Skrujernet Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hei Har nettop overklokket min i7, til 3,8Ghz. Legger opp ett bilde av det jeg tror er nok info til og se om det ser greit ut. Bare si ifra om dere trenger litt mer informasjon, siden jeg er ganske nub med dette. Første gang jeg prøvde grillet jeg både prosessor og hovedkort så si ifra om det er gjort noe feil :!: Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Fin volt, men høy temp i forhold. Og bilde av temps etter 1 minutt med prime betyr ikke så mye, la det gå en time først. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Som OldMan sier, kjør hvertfall 1 time, helst 24 timer for å ver sikker. Hvordan er luftgjennomstrømningen i kabinettet ditt? Å bruker du stock kjøler på cpu? For det var ganske høge tempraturer. (Ikke noe farlig enda) Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) kjørt 8 timer sited. Max temp ble på 88 grader tror jeg det var. Men så avsluttet jeg det rett før jeg skulla ta screen Tenker og kjøpe noe isopropanol og rense på nytt. Har noe fra shell som har 60-100% isopropanol, tror dere det vil funge for og få ned tempen? edit: Noctua NH-U12 foresten. Setter på ett par timer med prime igjen nå, så får dere se på temperaturen. Endret 22. mars 2010 av Skrujernet Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Spørs, alle småting hjelper som regel. Utrolig lav spenning i det minste. Godt under standard-spenningen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Du har noctua kjøler? å tempen er så høg? :S Ikke bra, har du i det hele tatt kjølepasta under? Renset kjøler for støv? Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Tempen skal fikses. Hvor får man tak i ordentlig isoproanol? edit: Er ikke sikkert på om viftene på kjøleren er montert riktig. Er det slik at en skal blåse inn og en skal blåse ut? Og hvordan ser jeg om de er satt opp riktig? Endret 22. mars 2010 av Skrujernet Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Dumt spørsmål, hva er isoproanol? Men med den kjøleren du har, så bør du ikke overstige mer en rundt om 40-50 grader. Enn at du har ELENDIG luftgjennomstrømning i kabinett å null kjølepasta mellom kjøler og cpu. Å jeg likte volten din ganske bra Får du tempen ned så skal jeg ikke se bort ifra at du klarer å klokke nermer 4.5GHz. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Har hørt at det er lurt og bruke isorpopanol pga. det ikke etterlater seg noe på cpuen etter at den er renset. Tempen kommer ned til mellom 35-50 idle Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 aaah, isoproanol for å rense kjølepasta fra cpu ja. Du kan likegodt bruke rødsprit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) aaah, isoproanol for å rense kjølepasta fra cpu ja. Du kan likegodt bruke rødsprit. nope. Rødsprit legger igjen en hinne på stålet. Beste er å bruke teknisk sprit eller isorpopanol.. Endret 22. mars 2010 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Okei;) Har bare brukt rødsprit selv. Å jeg har fått god kjøling fordeom. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Tror jeg drar og kjøper ren isopropanol i morgen. Biltema man får kjøpt slikt? Hva er den beste måten og spre pastaen utpå? Når jeg satt sammen pcen måtte jeg fote meg med fingern Her er ett bilde av temp etter ca. 1 times kjøring av prime. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Dumt spørsmål, hva er isoproanol? Men med den kjøleren du har, så bør du ikke overstige mer en rundt om 40-50 grader. Enn at du har ELENDIG luftgjennomstrømning i kabinett å null kjølepasta mellom kjøler og cpu. Å jeg likte volten din ganske bra Får du tempen ned så skal jeg ikke se bort ifra at du klarer å klokke nermer 4.5GHz. 40-50 grader med en TDP på 185 Watt kan han nok bare glemme men. Altså, den kjøleren klarer å holde en prosessor som yter 120 Watt på ca 64 grader. (test fra HW.no) Nå når du neppe TDP med Prime 95, men ikke alt for langt ifra. Jeg ville vel kanskje tippet på en rundt 150-160 Watt kanskje. Ellers skal det sies at når jeg selv testet Noctua NH-U12p, så var temperaturen på kjernene ca 67 grader med en Q6600 klokket til 3,6GHz og 1.4V. Dette gir en TDP på 180 Watt. Med andre ord litt under det trådstarter har. Dette var det beste resultatet jeg klarte å oppnå, og ble testet uttenfor et kabinett. Ville vel kanskje trodd Noctua kjøleren klarer å holde prosessoren nede på rundt 72-75 grader. Derfor er nok 80 grader litt varmt, men dette varierer helt etter kabinettemperaturen osv.. Okei;) Har bare brukt rødsprit selv. Å jeg har fått god kjøling fordeom. Kan alltids bli bedre vett. Men igjen, er jo ikke snakk om de voldsomme forskjellene her. Selv bruker jeg kun Aceton. Sterkt som fa*n, så bare å passe seg for løsemiddelskade både på hjerne og hovedkort. Endret 22. mars 2010 av Andrull Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Sorry, trudde bare den kunne kjøle bedre. Ser bare på min cpu(ja, eg vett det er en amd) Å jeg vett jeg har coolit domino kjøler, men trudde noctuaen var bedre. Så får jeg ikke mer en 34 grader på 15 timer prime på 3.5GHz og me en volt på 1.528 V. Så ikke vett jeg. Endret 23. mars 2010 av sveibuen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Nå må du også huske på at du kun har en TDP på 150 Watt, mens trådstarter har ca 185 Watt. Samt at du har vannkjøling ja. Noctuaen er en meget god kjøler den, men har sine begrensninger den også. 34 grader høres mer ut som CPU-temp, mens jeg tenker i hovedsakelig kun på kjernetempen. Usikker på om AMD har sensorer i kjernene. (som jo viser en del høyere temp) Endret 23. mars 2010 av Andrull Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Når jeg bruker programmer som viser tempraturer, så får jeg opp kjernetempen. Men dette ble litt off-topic. Sorry. ehm, fortell oss hvordan det går når du har renset cpu å lagt på ny pasta Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Tempen ligger på fra ca. 35 til litt over 40 nå. Skal rense pcen for støv og påføre ny pasta ikveld, så får se om tempen blir bedre. Noen tips til beste måten og påføre pastaen? Bare lage ett kryss og presse kjøleren på? Takker for alle svarene Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Finnes litt forskjellige måter. Litt etter hvilken prosessor du bruker, og pasta. Arctic Silver og Quad-core fra Intel så har det vært anbefalt å bare ta en liten stripe med kjølepasta fra den ene siden til den andre, og så presse på kjøleren som igjen fordeler det utover selv. I kryss har jeg ikke vært borti før, men ka nse for meg at det funker. Ellers har jeg til vanlig også dekket hele overflaten med et tynt lag pasta, og deretter hatt en liten dæsj midt på. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Kondensfjerner eller skikkelige pastarens-midler er kjekkest til å fjerne gammal pasta med. Vann funker også. Bruker å dekke med pasta med fingeren eller med et bankkort. Funker gull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå