magb Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 hei. Satte selv sammen et oppsett med helt like kriterier som dette for kun et par uker siden. Kan trygt anbefale intel 40gb ssd sammen med en Wd caviar green (eller annen 5400rpm disk). Med dette får du god ytelse og et lavt støynivå. med Win 7 installert + spotify, office, firefox og et par andre små programmer så er det fortsatt 19-20gb ledig plass på ssd disken. Jeg kjørte på med 4gb Value ram fra kingston og dette har fungert ypperlig. vil også anbefale å se på fractal design r2 eller antec p180 mini sammen med en Corsair, Mist, eller feks Cooler master psu. Netshop har veldig god pris på Mist 550w psu denne uken. Du må heller ikke glemme en ekstra cpu kjøler. Jeg kjøpte med en arctic cooling freezer 7 pro rev.2 (180kr hos dustin home). Denne er vesentlig mer stillegående enn stock kjøler. Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Takk for et utrolig flott svar! Går for X25-V og en WD Green Cavir 1,5TB. Hadde du forresten en Core i3 530 selv? Den prosessorvifta du nevnte (Arctic Freezer 7pro) ser ut til å gjelde for socket 775 og ikke LGA1156. Bør ikke orginalvifta være relativt stille på den mest strømgærrige CPU'n til Intel for stasjonære PC'r i Core-serien? Tittet på den Fractal Design R2 og den virket interessant, spesielt når hw.no testet den og sa den var praktisk talt lydløs i visse situasjoner. Med tanke på at jeg bruker en veldig effektgærrig CPU uten dedikert skjermkort, bør da dette gå ypperlig. Ser at prisen er litt stivere enn Antec Sonata III, må tross alt ha PSU i tillegg. Der er jeg fortsatt usikker. Er ikke 500W PSU mye for et slikt oppsett? Har lest at det er bra med masse watt så PSU'n ikke kjøres på full load til enhver tid, men blir 500W for mye for effektgærrig cpu uten dedikert skjermkort? Forslag til stillegående PSU med "passende" oppgitt effekt? Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Hva med en Corsair VX 450W. Stillegående og bra pris. Passe effekt? Test Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hei igjen. Det er sikkert mer enn nok med 400w psu til dettte opssettet. Når det gjelder Antec Sonata så er det sikkert et godt valg det også. Har bare selv fått litt skrekken for vifter under 120mm når det gjelder støy, men den medfølgende strømforsyningen omtales jo som stillegående selv om viften kun er på 80mm. Var dette + noen gode løsninger hos Fractal design r2 som gjorde at jeg valgte det isteden. Her er en video hvor de tar en titt på Fractal design r2: Jeg valgte en Amd Athlon 2 x4 630 cpu. Denne har vel ganske lik ytelse som i3 530 men ligger noen veldig små lapper lavere i pris. Min erfaring med stock kjølere er at de er relativt stillegående ved idle, men når temperaturen stiger litt så bråker de som et uvær. Du får en mye mer stillegående maskin med en ekstra cpu kjøler. Til prisen så er den jeg linket til noe av det bedre. cpu ligger på nesten 10c mindre enn med stock og det ved mye lavere rpm på kjøleren. Det er helt klart verdt de få kronene. Rev 2 utgaven av viften skal passe til både socket 775 og 1156. (og flere) link: http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=1_42&mID=304 Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Takk igjen for kjemperelevant respons, er herlig når folk på dette forumet gir ordentlig feedback! Går nok for Fractal Design R2 med Arctic Freezer 7 Pro. Liker løsningen med at man kan snu cpu-vifta mot kabinett-vifta som blåser rett ut av boksen, må jo være ekstremt effektivt. Ellers tror jeg går for Corsair CX 400W. Sparer litt kroner i forhold til storebroren. Oppsettet hittil: CPU: Intel Core i3 530 Hovedkort: Gigabyte GA-H55M-S2H (Intel H55) Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB Harddisk 1: Intel X25-V 40GB Harddisk 2: Western Digital Caviar Green 1,5 TB Kabinett: Fractal Design R2 PSU: Corsair CX 400W Optisk drev: Nec AD-7240S (DVD-leser/brenner) ------ Total sum (fra Amentio): 5751,- (pluss frakt) Hvordan fungerer vifte kontrollern som følger med kabinettet? Ser at man kan koble på 3 stk vifter. Bør vel passe ypperlig for de 2 stk kabinettviftene og CPU-vifta. Under spesifikasjonene til "Freezer'n" står det: "Fan Speed 900 - 2500 RPM (controlled by PWM)". Vet du hva PWM er? Er det no vits å kjøpe ekstra kjølepasta til "Freezer'n"? Ser den allerede kommer med noe som påstås være veldig bra. "Frykter" faktisk at systemet trekker veldig lite watt så PSU'n blir for "kraftig", altså dårlig effektivitet. Så anandtech bygde en noe tillsvarende PC med Radeon 5750/5850 ellerno og da var max load på 100W?! Regner med at du har no integrert GPU av no slag du også. Hvilken PSU gikk du for? Endret 26. mars 2010 av Ebbe2 Lenke til kommentar
