Gå til innhold

Pus med attitude


Anbefalte innlegg

Har ei helig "lita" pusejente på 10 mnd. Silvia er en skogskatt som er stor for alderen og skikkelig herlig, men maser kjempemasse! Vi har lært henne opp til å ikke klore på møbler eller å gå på spisebord, kjøkkenbenken ol. Silvia er, som mange andre puser, en smart og utspekulert katte. Hun viser tydelig at hun vet at hun ikke har lov når hun gjør noe "ulovlig".

 

Problemet med Silvia er at hun er en kjempeaktiv pus! Enkelte dager herjer hun rundt heeele dagen og på natten, både inne og ute. Da kan hun gjøre alt hun vet hun ikke har lov til, hopper opp og setter klørne i lårene på oss, biter, klorer, freser og knurrer, kvesser klør på møbler, hoppe opp på kjøkkenbenken, spasere triumferende over spisebordet. Vi prøver å kose med henne for å roe henne, vi har prøvd å "hive" henne ut, men det er ikke noe som roer henne.. :( Slik kan hun holde på i flere dager.

Andre dager kan hun sove hele dagen og natten, og vil bare ha kos.

 

Er dette normal oppførsel? Flere som har opplevd dette?

 

post-212077-1269280396,6255_thumb.jpg

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende katten din bare har den type personlighet. Jeg mener ihvertfall at dyr har forskjellige personlighetstrekk.

 

I et slikt tilfelle ville jeg bare fortsatt å være konsekvent. Gjør hun noe galt, kjeft på henne og flytt henne bestemt. Hvis ikke dette begynner å hjelpe snart (ettersom hun er 10 mnd.) kan det hende at dere har skaffet dere en katt som rett og slett ikke passer dere.

 

Kan også hende hun blir roligere om dere kastrerer henne. Om dette ikke allerede er gjort. Kjenner til akkurat det samme med katten til en god venn av meg. Dette var dog en hannkatt.

 

-LC

Lenke til kommentar

Kan hende katten din bare har den type personlighet. Jeg mener ihvertfall at dyr har forskjellige personlighetstrekk.

 

I et slikt tilfelle ville jeg bare fortsatt å være konsekvent. Gjør hun noe galt, kjeft på henne og flytt henne bestemt. Hvis ikke dette begynner å hjelpe snart (ettersom hun er 10 mnd.) kan det hende at dere har skaffet dere en katt som rett og slett ikke passer dere.

 

Kan også hende hun blir roligere om dere kastrerer henne. Om dette ikke allerede er gjort. Kjenner til akkurat det samme med katten til en god venn av meg. Dette var dog en hannkatt.

 

-LC

 

Vi har prøvd hele veien å være streng med henne. Men ser ikke ut som hun bryr seg. Prøvde en stund å ta henne i nakkeskinnet når hun gjorde noe "ulovlig" med vitende vilje, men da ble hun bare sint og gjorde alt hun kunne for å ta igjen! :p Silvia er virkelig noe for seg selv. :)

Steriliseringen ga ingen endring, bare en vetrinær med klore- og bitemerker på hendene. :p

Lenke til kommentar

sprut vann på katten når den gjør noe ulovlig.

ha alltid en vannpistol eller en sånn sprute-flaske lett tilgjengelig og sett igang med sprutingen.

katter liker skjeldent dette, og dermed gir de seg når de skjønner at ulovlig=vann-sprut.

 

men, nå har det seg også slik at du kan lære katter hva som er lov og ikke lov, men hva den faktisk gjør er noe helt annet. katter bøyer og bryter regler slik de føler for

Lenke til kommentar

vannflaska har vært flittig i bruk. Hun skjønte at ting var ulovlig, men virker ikke som hun bryr seg! :/ Hun vet jo at hun ikke har lov til å klatre på høytalerene, men det ente en dag med at hun klatret opp og gikk mellom to kubbelys.. (Gikk heldigvis bra, bare noen svidde værhår) Men ser ikke ut som hun har lært. :( Fremdeles like ntsgjerrig på levende lys..

