Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Heisann! jeg vil gjerne gå opp i vekt da jeg er tynn som en stilk, men uansett hvor mye jeg prøver så går det ikke. Har lugget på samme vekt i flere år nå. Spiser mye og trener lite og sitter får det meste på ræva men om jeg går opp i vekt? neida.. Noen tips til mat jeg eventuelt kan spise som hjelper får og gå opp i vekt? Og om det er noe trening som hjelper?

Endret av djanrune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes tusenvis av tråder som dette.

Opp i vekt formel:

Kalorier inn/kalorier ut = kalorioverskudd

La oss si at du trenger nøyaktig 2000kcal om dagen, inntar du 2500kcal hverdag så vil du ca gå opp 1kg i uken.

De fleste sier at de spiser mye, men gjør du det? Hvor mange måltider om dagen og hva du spiser du.

Alle typer mat inneholder energi (kalorier), fettmat inneholder mye energi. Oljer, smør, kjøtt, ...

Lenke til kommentar

Frokost: 12 råe egg. Drikk dem. 5 skiver loff med smør

Lunsj: MASSE MAT, gjerne litt frukt og..

Middag: skappelig norsk middag, med poteter etc.

Kvelds: Noe med masse karbohydrater..

Ellers: spis masse godteri.. Det gjør at man legger på seg.

new_woot.gif

Lenke til kommentar

12 råe egg.

Det er farlig og Fy.

Det stemmer at man må ligge i kcal-overskudd, men 200kcal pr dag holder i overskudd. Problemet er å finne overskuddet.

Da starter du ett sted, for eks 40kcal pr kg og tar det derifra.

Går ikke vekten opp etter en uke, øk med 200kcal og se neste uke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men det er også veldig lett å brenne bort det lille overskuddet, War.

Liten post av Fagerli på Lyles forum:

My problem with saying "oh yeah, I'll eat 250kcals over maintenance and gain as much muscle as possible and the least amount of fat is that

- your maintenance can vary massively, just walking around the mall for a couple of hours or doing chores might be an extra 200-300kcals worth

- errors and inaccuracies in weighing and measuring foods, on top of varying nutrient content (the label is an average) can vary calorie intake as much as 10-20% or more pr day. So that small surplus might be a 300kcal deficit...or a 700kcals surplus.

- nutrient partitioning isn't 100% perfect, and it's not as if 250kcals = 100% net muscle gain, while 300kcals = 50kcals worth of fat gain. Obviously, fat gains will increase in proportion to the surplus above what your physiological/genetic limit is in muscle gain rate, but what if that extra 50kcals gave you another 25kcals worth of muscle gain?

- how do you know that the workout stimulated maximum hypertrophy? Or that all the stars were aligned that day and your workout provided twice the stimulus?

Just something to ponder as I cringe when I see people calculate their deficits/surpluses down to single digit accuracy and be surprised when their calculated LBM:fat gains didn't pan out as they planned.

Lenke til kommentar
Men det er også veldig lett å brenne bort det lille overskuddet, War.

Merk at det er dynamisk, man følger sultfølesen og da spiser man mer de dagene man bruker mer så det i noen grad følger etter, men at man kun trenger 250kcal for å ligge i pluss betyr jo ikke at man bare skal spise 250 over, men ha det ibakhodet før man spiser 3000 over som noen trur man må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...