magb Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hadde kun integrert GPU jeg også ja. Jeg gikk for en 520w fra Cooler master. Trengte jo langt ifra så kraftig psu, men den var på tilbud så Har hatt null problemer med den. Jeg brukte medfølgende kjølepasta på freezern og cpu ligger på rundt 35 ved idle. Cpu core ligger på godt under 30 grader. Ved litt mer load som feks hd avspilling så snakker vi om cpu temp på under 40 og cpu core temp på under 30 grader. Pwm betyr vel at det er en 4 pins kontakt som justerer rpm etter temperaturen på cpu. Du kobler dermed ikke cpu viften til den medfølgende viftrekontrollen(selv om det sikkert er mulig), men isteden rett på "cpu fan" på hovedkortet. Du kan da også gå inn i bios og stille på hvilke temperaturer viften skal reagere på og dermed øke rpm. Her ligger den på ca 1000rpm ved idle og den spinner heller ikke opp ved oppgaver som hd-avspilling da temperaturen er så lav. Ved 1000rpm er den så godt som lydløs. Jeg har også den samme kjøleren i en annen pc hvor temperaturene er mye høyere og her har jeg stilt den til å spinne opp til 1800rpm når den når en viss tempreatur (ved gaming) og da høres den litt mer, men er mye stillere enn den gamle stockvifta som måtte opp i 5000rpm ved den sammen loaden :!: Den medfølgende viftekontrollen fungerer ypperlig til å stille hastigheten til de medfølgende kabinettviftene. Lenke til kommentar
morten_larsen Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei! Veldig interessant diskusjon her. Vurderer å kjøpe en tilsvarende PC til den prisklassen du er ute etter. Den skal stå i stua online 24/7, så det er viktig for meg at den er stillegående! Ser at PSU, er Corsair VX450W et svært godt alternativ. I følge testen på http://www.hardware.no/artikler/corsair_vx450w/42228/8 står det at den er "nær det som i praksis blir lydløst". Pris 629,- hos komplett.no. Men i ditt tilfellet er det sikkert nok med 400W, slik at Corsair CX 400W er best. Fant ingen uttalelser om støynivå på denne. Ebbe2: Bare lurte på om du kan skrive et innlegg her etter at du har fått satt opp PCen, hvordan den høres ut lydmessig osv? Er det forresten noen som har et godt alternativ til et støyvennlig skjermkort? Skal bruke det til å spille DVD og BlueRay-filmer, koblet til TV? Evt HDMI-løsninger? Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Se etter et Ati kort i Hd serien. Disse har hdmi og støtter avspilling i 1080p. Du får flere av dem med passiv kjøler(vifteløs) og dette er vel ypperlig til ditt bruk. eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=583849 Har ikke satt meg helt inn i det, men tror kortet bør ha hdcp støtte hvis du skal spille av blueray filmer. Kortet over har dette. Lenke til kommentar
areah Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 tenker denne diskusjonen kan være relevant for deg. amd har løsninger med skjermkort integrert i hovedkort, hvis jeg ikke tar feil så er skjermkortet i amd hovedkort bedre enn de i i3 prosessorene. hovedkort med skjermkort billigere alternativ men les gjennom førsteposten i tråden jeg linket til, her er det anbefalt noe av det beste du kan få til den prisen (du trenger selvfølgelig ikke skjermkortet som er anbefalt) Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 hvis du er opptatt å ha det litt "rent" inni kabinettet er Corsair 450HX et meget godt modulært alternativ til PSU som ikke er totalt overkill for resten av oppsettet. Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 morten_larsen: Skal komme med en oppdatering så fort jeg har satt opp systemet. Undrer stadig på om jeg skal gå for Corsair CX400W eller VX450W. Tester viser at de skal ha identisk innhold og identisk "støy". Det eneste som skiller dem er 3-års mot 5-års garanti, og den lurer jeg på om jeg skal gå for. magb: Man trenger ikke et ekstra dedikert skjermkort for å spille av Blu-ray, DVD osv. Alt går ann å spilles av med Intel HD Graphics. Referense. Dessuten inngår støtte for HDCP over HDMI utgang (som også støttes i dette oppsettet). areah: Takk for tipset om AMD oppsettet, en tankevekker faktisk. Vet ikke hva jeg skal si annet enn at testene du referer til fra Anandtech ofte er tunge applikasjoner så tar utnytte av å ha flere kjerner. 3D-studio og videoredigering kommer aldri bli brukt. Vil jeg dermed få no utnytte av en 4-kjerners hvis den allikevel bare skal brukes til kontor-programmer, mail, internet osv? Argumentet om at AMD-oppsettet har et bedre skjermkort, er irrelevant da denne aldri blir brukt til spilling, men kun "basic" videoavspilling og støtte for to skjermer. Ser også at AMD-oppsettet bruker mer strøm. Kan dette gi utslag hvis man bruker PC'n mye? Strømregninger osv. Et annet argument er at Intel-oppsettet evnt. er mer oppgraderingsvennlig om 4-5 år. Da kan man gå over til en nyere og kraftigere utgave av Core i5 med eller uten et dedikert skjermkort. Her kommer også argumentet inn for PSU'n som har 5-års garanti. Intel-systemet blir fortsatt billigere, mens forbedret ytelse hos AMD-oppsett kan diskuteres som motargument. Hvor mye skal man gå opp i pris for bedre ytelse? Finns alltid noe som er bedre. Locklear: Ikke så viktig at det er "rent" inni. Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Hei! Glemte å komme med en oppdatering. Systemet er lydløst, og eneste måten å vite at PC'n er på er via LED-lyset fra kabinettet. Utrolig deilig å bruke en lydløs, rask og responsiv pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå