Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål kjemi 2


Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg sliter med å forstå deler av kjemien og hadde satt stor pris på all hjelpen jeg kan få :)

 

Spørsmål 1

 

4rxrp0.jpg

 

Hvorfor må det være ZnSO4(aq) ved den negative elektroden? Jeg tenker at Zn2+ fra metallstaven vil gå ut i vannet og sulfatet fra saltbroen vil da utjevne den positie ladningen. Så jeg ser ikke hvorfor ZnSO4(aq) er nødvendig, har det noe med at likt løser likt? Jeg ser heller ikke hvorfor det er kobbersulfat ved den positive elektroden. Greit nok at det må være kobberioner for å redusere elektronene fra den negative elektroden, men hvorfor akkurat sulfat? Er det tilfeldig at det er akkurat det?

 

2)Jeg lurer på om jeg har rett begrunnelse i denne oppgaven.

 

For å fjerne gammel maling fra møbler kan vi bruke sterk lut. Luten er laget ved å løse opp kaustisk soda (NaOH) i vann. Om vi bruker en aluminiumsgryte vil det boble i gryta og den kan bli ødelagt. Det beskyttende oksidlaget løses først opp av luten.

 

Jeg lurer på om begrunnelsen min er riktig: Mulig reaktanter er Na+, OH-, H20, og aluminium. Na+ vil gjerne reduseres, OH- vil gjerne oksideres pga. ioneladning. Vann har større reduksjonspotensial enn Na+ og dermed vil vann reduseres framfor Na+. Ut ifra reduksjonstabell ser man at aluminium vil oksideres framfor OH-. Altså reduseres vann og det oksideres aluminium. Ved reduksjon av vann dannes hydrogengass.

 

3) Hvorfor betegner vi salpetersyre som en oksiderende syre? Bokas svar: Fordi det er syrens anion som reagerer og ikke H+. Her skjønner jeg ikke tankegangen deres, om det er syrens anion som virker oksiderende så er jo nettopp anionet som reagerer, hvordan kan man da si at det er salpetersyra som er oksiderende?

 

4) Velg ut noen reduksjonsmidler og oksidasjonsmidler blant disse stoffene: Na(s), MnO4- i sur løsning, Cl- (aq), Ag+(aq), I2(s), Al(s) og Fe2+ (aq).

 

Mine svar er

 

reduksjonsmidler (etter styrke): Vil selv bli oksidert; Na, Al, Cl-

 

oksidasjonsmidler (etter styrke): Vil selv bli redusert: MnO4-, Ag+, I2, Fe2+

 

fasiten har plassert Fe2+ under reduksjonsmidler, er det feil eller har jeg tatt feil?

 

5)Hvorfor kan ikke alle elektrodereaksjoner snus?

 

6)Når et batteri opplades eller utlades kraftig blir det varmt. Hvorfor blir batteriet varmt ved utladning? Jeg tenkte at motstaden settes ned ved utladning (spenning = strøm * motstand) settes ned slik at strømmen elektronene går raskere (ut). Hvordan drives strømmen ut?

 

Jeg forstår heller ikke hvordan et batteri kan lades ved å legge på en høyere, ytre spenning når reaksjonen i batteriet allerede er spontan. Eller gjelder dette kun ikke-spontane batterier?

 

I boka står det "Under oppladning og utladning endrer konsentrasjonen av ioner seg ved elektrodene pga. redoksreaksjoner, men da ionene stadig forflytter seg i løsningen, jevner det seg ut etterhvert. Noe av den energien som blir tilført eller avgitt, går over til bevegelsesenergi".

 

Når de snakker om tilført eller avgitt energi her, tenker de da på den ekstra energien man bruker ved oppladning/utladning. For jeg tenker det skjer jo redoksreaksjoner i et batteri selv om batteriet

ikke står til oppladning/utladning.

 

Som dere kan se har jeg mange elementære spørsmål og spørsmål som går på forståelse. Jeg trenger å få inn kunnskapen med teskje, men jeg er glad for all hjelp :)

Endret av rosin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på det første du spurte om, så er alle potensialene du har i tabellen oppgitt ved standardtilstanden. Da har du konsentrasjon 1 M av alle ionene som deltar i reaksjonen. Sulfat er i løsningen for å balansere ladning (og da velger man et anion som bare fungerer som tilskuer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...