Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

17 år og fedme type 2!

majambo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 17 år (18 om 4 mnd) som sliter med vekta. jeg har en bmi på 35,1.

Da jeg gikk i 8. klasse på ungdomskola hadde jeg fått nokk av å være tykk og gikk ned 13 kilo iløpet av få måneder. Jeg spiste knapt og sov hele tiden. Dette ble et lukket kapittel da jeg som 14 åring begynte å dra på fest og har opplevd ting som man ikke skal se før man er voksen. dette ble for mye og maten ble en trøst, siden da har jeg gått opp 40 kg ! og slik har jeg vert i ca. 2 år. Det er mye som har skjedd imellomtiden, men nokk får være nokk.

Nå skal ALT bort. jeg skal ned til 60 kilo, dette vet jeg at ikke er helsemessig å skal gå ned raskt. og jeg vet at på min 18 års dag skal jeg ha gått ned 20-25 kg.

Jeg har fått strekkmerker over hele kroppen. Hvordan vil huden min bli ? jeg vet at som 17 åring har jeg elastisk hud, men hvor elastisk er den? Kommer jeg til å se ut som en bulldog om et år?

Jeg har hørt om piller som Proactol og Reduktil, men funker di? Hva koster det? og kan jeg klare å komme ned til 80 kg på fram til min 18 års dag.

Trenger hjelp, skal oppsøke lege også. Fedmen har gjort meg til en frekk,spydig litn jævel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste som hjelper egentlig, som også har hjulpet meg er enkelt og greit disiplin til å ikke ete for mye og motivasjon til drive på med mer fysisk arbeid/aktivitet enn før. Nå har jeg nok langt ifra vært like overvektig som deg, men bare spis mindre og aktiver deg mer! Og jeg nevner igjen, spis mindre. Pass på å spise deg passelig mett, men ikke stappmett hver gang.

Jeg var selv 106kg, og på 2-3mnd har jeg gått ned 10 kg, altså jeg er 96kg nå.

Det er sant det du sier. Det er ikke helsemessig å gå ned for fort.

Du kan klare å gå ned 20-25kg på 4 mnd, men da må du slite!

Å satse på 15-20kg på 4 mnd er da litt mer realistisk.

Dette er selvfølgelig gått ut ifra at man ikke bruker piller.

Men med piller, så vet ikke jeg. Det jeg tenker om piller er at det kan være en bløff, eller det hjelper. Jeg personlig har ingen erfaring med det. Men hvis du vil bruke piller og har hørt at det hjelper eller har hørt venners gode erfaringer med det, så er det opp til deg.

Lenke til kommentar

Jeg har et helt normalt forhold til mat. Vennina mi på 40 kg spiser like mye som meg, og mer usunt. Så det er ikke et problem.

Men det er det å få motivasjon til å trene. Jeg har trent før, og det ble til alt for mye trening. ca et halvt år før jeg fylt 16 slutta jeg å trene fast. pga jeg var utslitt psykisk og fysisk. Og da var jeg på 235 kg i fotpress (?) hvis det er det det heter.Alle musklene ble til fett.

Jeg tror kanskje at hvis jeg får en kick start, blir det enklere å få motivasjon.

Jeg er 165 cm og veier 98 kg.

noen erfaring om snus gjør at man legger på seg?

Endret av majambo
Lenke til kommentar
Gjest Sunshine

Eneste som hjelper egentlig, som også har hjulpet meg er enkelt og greit disiplin til å ikke ete for mye og motivasjon til drive på med mer fysisk arbeid/aktivitet enn før. Nå har jeg nok langt ifra vært like overvektig som deg, men bare spis mindre og aktiver deg mer! Og jeg nevner igjen, spis mindre. Pass på å spise deg passelig mett, men ikke stappmett hver gang.

Jeg var selv 106kg, og på 2-3mnd har jeg gått ned 10 kg, altså jeg er 96kg nå.

Det er sant det du sier. Det er ikke helsemessig å gå ned for fort.

Du kan klare å gå ned 20-25kg på 4 mnd, men da må du slite!

Å satse på 15-20kg på 4 mnd er da litt mer realistisk.

Dette er selvfølgelig gått ut ifra at man ikke bruker piller.

Men med piller, så vet ikke jeg. Det jeg tenker om piller er at det kan være en bløff, eller det hjelper. Jeg personlig har ingen erfaring med det. Men hvis du vil bruke piller og har hørt at det hjelper eller har hørt venners gode erfaringer med det, så er det opp til deg.

Hei!

Hvis du har lyst til å gå ned i vekt og bli nede i den vekten, meld deg på Grete Roede kurs, og gå kurs til du har gått ned det du skal. Du kan ikke forvente å gå ned 20kg på en mnd, men du går ned jevnt og trutt hvis du følger reglene og trener 2-3 ganger i uka. Dersom du begynner med kondisjonstrening og deretter styrketrening under veiledning etter 1 mnd, vil du oppleve å gå ned på en sunn måte, og få en sterk og vakker kropp. Det blir mindre strekkmerker av å gå ned langsomt, og huden tilpasser seg. Det kan ta ett år med styrketrening etter at du har gått ned i vekt, før huden din sitter slik du vil, men da vil du til gjengjeld ikke ha noen problemer. La det gå sport i det, gjør det til en livsstil å leve sunt. Grete Roede hjelper deg til normal vektnedgang på en sunn måte som du kan leve med resten av livet. Jeg snakker av erfaring! Slanket meg for snart fem år siden, og har ikke bare holdt vekten, men også blitt enda flottere. Jeg lever et normalt, sunt liv med trening 2-3 dager i uka, trener mye variert, både spinning, jogging, styrketrening og diverse treningstimer 1,5-2,5 timer 2-3 ganger i uka. Jeg spiser god og mye mat, men den er sunn, og jeg ser bra ut, det kommenteres stadig av omgivelsene.

Skjønner for øvrig at du gjerne vil ha en rask løsning, men fort ned i vekt=fort opp i vekt igjen, og da med enda flere kilo i pluss. Ta den tiden du trenger, og motiver deg selv med å spare til klær du skal kjøpe når kiloene er borte, plei deg selv.

Hvis du ikke har tilgang på treningssenter,er gåing, jogging, sykling og skigåing en mulighet vi alle sammen har, og vekter kan du bestille på internett eller TV-shop.

Lykke til, og si til deg selv hver dag at du er vakker og sterk.

Lenke til kommentar

Hva er et Grete Roede kurs?

Og hva koster det?

Jeg spiser helt normalt, ikke super sunn, men ikke usunn heller.

Jeg er student og bor på hybel, og jeg må ærlig talt si at det er billigere å lage mat som ikke er 100% sunn .

Lenke til kommentar

Ta det rolig med vektnedgåeningen, jeg vet at du har lyst å gå ned så fort som mulig, men vill du ha løshud?

Take it easy, spis sunt og tren :)

Ja, man bør ta det rolig. Ikke bare for løshudens skyld, men også fordi man er nødt til å venne kroppen til det nye livet. Raser du fort ned i vekt, er det veldig sannsynlig at du raser opp igjen når du er ferdig med slankekuren.

Angående Reductil, er dette reseptbelagte piller som du må få av legen din. De demper matlysten, og ja, det er mange som går ned med dem. Jeg prøvde dem selv i en periode, og visst ga de meg minimal matlyst, men vekten forble den samme. En venninne av meg derimot, har gått ned en hel haug kilo med dem. Likevel vil jeg ikke anbefale deg å ty til piller når du skal gå ned i vekt. Det er mange skumle bivirkninger som følger med den slags.

En metode som har funket bra for meg, er å skrive matdagbok. Jeg veier alt jeg spiser, regner ut kaloriinnhold og skriver ned i en bok. Jeg har satt en øvrig grense på 1600 kalorier om dagen, og ved å gjøre dette i fem måneder, har jeg gått ned omtrent 12 kilo. Det høres sikkert ut som en treg prosess, men dette er den eneste måten jeg føler jeg har full kontroll over slankingen. I tillegg føler jeg meg trygg på at vekten vil holde seg når jeg er ferdig, i og med at man lærer utrolig mye om mat når man gjør dette.

Ikke sett deg urealistiske mål, hvor du for eksempel vil gå ned 15 kilo på et par måneder. Tenk heller langsiktig, og se fram til neste sommer hvor du skal spankulere rundt i bikini og føle deg bra.

Lenke til kommentar

Hva er et Grete Roede kurs?

Og hva koster det?

Jeg spiser helt normalt, ikke super sunn, men ikke usunn heller.

Jeg er student og bor på hybel, og jeg må ærlig talt si at det er billigere å lage mat som ikke er 100% sunn .

Grete Roede koster afaik 2000kr, min mor og stesøster har vært igjennom det. Jeg har lest boka, og det står mye bra der.

Jeg var ikke oppe på 35 i bmi, men jeg var på 31, 183høy og 105kilo for et år siden. Mitt råd er å kutte ned shitmaten, ferdig pizzaer, gatekjøkken burgere og kebaber utgår. Dra til en sykkelbutikk og få anbefalt en rammestørrelse, så sjekker du etter en hybrid eller annen sykkel etter ønske brukt på finn.no.

Jeg startet pent med 2 treningsøkter i uka, 1t-halvannen hver tur. Du skal dog være forbredt på at rumpa kommer til å værke bra den første måneden, en god sykkelshorts hjelper godt på her. Etterhvert som du begynner å bli klar for det kan du legge inn en sykkeløkt til, i starten kan du gjerne ta det ekstra rolig denne turen, for slik trening er hardt for kroppen om du aldri har vært i fysisk aktivitet utover det å gå til skolen(jeg vet.)

Lag opp mat for flere dager av gangen og frys det bort, eller bare legg det i kjøleskapet så trenger du bare lage mat et par ganger i uka. Husk at du ikke skal sulte deg ned i vekt, etterhvert vil du også merke hvor mye du faktisk kan spise mens du fortsatt går ned i vekt, bare du passer på hva du spiser og du er i fysisk aktivitet. Jeg passerte nå 18. mars -20kilo siden 20. juli(begynte å logge seint) og ligger atm på 77-78kilo. Det finnes ingen enkel vei til målet, det er kun fysisk aktivitet og et sunnere kosthold som vil holde i det lange løp. Utsulting funker ikke, ikke over tid i alle fall, og med så mange kilo for mye ville jeg satt meg et realistisk mål sommer 2011

Har du ikke rå til sykkel og utstyret som følger med, for det blir en del så ville jeg gått tur 2 dager i uka, 1-halvannen time. Når du går er det viktig å tenke på at du skal gå, ikke spasere, du skal bli andpusten, pulsen skal øke og du skal svette, lengre steg og frekvensen opp for hver tur! Om du starter å gå turer burde det første du gjør være å kjøpe nye sko med skikkelig demping.

Anbefalt sykkelutstyr:

-sykkelbukse

-trøye med lommer bakpå ryggen så du kan ha med deg en banan

-hjelm

-hansker

-sykkelsko

Edit:

Løs hud vil du få uansett, og det vil ta lang tid før det forsvinner. Strekkmerker blir ikke mindre synlig av å gå ned sakte, disse arrdannelsene er allerede i huden og vil ikke forsvinne om du går ned saktere.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...