 

Det er nok som min bror sier; vi er heldige som får bo sammen med henne! :p

Lenke til kommentar

Katter nekter som oftest å ta straff og kjeft innover seg.

Vær obs på at katten kan lære seg at det å gjøre ugang = få lov ut, hvis dere tar henne ut når hun gjør noe galt.

 

Har hun klorestativ? Jeg har brukt å bære katten bort på stativet med en gang hun har gjort noe galt. Spesielt hvis hun prøver å klore på møblene. Det har vært effektivt her. :)

Lenke til kommentar

Katter nekter som oftest å ta straff og kjeft innover seg.

Vær obs på at katten kan lære seg at det å gjøre ugang = få lov ut, hvis dere tar henne ut når hun gjør noe galt.

 

Har hun klorestativ? Jeg har brukt å bære katten bort på stativet med en gang hun har gjort noe galt. Spesielt hvis hun prøver å klore på møblene. Det har vært effektivt her. :)

 

Prøver å kaste henne ut som en siste utvei, med det i bakhodet at hun kan lære seg en uvane av det. Hun er flink ellers til å gi beskjed når hun vil ut. Da sitter hun foran døren og maser! :p

 

Hun har fått mange klorestativ og brett, men de er visst ikke like gøy som høytalere og møbler. Hun bruker de bare når hun tror vi ikke ser på henne.. Kan jo ikke vise at hun bruker det som er meningen at hun skal bruke! :p Vi får begynne å bære henne bort til de når hun begynner på møbler! :)

Lenke til kommentar

Får hun nok oppmerksomhet?

 

Katter har et behov for å leke. Utendørs er det lite å finne på på denne tiden av året.

 

Det holder ikke bestandig med bare kos for en katt.

 

Vi både koser og leker kjempemasse med henne. Har kjøpt masse leker til henne, men det hun syns er kjekkest er å få leke med bruskorker! :p Men kanskje vi kan bli enda flinkere til å leke med henne. :)

Lenke til kommentar

Får hun nok oppmerksomhet?

 

Katter har et behov for å leke. Utendørs er det lite å finne på på denne tiden av året.

 

Det holder ikke bestandig med bare kos for en katt.

 

Vi både koser og leker kjempemasse med henne. Har kjøpt masse leker til henne, men det hun syns er kjekkest er å få leke med bruskorker! :p Men kanskje vi kan bli enda flinkere til å leke med henne. :)

Vår er og 10 mnd og han fikk en sånn klorestokk i fødselsgave, den er flittig i bruk. Er en sånn tykk stang med tau surret rundt hele stokken og en lekeball i en tråd. Han bruker kun den å klore på, kosen og leken ellers, veldig forsiktig :D
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

storepus er akuratt lik. jeg kaller d for trass alder.

 

han var drit lydig frem ttil han ble et halvt år. nå hopper han på kjøkkenbenken og han KAN "pus, ned!" men han bare snur seg å ser på deg å du ser den jævelen ser deg inn i øynene med et flir.. :p

 

har prøvd så å si alt. seff ikke strøm osv. men jeg skriker å slår i hendene osv.. men om jeg klapper i hendene å går truende mot han. så bare står han der å ser på meg som om "trod du at jeg skal være redd deg nå?" :p for han vet at jeg hadde ikke rørt han uanz..

 

men han går kun på kjøkkenbenken når jeg er i stua, å jeg har aldri mat der å er flink til å vaske før den er i bruk. spisebordet spiser jeg aldri på å har aldri noe annet enn pynt og litt rot :p

 

men tv bordet er i bruk å der går han aldri, spiser jo å alt der siden jeg bor alene.

 

så han vant den kampen for jeg orker ikke mase mere, kansje feil d og. men jeg har prøvd i et halvt år, å han vet at det er galt. men gjør det bare for å gjøre noe hekkan, du ser d på hele katten, han har d der glimtet i øyet han får når han finner på noe :p

 

å jeg så det samme på din frøken ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...