Gå til innhold

Bruddgebyr på iphone 3gs med netcom


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en iphone 3gs 32 gb.

 

Ønsker tlf billigst mulig og ønsker å bruke et billig abb som jeg har fra før..

 

Lurer derfor på om noen ting rundt bruddgebyr:

 

1. Jeg kjøper tlf med abb. hos f.eks netcom, betaler engangspris for tlf, betaler 1mnd for abb forbruk og gir beskjed om å bryte abb og betaler dermed bruddgebyr. Hva med operatørlås etterpå? Kan jeg bruke tlf fritt etterpå eller bare fritt til andre netcom abb?

 

2. Er det forskjellige bruddgebyr iforhold til hvilken tlf man kjøper? Altså er det forskjellige bruddgebyr på en 16 gb og en 32 gb iphone 3gs iphone hos netcom?

 

3. Har sjekket på netcom sine sider og funnet ut at dette er billigst:

 

-iTalk Medium: Bruddgebyr: kr 4200 + tlf pris 649 + mnds. forbruk 698 =5547 kr

 

Bruddgebyrene fant jeg her:

 

https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html

 

Men det står ingenting om forskjellige bruddgebyr iforhold til hvilken tlf man har kjøpt.

 

Har noen oppdaterte bruddgebyr hos telenor? For hvis det stemmer det jeg har funnet ut med 5547 kr så er vel det d billigste man kan få ved et brudd av abb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Mobilen kan hele tiden brukes mot netcom uansett hvilket abonnement (innenfor netcom). For å bruke til Telenor må telefonen låses opp, og dette gjør du ved å ringe til dem og de vil hjelpe deg med å låse den opp GRATIS.

 

2. Det er ikke noen forskjell på abonnementene til telefonen angående bruddgebyr. Samme bruddgebyr uansett tlf det er knyttet mot.

 

Er ikke sikker på bruddavgiftene på Telenor, men som hovedregel så er det Månedsavgift ganget med antall utestående måneder. Med enn maks grense på rundt 4-5k vil jeg tro.

Lenke til kommentar

3. Har sjekket på netcom sine sider og funnet ut at dette er billigst:

 

-iTalk Medium: Bruddgebyr: kr 4200 + tlf pris 649 + mnds. forbruk 698 =5547 kr

 

Bruddgebyrene fant jeg her:

 

https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html

 

Men det står ingenting om forskjellige bruddgebyr iforhold til hvilken tlf man har kjøpt.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan påstå å ha lest igjennom de vilkårene du linker til. Hvordan regner du deg fram til et bruddgebyr på 4200kr på iTalk medium når månedsprisen er 698?

 

La meg gjøre det enkelt for deg. Når du ser på mobil med abb, så får du oppgitt en "Totalpris 12 mnd: x,- kr." - det er denne prisen du betale totalt, om du så bryter rett etter kjøp eller om du lar abb. tiden løpe helt ut.

 

Hvorfor? Jo, fordi først betaler du for mobilen. Ved iTalk medium koster den 1449. Så sier vilkårene til netcom (og alle andre mobiltilbydere) at du betale resterende måneder igjen av bindingstiden (ved 12 mnder, og oppsigelse dagen etter kjøp blir da tallet 12) ganget med månedsprisen. I ditt tilfelle (om du bruker den 1 mnd først) vil det bli 698*11. Totaltprisen inkl alle 12 mnd og mobilkjøp blir svimlende 9825 kr.

 

I tillegg forbeholder Netcom seg retten til å ilegge deg straffegebyr som følge av tapt inntekt om de finner dine handlinger gjort bevist for å skaffe seg en billigere mobiltelefon enn uten abb.

Lenke til kommentar

Les litt lenger ned på siden så står det max beløp for de forskjellige abonnementene. Og som du da kan forstå, så er iTalk medium maks grense på 4200 :) Les alle vilkår før du kommer med slike brølere. :)

 

Bruddgebyr

Er Kunden i bindingstid ved oppsigelse av Abonnementsavtalen utløses et bruddgebyr. Bruddgebyret tar utgangspunkt i det normaltap NetCom lider som følge av at avtalen sies opp før bindingstiden er ute. Bruddgebyr inkl.mva ved opphør av avtale i bindingstid, jf Abonnementsavtalen pkt. 13 er som følger:

-Kontant: kr 1500

-YoungTalk: kr 1800

-YoungTalk Plus: kr 2600

-FreeText: kr 2600

-iTalk Small: kr 3800

-iTalk Medium: kr 4200

-iTalk Large: kr 4600

Lenke til kommentar

1. Mobilen kan hele tiden brukes mot netcom uansett hvilket abonnement (innenfor netcom). For å bruke til Telenor må telefonen låses opp, og dette gjør du ved å ringe til dem og de vil hjelpe deg med å låse den opp GRATIS.

