Well Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Jeg har i lengre tid vært på jakt etter en lett, men kraftig PC. Den bør helst være under 2 kg, og det betyr vel trolig en 13,3". Jeg innser da at den kanskje vil være uten optiskt drev. Øvrige ønsker: Matt skjerm Matte overflater for øvrig Kratig prosessor Dedikert grafikkprosessor 4 MB minne Gode stereohøytalere Innebygget mikrofon Bluetooth Windows 7 - 64bit Batteritid min. 3 timer Lett power supply Harddisk - 7200 rpm (5400 rpm tilstrekkelig?) HDMI Under 10.000 kr. I tillegg ønsker jeg engelsk SW, dvs. engelsk Windows 7. Jeg får høre litt forskjellig mht. om W7HP initielt kan settes til engelsk med norsk versjon preinstallert, eller om dette kun gjelder er Pro-varianten. Må jeg kjøpe en Dell for å få en engelskspråklig PC? For noen måneder siden vurderte jeg Dell XPS 13 med en P8700-prosessor, men syns den var litt tung (2,2 kg) og litt vel helblank. Det ser ut til at mange nå er lei av blanke skjermer og overflater, men dessverre følger ikke produsentene opp ennå. Jeg har forøvrig forholdt meg til http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html for sammenligning av prosessorer og http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html for grafikk-kort. Andre alternative nettsteder for sammenligning? Enkelte business laptops tilfredstiller nesten mine krav, men alle mangler dedikert grafikkprosessor. På konsumentmarkedet derimot, er det tilsynelatene kun batteritid som er prioritert for lettvekterene. Mange modeller har SU7300 (også med dedikert grafikkkort), men jeg er usikker på om denne vil være rask nok. Jeg er ingen gamer, men er ellers relativt kravstor. (Bruker mye nettradio, nettTV, video og ønsker å koble mot bluetooth speakers og TV.) Nytt fra Asus? Asus UL30A(/VT) har generelt fått veldig gode reviews. Hvorfor denne vekker så mye begeistring i fht. tilsvarende modeller (f.eks. HP Pavilion-dm3 1070/1075), er for meg uklart. Sølvutgaven av Asus UL30 har matt lokk, -men er området rundt tastaturet helblankt? Ellers er vel en Asus U30JC eller UL30JC med i3/i5/i7 prosessor kanskje på vei? http://www.topgadget.us/2010/short-video-tour-of-the-asus-ul30jc-notebook-at-cebit-2010/ Det er ikke så lett å finne informasjon om disse, og hva som er forskjellen mellom modellene, så det betyr vel at det tar lang tid før de blir tilgjengelig på det norske markedet. Er det noen som har kjennskap til disse og evt.lanseringstidspunkt? Og hva med Asus PL30JT? http://stasiunlayan.com/asus-pl30jt-ultra-slim-ultimate-notebook-10-hours-long-life-battery/ også med anti-glare? Lekker!! Andre spennende kommende modeller fra andre produsenter? Ønsker jeg meg det umulige eller har noen forslag til PCer som (nesten) tilfredsstiller mine krav? Er det best å smøre seg med tålmodighet og håpe på kommende modeller? Endret 25. august 2011 av Zeph Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Tviler sterkt på at du får stort med hjelp på denne posten, det er greit med ønsker og krav men hvis det blir for sært så faller det på sin egen urimelighet. Liten, lett og kraftig pc til litt multipurpose bruk? Studio 13 er fin den. Hvis du klarer å leve med utseendet så er Alienware M11X et knallgodt alternativ. Den veier tilogmed under 2kg. Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Enig med han over... Alienware M11X er helt sinnsyk Test av den her: TEST Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Hvis du kan klare deg uten HDMI, så tror jeg Dell Vostro 3300 er et bra valg. Nå for tiden får du også 10% rabatt på den med kupongkode. Ser ut som den tilfredsstiller alle dine krav, med unntak av HDMI og gode stereohøyttalere. Det kanskje viktigste poenget er at skjermen er matt. Hvis du trenger god lyd, kan du alltids kjøpe en slik. 299,- hos Komplett. Vekt på power-supply til PC-en vet jeg dog ingenting om. PC-en er i utgangspunktet bare tilgjengelig for bedriftskunder, men det er bare å ringe Dell, så fikser de det sikkert. Jeg fikk i hvert fall høre at det ikke var noe problem. Jeg vurderte denne sterkt, men jeg trenger bedre batteri enn 4-cellers-batteriet som følger med. Et 8-cellers-alternativ skal visstnok bli tilgjengelig senere, men når vites ikke. Endret 22. mars 2010 av Samilainen Lenke til kommentar
Well Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Takk for forslag! Når det gjelder Alienware M11X, tror jeg kanskje skjermen blir litt vel liten. Men ikke minst, den har jo bare en SU7300, så hele kraften ligger jo her i grafikkortet. Siden PCen ikke vil bli brukt til spill, blir da spørsmålet om hvor rask den vil være for "vanlig" bruk? Eller for å spørre generelt: For en kravstor ikke-gamer, -vil en kraftig prosessor uten dedikert grafikk oppleves raskere enn en svakere prosessor (som f.eks. SU7300) med grafikkkort? Samilainen: Ditt tips om Dell Vostro 3300 var positivt nytt for meg. Denne må jo være på nivå med XPS13 avhengig av konfigurasjon (-og med matt skjerm!). Synd at HDMI mangler. Hvordan blir da beste løsning for å koble opp mot TV, og hvordan blir dette kvalitetsmessig? Ang. forslaget om Logitech laptop speaker: Jeg planlegger å anskaffe tilsvarende, bare som bluetooth, oppladbar utgave, og som jeg håper vil virke bra. (Kabler er noe herk!) Noen erfaringer? Jeg fikk for øvrig nettopp tipset om at det kommer mye nytt innen det jeg etterlyser, nærmere sommeren. Jeg er fortsatt veldig spent på Asus U30JC/UL30JC/PL30JT, men det ser ut til at det er lite som er kjent om dem..? Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) VGA til HDMI er diskutert bl.a. her. Ellers kan man benytte seg av noe slikt, men det er jo litt dyrt, og ikke akkurat en liten og hendig løsning. Kvalitetsmessig taper man litt ved bruk av analog kabel, men jeg er ikke sikker på hvor mye dette har å si i praksis. Tror ikke forskjellen er stor hvis du bruker en kort kabel. At de ikke har inkludert noen form for digital videoutgang på Vostroen er egentlig ganske ubegripelig, men resten av pakka er veldig fristende. Har du noen konkrete eksempler på liknende laptop-speaker som bruker bluetooth? Jeg har også vurdert Asus-modellene du nevner, men Intel har problemer med å levere tilstrekkelig av de nye Core i3/5/7-prosessorene, og Asus er etter hva jeg har skjønt ikke en høyt prioritert PC-produsent (i motsetning til Acer). Folk har ventet på UL30JT i over 2 måneder, og det ser ut til at den ikke kommer ut med det første. Det samme gjelder vel resten av Asus' nye maskiner. Husk for øvrig at PC-ene i UL-serien (i likhet med Alienware M11x) har CULV-prosessorer som er en god del svakere enn sine fullspennings-motparter. Hvis du ikke er opptatt av ekstrem batteritid, er det kanskje ikke veien å gå. Men for all del, jeg sitter nå og skriver på en UL30VT, og den kan på ingen måte kalles treig. Dessuten er det en del oppgaver der grafikkortet kan avlaste prosessoren, som videoavspilling og videoredigering (og bildebehandling/photoshop? usikker). Se ellers oversikt over kommende Asus-maskiner her. En annen spennende maskin jeg følger spent med på er Acer Timeline 3820TG, som ser ut til å gi i både pose og sekk med fullverdig prosessor, kraftig grafikk og batteritid på 8 timer (dog ingen matt skjerm). Den har så vidt begynt å dukke opp i noen norske nettbutikker (f.eks. Netshop), men det er med HD5470-grafikkort i stedet for HD5650, som også skal være mulig å få. Sistnevnte er et meget bra grafikkort for bærbare. Det burde lievel ikke ha noe å si for deg som ikke skal spille. 14-tommeren (4820TG) er forresten allerede på fjernlager, ser jeg. Endret 23. mars 2010 av Samilainen Lenke til kommentar
Well Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Samilainen: Takk for linkene. Etter å lese diskusjonen om HDMI, er jeg ganske overbevist om at PC med VGA-utgang ikke kan erstatte HDMI (eller tilsvarende). På den annen siden har jeg nettopp fått min nye gadgetTV i hus som bl.a. har WiFi, så det er mulig denne delvis kan erstatte fysisk kabling i praksis..men det gjenstår å se... Av bluetooth speakers ønsker jeg å kjøpe denne eller denne. Førstnevnte har USB-kobling, men vet ikke om det er mer fordelaktig. Sistnevnte er vel kraftigere og dyrere, men har kanskje noe kortere batteritid. Jeg tror det blir sistnevnte.. Uansett kan jeg ikke motstå fristelsen for å bestille denne. Det ser ut til å være litt sammenblanding / skrivefeil om Asus UL30JC og U30JC, som her. På linken du ga, er det kun en UL30JT (ikke JC), men den har faktiskt i-prosessor til tross for UL-navnet, -men det er dessverre ingen informasjon om PL-utgaven. Jeg fant ikke så mye detaljer om Acer Timeline /X 3820TG, men etter å høre høytalerene til en Acer TL 3810** i en butikk, er jeg litt skeptisk. De var elendige sammenlignet med de andre 13" som var utstilt. Et spørsmål i fbm lettvektsPC og behov for optiskt drev: Mange mener åpenbart man klarer seg uten. Jeg ville tro det ville være praktiskt med en lese-enhet for å spille CD, evt. laste programvare fra CDRom, og se DVD-filmer? Evt. lagringsbehov kan vel like gjerne skje på ekstern HD eller USB-minnepinne? Jeg har lett etter ekstremt lette, eksterne optiske enheter, men har ikke funnet et så stort utvalg som jeg hadde forventet, - og slett ingen som bare leser. Noen kommentarer? Og forresten, hva med engelsk versjon av W7 av Home Premieum? Finnes det noen løsning? Jeg har søkt etter informasjon, uten finne noe. Jeg kan vel ikke være den eneste i Norge som ønsker engelsk OS? Uansett, tilbakemeldingene her har overbevist meg om at jeg bør forsøke å prøve å holde meg litt til. Da jeg begynte å lete etter ny PC ved nyttår, hadde vel nærmest halvparten av PCene i nettbutikkene Vista, så tross alt, det går vel fremover, - om enn langsomt! Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Det ser ut til å være litt sammenblanding / skrivefeil om Asus UL30JC og U30JC, som her. På linken du ga, er det kun en UL30JT (ikke JC), men den har faktiskt i-prosessor til tross for UL-navnet, -men det er dessverre ingen informasjon om PL-utgaven. Jeg fant ikke så mye detaljer om Acer Timeline /X 3820TG, men etter å høre høytalerene til en Acer TL 3810** i en butikk, er jeg litt skeptisk. De var elendige sammenlignet med de andre 13" som var utstilt. Det finnes ingen UL30JC, men det finnes U30JC og UL30JT. Begge er beskrevet på siden jeg linket til. PL30JT er også på lista. Sjekk igjen, gasnke langt ned. Den skal det være mulig å få med matt skjerm. God lyd i PC-en er mindre viktig, synes jeg. Får bedre lyd med eksterne høyttalere uansett, som Logitech Z205. Det som er så kjekt med den er at den er forholdsvis liten og lett og kan klipses på toppen av skjermen. Hvis du likevel er veldig opptatt av god lyd i de innebygde høyttalerne, så skal visstnok M11x være bra på dette. Et spørsmål i fbm lettvektsPC og behov for optiskt drev: Mange mener åpenbart man klarer seg uten. Jeg ville tro det ville være praktiskt med en lese-enhet for å spille CD, evt. laste programvare fra CDRom, og se DVD-filmer? Evt. lagringsbehov kan vel like gjerne skje på ekstern HD eller USB-minnepinne? Jeg har lett etter ekstremt lette, eksterne optiske enheter, men har ikke funnet et så stort utvalg som jeg hadde forventet, - og slett ingen som bare leser. Noen kommentarer? Jeg merker at jeg så godt som aldri bruker DVD-spilleren på min gamle Dell-laptop. Unntaket er når jeg skal installere spill/programvare fra CD/DVD (ganske sjelden). Ser ikke noe problem med å benytte en ekstern enhet til akkurat dette. Tror den mest kompakte du får tak i er denne. Et alternativ er å nettverksdele DVD-spilleren på stasjonær-maskina og installere fra den når du trenger det. Fordelene med at PC-en blir mindre og lettere uten optisk drev er større enn ulempene, synes jeg. (Bruker selvsagt No-CD-fix for å slippe å ha i discen når jeg spiller.) Å se på DVD på PC-en gjør jeg aldri. Bruker mye strøm, og det bråker. Mye bedre å rippe til harddisk på forhånd. Og forresten, hva med engelsk versjon av W7 av Home Premieum? Finnes det noen løsning? Jeg har søkt etter informasjon, uten finne noe. Jeg kan vel ikke være den eneste i Norge som ønsker engelsk OS? Jeg tror jeg fikk velge språk da jeg starta opp Asus UL30VT for første gang, men er ikke 100% sikker. Mener også å ha hørt en eller annen plass at du velger språk ved første oppstart, og at dette kun kan endres ved reinstallering av Windows. Lenke til kommentar
Well Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Får bedre lyd med eksterne høyttalere uansett, som Logitech Z205. Det som er så kjekt med den er at den er forholdsvis liten og lett og kan klipses på toppen av skjermen. Hvis du likevel er veldig opptatt av god lyd i de innebygde høyttalerne, så skal visstnok M11x være bra på dette. Fikk ikke med meg at den kunne klipses på skjermen! Hvis den i tillegg gir grei lyd, er den et godt alternativ for meg, -bare den ikke bruker for mye strøm. Trekker ofte PCen med meg rundt i forskjellige rom hvis jeg hører på noe (ofte nettradio). Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt en liten trådløs høyttaler som jeg kunne ta med meg alene -men en sånn løsning finnes vel ikke (..ennå) Jeg har et Logitech høyttalersett (LC11 el.l.) som jeg kjøpte for ca. 100 kr. Jeg syns de gir fantastisk lyd for prisen, men alle ledningene og også plassen de tar, hindrer meg ofte i å bruke dem. Jeg har ikke enorme /urealistiske krav til lyd på høytalerne, men noen er rett og slett for dårlige. Et alternativ er å nettverksdele DVD-spilleren på stasjonær-maskina og installere fra den når du trenger det. Fordelene med at PC-en blir mindre og lettere uten optisk drev er større enn ulempene, synes jeg. Jeg har ingen stasjonær PC, så min nye PC må dekke alle mine behov. Jeg har heller ingen annen DVD til å se film med, og har ikke stort behov for det, men det er jo kjekt å ha! Ditt forslag til ekstern drive, ser interessant ut. Takk. Bare 0,35 kg = lett nok til å ta med i en koffert, -og rimelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå