Laserbeam Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Selveste roboten tenker jeg er lovlig, men man kan også kjøpe våpen til den som sagblad o.l. Som man bruker med å kjempe mot andre roboter. Er dette lovlig i Norge? Eller er det ulovlig, siden den kan regnes som våpen? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Tror nok det er lovlig, en liten robot har vel ikke store sjansen mot et menneske? Du kan jo bare løpe bak, og vippe den på hue.? Men kan nok ikke si noe om lover. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Nåja. Om du har sett noen av de robotene som brukes, så tror jeg nok de fleste ville vært temmelig fucka mot enkelte av de. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Tja, de JEG har sett ser greie ut. Har du eksempel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Ikke som jeg finner nå desverre Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Finner ikkje så mange aktuelle lover, våpenlova tar for det meste for seg skytevåpen og ammunisjon. Så med mindre du utstyrer battleboten din med skytevåpen så trur eg det skal være lovleg. Men eg fant dette: § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret. Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993. Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger. Spørsmålet er då om ein battlebot fremstår som eit voldsprodukt i denne sammanhengen der andre typer handholdte våpen blir lista opp. Det er også godt mulig det finnest ei lov som forhindrer privatpersoner å utvikle automatiske våpensystemer (utenom forsvaret) men eg har ikkje funnet noke. Her blir det nok opp til kvar enkelt å vurdere lovligheita av ein battlebot før nokon prøver denne saka for retten. Sjølv om våpenlova ikkje nemner battlebots så tviler eg på at kvar enkelt kan bygge seg sin eigen drapsrobot sjølv om den ikkje er utstyrt med skytevåpen. Eg rekner også med at battleboten nok vil kunne bli rekna som ein gjenstand du har i besittelse, slik at om du beveger deg på ei offentleg gate så er det vel ingen stor forskjell på om som person bærer en kniv, eller om du som person holder fjernkontrolen til ein halvautomatisk knivstikkermaskin som er utstyrt med kniv. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Ok, så battlebots ligger litt å gråsonen da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå