Gå til innhold

Laser og speil..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis jeg har en kraftig laser (en laser som kan skjære gjennom ting) også lyser jeg på et speil? Kommer laseren til å bli refliert tilbake eller går den rett igjennom speilet?

Den kommer til å bli reflektert.

Men speilet er nok ikke 100% reflektivt, så hvis du hadde hatt en helt latterlig sterk laser hadde den til slutt lagd hull i speilet.

Og til slutt:

Hold laseren langt unna speil, du ønsker ikke en refleksjon som kan treffe noen i øyet.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis jeg har en kraftig laser (en laser som kan skjære gjennom ting) også lyser jeg på et speil? Kommer laseren til å bli refliert tilbake eller går den rett igjennom speilet?

Energien i lyset må omsettes til en annen form for energi (varme). Dette skjer hvis du har en overflate som absorberer lys, f.eks en mørk flate. Derfor er det lettere å "poppe" en ballong med en laser om du farger den sort der du lyser på den.

Et ideelt speil vil reflektere alt lys og dermed ikke omsette noe av energien til varme. Lyset vil altså reflekteres, men i den virkelige verden vil speilet absorbere noe av lyset...

Den "samme" effekten vil du få ved å lyse gjennom glass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...