Gå til innhold

Ny 775 CPU (Quad eller Dual)

amish

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en E6600 CPU nå, som tydeligvis begynner å bli en flaskehals i PCen min, siden skjermkortet ligger på 65% load under spilling.

Så lurer jeg på om jeg burde oppgradere til en Quad eller dual core. Har satt budsjettet på rundt 2000kr, så har jeg sett på Q9550 og E8600.

Hvilken av disse CPUene vil yte best i spill, siden det er den kommer til å bli brukt til. Og hvilken av dem kan yte best etter å bli overclocket? Da tenker jeg ikke på å clocke den til det yterste, men kansje øke Q9550'en til 3.2Ghz og kansje E8600 til 4Ghz. Så vet jeg ikke om dem er veldig overclokke venlig.

Jeg bruker et par med PC6400/800Mhz ram. Kan dem ha noe med at jeg ikke får brukt skjermkortet fullt ut?

Takker for svar :)

BTW, bruker Croshair H50 CPU kjøler, og den ligger på 20*C under vanlig bruk, og rundt 50*C under load(En lengere IntelBurn test). CPUen er overclocket fra 2.4 til 3.0.

Endret av amish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skal det ikke være noe problem. :)

Vil gå for en E8400 eller E8500 basert på egne erfaringer av prosessoren, de er veldig klokkevennlige. Du som har en H50 slik som meg klarer lett å få en E8400 opp i 4,3-4,4 Ghz, eller en E8500 opp i 4,5-4,6. Det spørs hvor heldig du er med produksjonsdato og waferplassering.

Jeg for min del synes at E8600 er litt i det dyreste laget i forhold til hva du får for pengene, men har du pengene så må du selv velge hvor mye juice du vil ha. :wee:

Angående valget mellom dual og quad, så vil jeg si at det også har med budsjett å gjøre. Nå er ikke quadcores dobbelt så gode som dualcores for å si det slik, og det er relativt få spill som støtter quad fullt ut.

Lenke til kommentar

Quad uten tvil, gikk selv fra dual til Quad og tilbake igjen og Quad er definitivt å foretrekke.

Men da må du ha skikkelige greier, altsp Q9550. Q9650 så du får med deg singletråd ytelsen.

Quad supporten faller på plass i de meste spill nå, og 6er støtten er allerede på vei inn.

Lenke til kommentar

Takker for svarene alle sammen, har fått svar på det jeg trengte :)

Jeg hadde valgt Quadcore uten tvil.

Det fungerer best til nyere spill.

BC2 feks har mye bedre ytelse med en Quadcore enn Dualcore. Du kan jo også clocke den en god del.

Jeg hadde valgt Q9550 :thumbup:

Er BC2 som jeg syns jeg får lav FPS i.

Du kan jo heller prøve å clokke cpuen noe mer da? Å heller spare mer penger å oppgradere til noe nyere senere?

Er vel ikke noe 775 cpu å vente på akkurat da? Burde vel få tak i en 775 CPU før dem går av markede.

Quad uten tvil, gikk selv fra dual til Quad og tilbake igjen og Quad er definitivt å foretrekke.

Men da må du ha skikkelige greier, altsp Q9550. Q9650 så du får med deg singletråd ytelsen.

Quad supporten faller på plass i de meste spill nå, og 6er støtten er allerede på vei inn.

Takker for tipset. Får se til neste lønning om det ikke blir en Q9650 istede, kan like godt bare bruke et par hundre kroner ekstra for en raskere når jeg først skal ha en ny :)

Lenke til kommentar

Du sparer jo nesten 600kr på om du kjøper Q9550 istedet for Q9650.

Du kan fint clocke den opp i BIOSen til samme Mhz som Q9650 uten noen form for "vite hva du driver på med" overclocking :p

Uansett.

Quadcore overkjører Dualcore ganske bra i BC2.

Jeg kjører BC2 i en oppløsning på 5760x1080 med Q9550 med stock settings (2.8ghz). Med radeon hd 5970. En annen fyr med samme skjermkort som har 3.6ghz Dualcore har mindre fps enn meg i 1600x1200, så du kan tenke deg hvor mye bedre Quad gjør for deg i BC2. ;)

Lenke til kommentar

Du sparer jo nesten 600kr på om du kjøper Q9550 istedet for Q9650.

Du kan fint clocke den opp i BIOSen til samme Mhz som Q9650 uten noen form for "vite hva du driver på med" overclocking :p

Uansett.

Quadcore overkjører Dualcore ganske bra i BC2.

Jeg kjører BC2 i en oppløsning på 5760x1080 med Q9550 med stock settings (2.8ghz). Med radeon hd 5970. En annen fyr med samme skjermkort som har 3.6ghz Dualcore har mindre fps enn meg i 1600x1200, så du kan tenke deg hvor mye bedre Quad gjør for deg i BC2. ;)

Ser nå at CPUen ligger på 90-100% load under spilling, og skjermkortet går ikke ofte over 40% load i BC2..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...