Gå til innhold

Singel SSD og 2 disk Raid 0 på samme HK, mulig eller ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På flere måter.

1x om du har flere kontrollere så kan du sette den ene i RAID og den andre i AHCI.

Men enklest er å bare sette i RAID (HUSK driver under install, ellers får du slå ene kontrolleren i RAID, koble OS disken på en annnen og legge inn driveren før du kobler tilbake.)

RAID har samme funksjonene som AHCI bare ekstra mulighet til fakeRAID også.

Lenke til kommentar

Det går greit med SSD i Marvel 6Gb contolleren og Raptorene i den andre.

Men da kommer SSD opp med at den blir styrt via Marvel og ikke Windows Controleren.

Da mister jeg vel TRIM støtte ?

Jeg må også legge inn Intel Matrix raid driver. for å få raptorene i Raid 0

På ASUS disken som fulgte med er en Intel Chipset driver skal den legges inn ?

Er bambi på glattisen her nå men lest litt formye på forumet :)

Prøver 2 vedlegg så du kan se.

post-29186-1269329713,8236_thumb.pngpost-29186-1269329738,3251_thumb.png

Har kun OS inne så det er ikke noe heft og instalere alt på nytt om jeg må.

Mvh

Stig T

Lenke til kommentar

Hmmm godt mulig du mister TRIM... Det var ett krav om drivere også mener jeg å huske og du måtte ha AHCI / RAID.

Jeg vil ikke anbefale å ha RAID på annet enn Intel sitt Matrix grunnet at om du må bytte senere så sliter du mer om det er Marvell sin siden dette er en ekstra chip som du ikke har garanti for at de vil bruke igjen på fremtidige kort (Mange har vekslet mellom Silicon Image, Marvell og JMicron brikker)

Siden det er Windows 7 så skal du ikke trenge å fikle inn noen spesiell driver heller, Vista må du det naturligvis da.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar

Jeg fikk til raid 0 på raptorne + SSDen ligger inne som raid på intel matrix controleren så jeg er fornøyd.

Aner ikke om jeg har TRIM støtte men begynner det å gå treigt så kjøper jeg en SSD til og setter dei opp i raid 0 så blir jeg vel happy igjen.

Mvh

Stig

Lenke til kommentar

begynner det å gå treigt så kjøper jeg en SSD til og setter dei opp i raid 0 så blir jeg vel happy igjen.

Du trenger ikke å kjøpe en annen SSD, for å få ytelsen opp.

Det skulle holde med at du tar et image , kjører så en HDDErase 3.3 og deretter restorer du bare imaget.

Da skal ytelsen være tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...