Krankemot Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg ønsker en liten boks som kan gjøre forskjellige ting. tingene jeg ønsker er: FTP server Filserver for pcer og _macer_ i nettverket. Mediestreaming til xbox Enkel backup av pcene i nettverket. Webserver (Ikke nødvendig) Itunesserver I tillegg hadde det vært morsomt å leke seg med å sette opp exchangeserver, men da må jeg ha windowsserver. Har sett på denne: http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122 Som er en NAS med mange snaxy funksjoner som bittorrent nedlaster, videovervåkning + webgrensesnitt. og denne: http://www.via.com.tw/en/products/embedded/artigo/a2000/ Som er en liten søt server, som jeg innbiller meg vil gi meg mer fleksibilitet, men som er langt mer jobb å sette opp. Men som til gjengjeld igjen gir meg masse nyttig erfaring... Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hei, jeg har hatt en QNap NAS og en HP Media server med Windows Home Server. Jeg var definitivt mest fornøyd med HP Media Serveren med Home Server. Her har du alt du ønsker og det er veldig lett brukervennlig. Det er også ofte mye enklere å legge til flere HD enn i en NAS. Jeg brukte også HP Home serveren til webserver, subversion og mye annet. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Brukte du da bare Windows Home Server eller fulgte det med hp-programvare du brukte for å utføre disse tjenesene? Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Tror det bare var Windows Home Server helt vanlig. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Til trådstarter. Her må du nok tenke litt gjennom hva du ønsker i utgangspunktet. Dersom du vil lære mer om servere, ville jeg ha satt opp en server virtuellt og prøvd meg ut med forskjellige oppsett der. Ville aldri ha prøvd meg frem på mine egne data for å si det sånn. For å sette opp en server kjapt som bare fungerer kan du godt bruke Windows XP Pro som operativsystem, og installere 3.part programvare som gjør det du ønsker. Har laget en how-to som viser hvordan du kan bruke Windows XP Pro som server i ditt hjemmenettverk her : Sette opp Windows XP Pro som hjemmeserver del 1 - tanker bak Sette opp Windows XP Pro som hjemmeserver del 2 - hw Sette opp Windows XP Pro som hjemmeserver del 3 - konfigurering av windows xp pro Sette opp Windows XP Pro som hjemmeserver del 4 - utorrent og deling av mapper Sette opp Windows XP Pro som hjemmeserver del 5 - wamp (apache, php, mysql) + joomla Sette opp Windows XP Pro som hjemmeserver del 6 - backup av bruker-filer Dette er vel i grunnen bare en av hundrevis av løsninger. Mange veier leder til Rom som de sier.. lykke til! Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 Til trådstarter. Her må du nok tenke litt gjennom hva du ønsker i utgangspunktet. Dersom du vil lære mer om servere, ville jeg ha satt opp en server virtuellt og prøvd meg ut med forskjellige oppsett der. Ville aldri ha prøvd meg frem på mine egne data for å si det sånn. Meget godt poeng. har forresten flere slitne laptopper som jeg kan leke meg med uten å sette data på spill... Når det gjelder Windows Home server. Hørte jeg noe rykter om at den ikke ahr støtte for RAID. Det er for meg uaktuelt å lagre data uten rendundans. Disse argumentene leder meg mot qnapen som server for husholdningen. Var det bare brukergrensesnittet som var kjipt på den eller var det andre ting som også trakk ned? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå