Gå til innhold

Skyr, hvor mye aspartam?

Anbefalte innlegg

Det har kommet en ny vare som heter "skyr" på markedet, bare 106 kalorier i en boks, og smakte fortreffelig, ett perfekt mellommåltid. MEN etter jeg hadde spist den leste jeg at den inneholdt aspartam. Noen som vet hvor mye aspartam det er i en sånn, og hvor mye du kan spise i løpet av en dag før det kan bli "helsefarlig"? Cola zero for eksempel kan du drikke 4-5 liter av før det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gavekort: Jo, helsemyndigheter sier jo selv at det kan bli farlig om du kommer opp i så å så mye om dagen =/

Ebeneser: Samme her, men det er veldig vanskelig med dagens marked å ikke få i seg aspartam.

Drikker du saft eller juice? jeg ble helt forskrekket når jeg leste hvor mange av de forskjellige merkene som inneholder aspartam, det virker som om de putter det i alt mulig.

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar

Ingen ting som selges i Norge er farlig på noe vis å få i seg, ellers hadde det vært forbudt (som blå Curacao f.eks. er blitt).

Det gjelder også Aspartam. Disse forskningsrapportene om at det er kreftfarlig motbevises like kjapt av andre forskere. Jeg jobber med aspartame-pulver daglig, så vi har naturligvis hatt noen runder på det når denne "forskningen" kom frem i lyset.

Men det prellet bare av på bedriften som sier de bare gjentar gamle og foreldede punkter, ikke noe nytt som er oppdaget i senere tid. Og påpeker at alt vi selger i Norge er godkjent av mattilsynet, og så lenge det er det, skal det ikke være farlig å spise. Men plutselig fikk masse folk placebo-plager av brus som inneholdt aspartame, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Jeg drikker ikke noen av delene. Har kuttet ut aspartam for lenge siden, det har seg sånn at jeg har diabetes, og derfor ikke har lov å drikke sukkerbrus, derfor ble det lett brus på meg. Det drakk jeg veldig mye av, opp til 0.5 liter om dagen, men så kom jeg over mye skremmende om aspartam, og har derfor sluttet totalt, og så nå, begynner de å putte det i vanelige varer som skyr/yogurth/proteinmat. Jeg tenkte at det endelig kom ett alternativ til proteinkilder i kosten annet enn kjøtt, men neida. Blir nok å fortsette med all kjøttet for min del.

Bytex: Hvorfor sier helsemyndighetene at det kan bli farlig om du drikker 4-5 liter lettbrus om dagen da?

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar

Ingen ting som selges i Norge er farlig på noe vis å få i seg, ellers hadde det vært forbudt (som blå Curacao f.eks. er blitt).

Det gjelder også Aspartam. Disse forskningsrapportene om at det er kreftfarlig motbevises like kjapt av andre forskere. Jeg jobber med aspartame-pulver daglig, så vi har naturligvis hatt noen runder på det når denne "forskningen" kom frem i lyset.

Men det prellet bare av på bedriften som sier de bare gjentar gamle og foreldede punkter, ikke noe nytt som er oppdaget i senere tid. Og påpeker at alt vi selger i Norge er godkjent av mattilsynet, og så lenge det er det, skal det ikke være farlig å spise. Men plutselig fikk masse folk placebo-plager av brus som inneholdt aspartame, av en eller annen grunn.

bullshit

Overdreven tro på myndighetene.

Lenke til kommentar

Bytex du er naiv du. (sry, men sant). Vet du hva stevia er? Det er et naturlig søtningsstoff som ikke kødder med blodsukkeret og er 100% sunt, og sinnsykt mye søtere enn sukker, som fører til at man trenger nesten ikke ha noe av det for å gjøre noe søtt. I Asia er dette ekstremt utbredt da de vet hvor helsefarlig sukker og aspartam er. Mens her hos oss derimot. EU sier at dette naturlige søtningsstoffet gjør at menn blir sterile, og det er ikke engang lov å selge det som mat til mennesker! Kjøpt og betalt av sukkerindustrien? næææææææææææææi........

Lenke til kommentar

kan du bevise at Aspartam er farlig, Beef? Nei, så dette tar du fra løse luften. Det er ikke bevist at Aspartam er farlig, at det skal ekstremt mye til før det kan være helseskadelig, merk deg, "DET KAN", dvs. det er ikke sikkert at man det er farlig.

Nice try though.

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Man finner mye rart hvis man googler ukritisk..

Fra Wikipedia:

An elaborate hoax disseminated through the internet attributes deleterious medical effects to aspartame. This conspiracy theory claims that the FDA approval process of aspartame was tainted[4][5][24] and cites as its source an email based upon a supposed talk by a "Nancy Markle" at a "World Environmental Conference."[4][5][25] Specifically, the hoax websites allege that aspartame is responsible for multiple sclerosis, systemic lupus, and methanol toxicity, causing "blindness, spasms, shooting pains, seizures, headaches, depression, anxiety, memory loss, birth defects" and death.[6]...

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Dere som leser konspirasjonsartikler ukritisk på internett sier jo uansett "bevis at det ikke er farlig, da" uten å ha noe som helst bevis for det motsatte uansett. Akkurat som en kristen vil si "bevis at Gud ikke finnes, da".

Jeg leser heller seriøse artikler i fagblader istedet for en eller annen "conspiracynuts.com" nettside som fabrikerer sine egne "fakta" og lager hoaxes med masse fine ord i.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fra samme artikkel på wiki:

40% of aspartame by mass is broken down into aspartic acid (aspartate), an amino acid. At high concentrations, aspartate can act as an excitotoxin, inflicting damage on brain and nerve cells,[84][85] but aspartate does not normally cross the blood-brain barrier in most parts of the brain without active uptake by transporters.[86]

Ting som "does not normally", vil alltid gjøre det når større doser er med i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...