Er dette noe nytt de har begynt med? For å få låsekoden må avtaletiden være utløpt, enten ved at man har kjøpt seg fri (bruddgebyr, osv), eller at det har gått 12 mnd. Hos Telenor får man det gratis, men har ikke hørt at NetCom har begynt med det samme.

 

https://netcom.no/kundeservice/mobiltelefon-hjelp/koder.html

 

Med mindre du mener Telenor når du sier "ringe til dem", men jeg tviler på at Telenor låser opp telefoner som er låste til andre operatører.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Les litt lenger ned på siden så står det max beløp for de forskjellige abonnementene. Og som du da kan forstå, så er iTalk medium maks grense på 4200 :) Les alle vilkår før du kommer med slike brølere. :)

 

Bruddgebyr

Er Kunden i bindingstid ved oppsigelse av Abonnementsavtalen utløses et bruddgebyr. Bruddgebyret tar utgangspunkt i det normaltap NetCom lider som følge av at avtalen sies opp før bindingstiden er ute.

 

Nå må du ikke være så selektiv når du quote'r. Her er resten av det som står på netcom.no (uthevet av meg):

 

Er Kunden i bindingstid ved oppsigelse av Abonnementsavtalen utløses et bruddgebyr. Dersom en Kunde bryter forutsetningene, jf. bl.a. pkt. 2 siste setning i Abonnementsavtalen, for inngåelse av denne avtalen (f.eks. ved å bryte avtalen mer enn én gang), forbeholder NetCom seg retten til i tillegg til bruddgebyret, å fastholde Abonnementsavtalen og kreve betaling av abonnementsavgiften ut bindingstiden (dvs. antall gjenstående mnd x abonnementsavgiften iht. inngått avtale)

 

Så det er riktig at NetCom kan kreve at du betaler alle månedsavgiftene i tillegg til bruddgebyret. Da blir det en saftig regning.

 

https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

3. Har sjekket på netcom sine sider og funnet ut at dette er billigst:

 

-iTalk Medium: Bruddgebyr: kr 4200 + tlf pris 649 + mnds. forbruk 698 =5547 kr

 

Bruddgebyrene fant jeg her:

 

https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html

 

Men det står ingenting om forskjellige bruddgebyr iforhold til hvilken tlf man har kjøpt.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan påstå å ha lest igjennom de vilkårene du linker til. Hvordan regner du deg fram til et bruddgebyr på 4200kr på iTalk medium når månedsprisen er 698?

 

La meg gjøre det enkelt for deg. Når du ser på mobil med abb, så får du oppgitt en "Totalpris 12 mnd: x,- kr." - det er denne prisen du betale totalt, om du så bryter rett etter kjøp eller om du lar abb. tiden løpe helt ut.

 

Hvorfor? Jo, fordi først betaler du for mobilen. Ved iTalk medium koster den 1449. Så sier vilkårene til netcom (og alle andre mobiltilbydere) at du betale resterende måneder igjen av bindingstiden (ved 12 mnder, og oppsigelse dagen etter kjøp blir da tallet 12) ganget med månedsprisen. I ditt tilfelle (om du bruker den 1 mnd først) vil det bli 698*11. Totaltprisen inkl alle 12 mnd og mobilkjøp blir svimlende 9825 kr.

 

I tillegg forbeholder Netcom seg retten til å ilegge deg straffegebyr som følge av tapt inntekt om de finner dine handlinger gjort bevist for å skaffe seg en billigere mobiltelefon enn uten abb.

 

Jeg gjorde feil ved å beregne pris for 16gb versjonen. Har lagt ved en oversikt for både 16gb og 32gb nå.

 

Kommer da frem til at billigste metode blir ved Italk large abb. og totalpris blir 6388 kr. Da er første måned medberegnet. Altså telefonen koster 790 kr, første måned koster 998 kr og bruddgebyr koster 4600 kr. Da skal totalen bli 6388 kr.

 

Har jeg forstått det rett nå?

 

Se bort ifra at man må betale resterende mnd for de valgte abb. altså bare den påbegynte mnd. Det er slik vg f.eks har regnet det ut ihvertfall tidligere..

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=587327

Bruddgebyr netcom iphone.txt

Endret av Zungam
Lenke til kommentar

Se bort ifra at man må betale resterende mnd for de valgte abb. altså bare den påbegynte mnd. Det er slik vg f.eks har regnet det ut ihvertfall tidligere..

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=587327

 

Se på den artikkelen én gang til - de snakker utelukkende om Telenor. Jeg har ikke sjekket gjennom abonnementsvilkårene for Telenor, men det er ikke umulig at de har en lignende klausul som NetCom. Poenget til NetCom er uansett det samme - de vil ikke at du skal kjøpe telefonen med binding hvis du har til hensikt å ikke overholde avtalen. Husk at du skriver under på en avtale om å ha et abonnement i 12 måneder. Hvis du når du skriver under denne avtalen ikke har tenkt å overholde den håper jeg absolutt at du får 12 måneder ekstra på toppen av bruddgebyret, da du aldri burde ha skrevet under avtalen i det hele tatt. Det kalles uærlighet og har ingenting med "et godt kjøp" å gjøre.

 

Men hvis du bare vil ha en billig telefon spiller vel ikke sånt noen rolle.

 

PS: Jeg jobber ikke for noen operatør - er bare ikke fan av folk som lyver når de skriver under avtaler ;)

Lenke til kommentar

Forstår din fortvilelse på akkurat dette.

 

Nå er det nå en gang slik at det ofte oppfordres å gjøre det på denne måten i media om man ønsker iphone, men bruke et annet sim kort som tilhører en billigere operatør.

 

Men for å si det slik, operatørene taper ikke penger på dette. Det er derfor de har disse bruddgebyrene som gjør at de får dekket kostnadene de har ved å subsidiere telefonen. De taper en abonnements kunde, men da får de vel begynne å endre prisene på abonnementene sine. Hvorfor betale dyrt når man kan helt lovlig betale mindre? Ja, jeg skriver under en avtale, men betaler for å komme meg ut av den. Så man gjør ihvertfall opp for seg.

 

Dessuten vil jeg si at mobiloperatørene priser iphone sinnsykt høyt.. Er innforstått med at iphone skal være dyrt, men at den plutselig skal være så unikt at man nesten ikke kan kjøpe den uten abonnement hos de største mobiloperatørene, telenor og netcom, blir bare for dumt..

Lenke til kommentar

de låser opp telefonen slik at man kan bruke sim kort fra annen operatør?

Hvordan går man frem for dette?

Bare oppgir de opplåsningskode sånn uten at en må betale?

 

Leste dette på djuice sine sider:

 

"Hva koster det å få ut operatørlåskoden før avtaletiden utløper?

Dersom du ønsker koden før det er gått 12 måneder etter kjøpsdato, må du betale for den. Startbeløpet for koden er kr. 600,-. Deretter senkes beløpet med kr. 40,- pr. mnd.

Kodene blir uten unntak sendt i oppkrav."

 

og dette på telenor sine sider:

 

"Har du inngått en tolv måneders avtaleperiode?

 

Har du inngått en tolv måneders avtale i forbindelse med kjøp av ny mobiltelefon, får du koden uten kostnad selv om avtaleperioden ikke er utgått."

 

Kan noen bekrefte om telenor sine betingelser med gratis kode gjelder for djuice kunder også eller stemmer disse opplysningene?

Endret av Zungam
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at de avtalevilkår som fremgår av nettsidene stemmer. Er du usikker bør du ta kontakt med kundeservice. De er alltid behjelpelige med spørsmål.

 

Hvorfor skulle avtalevilkårene til Telenor også gjelde for Djuice-kunder? Mens Djuice sine avtalevilkår ikke gjelder i det hele tatt for deres egne kunder? Hvor er logikken? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...