abene Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 En PDF-leser er blitt like uunnværlig for nettbrukere som en nettleser, men hvilket alternativ er best? Les mer Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 grei og oversiktlig tekst, men litt synd at Foxit-testen presenteres først, når den hele tiden henviser til PDF-Xchange Viewer. Det er tydelig at PDF-Xchange Viever testen ble skrevet før Foxit og da burde de vært preserntert slik også. dessuten: å kunne fylle ut felter er ikke det samme som å kunne redigere. Ikke engang Acrobat Pro lar deg redigere selve dokumentet. Skulle gjerne sett en kompatibilitetstest. Det finnes mange versjoner av PDF og det er vel bare en eller 2 av dem som er standardisert? Forøvrig mistenker jeg at en av grunnene til at Acrobat er så svær er at den har støtte for 3-D tegninger (ikke at jeg vet om noen som faktisk bruker denne funksjonaliteten) Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Bruker selv Foxit Reader, men den annonsen oppe i hjørnet er litt irriterende. Kanskje SumatraPDF kan ta over? PDF-XChange Viewer blir for rotete for min smak, og Adobe Reader utgår uansett... Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Håpløst format som burde vært kasta inn i en atomeksplosjon. Prøvd å redigere pdf? Er som å redigere et..bilde? Ingen tekstredigering på normalt vis iallefall siden teksten ikke er sammenhengende fra linje til linje. Hiv skiten og finn opp noe bedre. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Håpløst format som burde vært kasta inn i en atomeksplosjon. Prøvd å redigere pdf? Er som å redigere et..bilde? Ingen tekstredigering på normalt vis iallefall siden teksten ikke er sammenhengende fra linje til linje. Hiv skiten og finn opp noe bedre. Et av poengene med pdf er jo nettopp at en ikke kan redigere det (ihvertfall ikke lett). Om du absolutt skal redigere noe, så finnes det mange alternativer til pdf. Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Bruker personlig PDF-XChange til daglig men Sumatra PDF har en bestemt fordel for oss som bruker LaTeX. Den oppdaterer seg nemlig automatisk når filen endres. Det kan hende andre også gjør det, men Sumatra er effektiv til dette siden det er så minimalistisk. Reagerer litt på at dere må poengtere at det går "greit" å åpne en stor fil på 63 MB når maskinen deres har 6 GB minne, som fortsatt er vel over standard. Det er vel uansett først når man holder på med mange tunge ting på én gang at dette vil gi utslag. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Installasjonsfil Vi sjekker størrelsen (MB) på installasjonsfilen til de fire programmene. Adobe Reader har den desidert største filen, mens Sumatra PDF har den minste filen. Har jeg snublet tilbake i tid? Er det lyden av euro-dance, Baywatch og analoge modem jeg hører? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Adobe Acrobat brukes jo til å redigere PDF. Jeg synes Adbobe Acrobat fungerer flott dog og integreres veldig fint med operativsystemet. Min største klage er hvor mange sikkerhetshull som har og vil dukke opp i Adobe Reader. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Håpløst format som burde vært kasta inn i en atomeksplosjon. Prøvd å redigere pdf? Er som å redigere et..bilde? Ingen tekstredigering på normalt vis iallefall siden teksten ikke er sammenhengende fra linje til linje. Hiv skiten og finn opp noe bedre. Et av poengene med pdf er jo nettopp at en ikke kan redigere det (ihvertfall ikke lett). Om du absolutt skal redigere noe, så finnes det mange alternativer til pdf. Mange tilfeller hvor man ønsker å redigere pdf og at man ikke har valget. F.eks nylig opplevde jeg å gi en gave som var defekt. Hadde ingen kvittering lengre, og måtte skrive ut eldre transaksjoner fra nettbanken som bevis på kjøp. Denne kom på pdf fra banken, men hadde liten lyst til å gi fra meg en fullstendig oversikt over mine kjøp og betalinger. Ønsket å redigere/sladde bort noe der. Men dreit i det pga tungrodd redigering. Endte opp med å bruke tusj på den printede pdf'en Endret 22. mars 2010 av gammalerik Lenke til kommentar
chokke Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Savner noen kommentarer om integrasjon i for eksempel nettlesere. Nå skal det nevnes at jeg bare bruker Foxit, og den lar seg integrere i Firefox sånn at en slipper å åpne et nytt vindu ved lesing av pdf-dokumenter. