fglrx Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hei, Har generelt hatt en del problemer med huseieren min. Det startet med at han økte leien over nyttår, noe han ikke har lov til pga jeg ikke hadde bodd der ett år. Dette ble løst etter litt kranglig. Fellesstrømmen som var 300kr pr kvartal ble også økt til 700kr. Jeg spurte etter regnskap for strømmen forrige år, men har ennå ikke fått dette. Jeg har 1 måned igjen av oppsigelsen, men fikk en telefon fra huseiren tidligere i dag hvor han sa at han hadde funnet noe som kunne flytte inn. Flott det, men han sier også at boden min er full av ting som må kastes/flyttes - b.l.a en vaskemaskin. Jeg har ALDRI vært i denne boden og visste heller ikke at jeg hadde en. Det har tydligvis ikke vært noe lås på disse heller, kun en fellesnøkkel til en kjeller. Det står ingenting i kontrakten min at jeg disponerer en bod og jeg har heller aldri fått beskjed om det. Huseieren krever at jeg rydder opp, men jeg har sagt at det ikke kommer på tale og at jeg gjerne går til sak hvis jeg må. Har jeg loven på min side her? Hadde det vært mine ting hadde jeg selvsagt ryddet opp, men blir for dumt når jeg aldri har satt foten min nedi denne kjelleren. Lenke til kommentar
think2ce Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) strøm - han kan ikke øke strømregning som han vil hvis det er avtalt en sum som er skriftlig(muntlig også hvis du kan bevise det), da må han varsle på samme måte som husleie. husleie - må varsles og det bør stå i en avtale når denne kan økes. boden - hvis det ikke står noen ting i husleiekontrakten om disponering av bod, så disponerer du jo ikke den boden, ergo... hans ansvar og hans dumhet som ikke har skrevet det i kontrakten. hvis du plutselig hadde begynt å bruke boden og han hadde kommet å sagt at det kan du ikke for det står ikke i kontrakten at du disponerer den... vel da hadde han hatt rett... og sånt gjelder begge veier... har han ikke fortalt om den eller det står i kontrakten så kommer han ingen vei. ps. jeg er ingen jurist, så det kan være noen juridiske krumsspring som kan komme inn her... du kan f.eks. sende en e-post til jusbuss, det er gratis så vidt jeg vet... Endret 22. mars 2010 av think2ce Lenke til kommentar
drz Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Kontrakten er bindene så så lenge det ikke står nevnt noe om en bod så er ikke det ditt ansvar. Angående strøm så hadde det vært litt enklere hvis du sa hva det står i kontrakten om strømutgifter =) Lenke til kommentar
fglrx Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Takk for svar. Fikk et brev av huseier nå. Først mener han jeg er skyldig å betale restbeløpet for den økte leien, selv om han ikke hadde lov til å øke den. Dette har jeg forsåvidt klart opp i. Så er det det med denne boden.. Han sier at det ikke trengs å stå i kontrakten, siden man er lovpålagt til å disponere en bod ved utleie? Høres da utrolig merkelig ut, men jeg har ingen utdanning innen juss. Er det noe sted man kan ringe og få en kjapp prat med en advokat uten at det koster skjorta? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) http://www.lbf.no/kontakter/ http://forbrukerportalen.no/klageguide http://www.fri-rettshjelp.no/ Endret 23. mars 2010 av b-real Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Så er det det med denne boden.. Han sier at det ikke trengs å stå i kontrakten, siden man er lovpålagt til å disponere en bod ved utleie? Nei, så spesifikke krav til hva en bolig skal inneholde finnes ikke i husleieloven, der vrøvler utleier. Husrommet skal være i samsvar med leieavtalen i følge husleieloven § 2-2. I leieavtalen bør det selvsagt spesifiseres hva boligen inneholder av rom og eventuelle boder, dersom det kan være tvil om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå