Gå til innhold

Hvilke rekkefølge bør jeg velge på komponentene?

Anbefalte innlegg

Jeg har akuratt bestilt mitt første vannkjølings sett.

Siden jeg ikke har plass i mitt kabinett, så har jeg bestilt bZerk sitt akryl kabinett for å montere alt utenom kjøleblokkene i.

Det utstyret jeg har er en

Laing DDCT1+ pumpe

Mist 3x120 radiator

Vanntank (En rørtype)

ATI 4870x2

Intel Q6700

Så i hvilke rekke følge bør jeg sette tingene? Jeg kommer ikke til å overklokke, men skal prøve vannkjøling fordi skjermkortet dytter ute enorme mengder varm luft bak kabinettet. Kabinettet er ett større HTPC kabinett fra Silverstone (Det store med buede kanter)

Slik jeg tenkte det så var det slik:

Vanntank-->Pumpe-->Radiator-->CPU-->Skjermkort

Eller burte jeg kjøre skjermkortet først? Skjermkortet mitt er av den dobble typen med 2 GPUer på ett kort, og blir meget varmt. Det er vel ikke så lurt å kjøre det varme vannet inn på CPU?

Eller burte jeg stikke til en rørlegger å kjøpe en splitter, og kjøre dobbelt fra radiatoren? Mener å huske at tanken har 3 innganger, (1 ut og 2 inn). en har kun 2 hull som er laget for vannslangene.

EDIT:

Når jeg skrur inn nipplene i blokkene osv bør jeg bruke gjengeteip slik rørleggere bruker, eller holder det med gjengene som er og pakningen som sitter på nipplene?

Noen av blokkene har akryl topp eller noe slikt.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin loop du har satt opp der. Tommelfingerregel er at du ikke skal pumpe vann direkte inn på tanken.

Ellers står du fritt til å velge hvilken som helst rekkefølge :)

Kjører selv med pumpe-->GPU-->CPU-->Radiator-->Tank. Funker fint.

Lenke til kommentar

Med kun 1 radiator vil du uansett sende 'varmt' vann på en komponent. Vanntemperaturen stabiliserer seg uansett, så det gir neppe enormt utslag - uten at jeg kan garantere noe.

Personlig velger jeg bare det som er best i forhold til trekking av slager.

Lenke til kommentar

For meg blir det i rørveien samme om det er CPU eller GPU som kommer først eller sist.

Har også en trippel radiator, med 3 vifter, så det vil vel også hjelpe på temperaturen?

Men trenger jeg å bruke gjengeteip, eller holder det med pakkningen som sitter på nippelen?

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke gjengeteip der det er o-ring, dette kan gjøre mer skade enn hjelp hvis en bit av gjengeteipen kommer under o-ringen vil ikke o-ringen tette lenger. Jeg har kun en albuenippel som står direkte i tanken der det var behov for tettingsmiddel. Jeg brukte kun kjemisk gjengetetting, noe tjærelignende greier som er ypperlig å bruke sammen med hamp. Holder lenger enn rørdelene gjør.

Et annet godt tips er å ha silikonspray på o-ringen før man monterer dette hjelper o-ringen å gli lettere slik at man ikke vrenger og ødelegger den.

Det eneste jeg vil anbefale mtp. rekkefølgen er å ha pumpa like etter tanken og plassert fysisk lavere enn tanken slik blir det enkelt å lufte systemet.

Endret av randknu
Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål til.

Vanntanken jeg bruker har 3 innganger, 1 for ut, 1 for retur og 1 for påfylling.

Siden det er meget trangt så er rørene fra inn og ut såpass korte at jeg ikke får løftet den på høykant for å fylle på. Så jeg har montert på ett rør på påfyllingen som jeg stikker opp av kabinettet.

Når jeg har fyllt på hele anlegget fullt. Vil det være noen sjanse for at det kan bli pumpet vann ut av dette røret? Det blir liggende med tuten noen cm over høyeste punkt. (Setter i en liten propp, men den er ikke tett hvis vanntrykket skulle komme)

Etter mine resonanser så skal dette funke bra, men vil bare spørre for sikkerhetskyld. Er inen ekspert på fysikk osv slike ting.

Lenke til kommentar

Da var alt oppe å går. Ingen lekasjer å spore heller. Kjørte den i ca 1 time før jeg koplet til PCen.

Fikk litt av en overraskelse når jeg åpnet ATI Control Panel, der står temperaturen på mitt 4870X2 skjermkort til 35 grader i idle. Startet COD: Modern Warfare 2 og spilte ett par kjappe minutter. Da var gradene oppe i hele 40 grader. Normalt så lå dette kortet på 60+ i idle, og over 85 i bruk.

Dette var grunnen til at jeg ville prøve vannkjøling, fordi dette skjermkortet pøste såpass varm luft ut bak kabinettet, at kabelene som gikk forbi der begynte å bli myke. Nå er det rom temperatur bak der.

Monterte en termostat utenpå vanntanken, og den viser under windows bruk 29.6 grader. Uten maskinen på så var det 28.2. Den gikk til litt over 30 ved spilling.

Da slipper jeg varmen, samt bråket skjermkortet satte igang. Dessverre så er det harddiskene og PSUen som står for det meste bråket nå. Får vel leve med det til store SSD disker kommer.

Legger ut noen bilder av oppsettet etter på.

Lenke til kommentar

Her er noen bilder av hvordan resultatet ble.

bZerk sitt Acryl kabinett er utrolig godt å jobbe med. Lett å borre hull hvor man trenger der, og lett og gjenge opp slik at man får ett bra resultat.

Det var også vanskeligere å få knakk på rørene enn hva jeg hadde trodd, fikk med andre ord ingen. Start knappen og lampen var nokså billige hos Biltema, ellers så hadde Netshop alt utenom kjøleblokken for skjermkortet, måtte da til tyskland.

Viftene jeg brukte er ekstremt stillegående. Første vifte type jeg har funnet som faktisk lever opp til dB nivået de sier. Har fra før 4 slike i mitt HIFI rack, da med 500 og 800 rpm. Disse her er på litt over 1100 rpm, og høres ikke. Man ser heller ikke forskjell på om jeg setter vifte regulatorene på fullt eller minimum. Man ser det kun på at temperaturen stiger nesten 2 grader når den står på minimum over en tid.

P1000422.jpg

P1000413.jpg

P1000425.jpg

P1000414.jpg

P1000416.jpg

Lenke til kommentar

PSUen er ett par år gammel alt, så tror ikke jeg bryr meg om garantien om den skulle ryke.

Dessverre så er det ikke plass til vibrasjonsdemping av harddiskene i kabinettet mitt. Det er nok heller ikke vibrasjonen som lager støyen, det er nok heller selve diskene vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Det var nøyaktig det jeg trodde også, men prøv å kile harddiskene fast imellom noe gummi eller la dem ligge løst oppå noe gummi så tror jeg du vil bli overrasket. Støyen fra selve harddiskene forplanter seg i kabinettet.

Lenke til kommentar

Når det kommer til støy er det stor individuell forskjell på harddisker selv om de er like, jeg hadde engang to 128gb disker wd, kjøpt samtidig, samme parti, (gikk i raid0) Den ene vibrerte og hylte ganske mye og den andre var så og si lydløs. Men begge virket helt til jeg bytta til to raptorer (og siden til en SSD) De virker sikkert ennå, men jeg bruker dem ikke lenger.

I den nye pcen min har støy vert fiende nr1. Og jeg har en 64gb OCZ vertex SSD og en 1500gb WD hdd som er opphengt i gummifester. Det er faktisk pumpa, laing DDC-1T som bråker mest og den henger bare i slangen fra reservoaret rett over. kansje litt viftestøy men pumpa bråker mest.

Lenke til kommentar

Hvor ofte fyller dere på litt vann?

Har lagt merke til at det synker av og til, ikke mye men litt. Det er ingen lekasjer å spore.

Det har vel kanskje med at det kanskje ligger litt luft her og der i blokkene?

Eller varierer størrelsen på vannet etter temperaturen?

Satte opp vinduet i dag, og det er litt kaldere enn normalt, og plutselig så var det litt mindre vann igjen.

Noen som har noe klokt å si? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...