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Dersom men bare skal se på PDFer så er jo Quickview det beste. Eller vent litt, dere har kanskje ikke tilgang til det i windows Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Håpløst format som burde vært kasta inn i en atomeksplosjon. Prøvd å redigere pdf? Er som å redigere et..bilde? Ingen tekstredigering på normalt vis iallefall siden teksten ikke er sammenhengende fra linje til linje. Hiv skiten og finn opp noe bedre. Et av poengene med pdf er jo nettopp at en ikke kan redigere det (ihvertfall ikke lett). Om du absolutt skal redigere noe, så finnes det mange alternativer til pdf. Mange tilfeller hvor man ønsker å redigere pdf og at man ikke har valget. F.eks nylig opplevde jeg å gi en gave som var defekt. Hadde ingen kvittering lengre, og måtte skrive ut eldre transaksjoner fra nettbanken som bevis på kjøp. Denne kom på pdf fra banken, men hadde liten lyst til å gi fra meg en fullstendig oversikt over mine kjøp og betalinger. Ønsket å redigere/sladde bort noe der. Men dreit i det pga tungrodd redigering. Endte opp med å bruke tusj på den printede pdf'en PDF er støttet av flere store bilderedigeringsprogrammer, bl. a. GIMP. Åpne filen, velg en sladdeeffekt og lagre filen. Ferdig på noen minutter. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 God ide miceagol:) Det jeg prøvde på først var å slette linjer i pdf'en. Men da måtte jeg flytte andre linjer oppover igjen for å få pen layout. Men det var ikke lettvint å få linjeavstanden til å se bra ut. Måtte bruke x og y-koordinater... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Har ikke Foxit en funksjon som lar deg konvertere hvilken som helst fil (bilde, tekst o.l.) til PDF under skrivervalg?. Altså, du lager en PDF fra dataen som vanligvis sendes til printer. Endret 22. mars 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Vi tester ut programmene med en PC med Windows 7, 2.13 GHz prosessor (fire kjerner) og 6 GB minne. For testen bruker flere PDF-filer som varierer i størrelse fra 180 KB til 63 MB. Fullstendig tåpelig å teste PDF-lesere på en kraftmaskin. Da vil det meste gå glatt uansett. Har opplevd at selv scrolling i dokumenter med mange bilder hakker i Adobe Reader / Acrobat, men funker glatt i Foxit. Bruker likevel Acrobat for (som nevnt over) flott integrering og nesten alltid perfekt printing av dokumenter. Og reklamen til Foxit er plagsom. Har dog ikke prøvd noen av de andre. Kanskje nå er muligheten. Edit: etter å ha lest testen gjennom, gir jeg Sumatra et sjanse. Edit2: Fantastisk. Sumatra starter ekstremt raskt. Det på en maskin der selv Opera uten noen faner åpne bruker et par sekunder på å komme opp. Har dog ikke brukt det til svære PDF-er, men de kommer jeg sjeldent over, og jeg har da et annet alternativ om jeg trenger mer funksjonalitet, som bare er tilfellet for en brøkdel av tilfellene. Starte Sumatra, lese infoen jeg trenger og lukke Sumatra tar omtrent like lang tid som å åpne Acrobat. Fantastisk. Takk, HW, eller hvem som kom med forslaget om å teste Sumatra. Husker til og med hvor langt du har kommet i et dokument. Endret 22. mars 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Installasjonsfil Vi sjekker størrelsen (MB) på installasjonsfilen til de fire programmene. Adobe Reader har den desidert største filen, mens Sumatra PDF har den minste filen. Har jeg snublet tilbake i tid? Er det lyden av euro-dance, Baywatch og analoge modem jeg hører? Nei, det er lyden av en rask SSD du ikke hører Foxitreader maser stadig om å installere plugsin, og minnebruket som skisseres her er ingenting motfor hva foxit bruker på litt større dokument, med 400-500 sider med endel bilder så er vi raskt oppe i nesten en gig med minne. Kanskje jeg skal prøve PDF exchange, AtW Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Dere burde jo ha testa hvordan programmet rendrer PDF filene også. Det hjelper utrolig lite at programmet har en liten innstallasjonsfil så lenge det ikke klarer å vise PDF fila skikkelig. Har prøvd å vise noen PDF filer med Sumatra og det har sett rett og slett dårlig ut. Bruker selv Foxit reader og denne viser flere PDFer jeg har testa mye bedre enn Sumatra. Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Dersom men bare skal se på PDFer så er jo Quickview det beste. Eller vent litt, dere har kanskje ikke tilgang til det i windows Eller Evince for windows, fungerer knall. Har vært borti Adobe Reader og Foxit før, det var rett og slett et lite Hælv*** Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Installasjonsfil Vi sjekker størrelsen (MB) på installasjonsfilen til de fire programmene. Adobe Reader har den desidert største filen, mens Sumatra PDF har den minste filen. Har jeg snublet tilbake i tid? Er det lyden av euro-dance, Baywatch og analoge modem jeg hører? Nei, det er lyden av en rask SSD du ikke hører AtW Det har hva med det jeg sa å gjøre? Størrelsen på installassjons-filen er noe man brydde seg om når hver byte kostet peng(hence the 90's cultural references). I disse tider hvor flere og flere har linje til å streame 1080P, skal vi virkelig bry oss om noen skarve MB/KB? Endret 22. mars 2010 av Tordenflesk Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Klarer meg fint med den som er innebygd i OSX eg:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå