Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustgarantier, en vits?


Anbefalte innlegg

Har en Toyota Avensis 2000 modell stv.

 

Begynte å lukte bensin her og det viser seg at tanken, som består av 2 sammensveiste deler, er rustet rundt hele skjøten. Så må bytte hele tanken.

 

Kontaktet Toyota for å høre om den 12 år rustgarantien gjalt her. Men det gjorde den ikke, kunne ikke forvente annet når jeg kjørte på salte norske veier var svaret jeg fikk :-)

 

Noen flere som har erfaring med rustgarantier??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Og slike garantier stiller ofte krav til rustbehandling (tectyl) e.l.

... eller slike garantier bortfaller dersom du foretar annen rustbehandling "utenpå" det som fabrikken har gjort. Les alt med små bokstaver!

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk fra forbrukerrådet :

 

hei, Jeg forstår det slik at du lurer på hvilke rettigheter du har ifølge garanti.Din 2000-modell Tyota Avensis har en rusten bensintank som må byttes. En garanti er en særskilt avtale som skal gi deg bedre rettigheter ennforbrukerkjøpsloven i et avtalt tidsrom. Garantien kan gis av selger,importør, eller produsent. En garanti kan for eksempel gi deg rett tilkostnadsfri utbedring av feil i et bestemt tidsrom som ikke dekkes avreklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven. Det er ikke noe lovbestemt krav om at varer må selges med garanti. Det erderfor heller ikke noe krav til hvor lang garantitiden skal være eller hvaannet garantien skal omhandle, men dersom det er gitt garanti, er selgerenforpliktet til å oppfylle vilkårene i avtalen i hele garantitiden. Rustgaranti er normalt ensbetydende med "gjennomrusting" innenfra. Rust somskyldes det ekstreme saltføret på norske vinterveier dekkes antagelig ikke avfabrikkens rustgaranti. Dersom du lurer på hvilke konkrete rettigheter du har etter garantien, må duspørre selgeren eller sette deg inn i garantiavtalen. Det er lurt å oppbevaregarantibevis på et trygt sted. Uavhengig av om det er gitt garanti, vil du i forbrukerkjøp hareklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. En vare skal være av vanlig, godkvalitet og i samsvar med de opplysningene selgeren har gitt om den. Eksempelpå feil selgeren er ansvarlig for, er typiske fabrikasjonsfeil og der feilvare utleveres/sendes. Selgeren vil imidlertid ikke være ansvarlig for skadesom skyldes feil eller unormal bruk, uhell eller normal slitasje. Klagefristener 2 år, men 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Hvisvaren har en feil som selgeren er ansvarlig for, vil du kunne krevereparasjon, ny vare, prisavslag, heving og/eller erstatning. Om en rusten bensintank på en 10 år gammel bil som kanskje har gått 150-200000 km eller mer utgjør en mangel eller ikke, er ikke i mitt hode umiddelbartåpenbart. Jeg tenker at en slik del normalt skal vare en del år, men med detsaltføret vi har i Norge (ekstremt sterk salt, mye salt, saltlake) fleremåneder i året, samt at bilen har gått antagelig flere hundre tusen kilometer,så er det antagelig ikke så enkelt å si at det dreier seg om enfabrikasjonsfeil på tanken. Kanskje er bilen heller aldri blittunderstellsbehandlet med tectyl eller likn.

Lenke til kommentar

Hva sier garantien som fulgte med bilen? Alt skal stå der..

 

At en bensintank ruster etter så kort tid er uansett ikke "normalt," men det er jo først i senere år at man har hatt garantier som har vært så lenge at dette spørsmålet faktisk dukker opp.

 

Så er det jo også interessant å finne ut hvorfor tanken din har rustet? Hadde den ved et tidspunkt vært i kontakt med bakken (f.eks en fartsdemper i høy fart) eller om bilen sjelden eller aldri blir rengjort under, er det selvfølgelig ikke rart at det ruster. Men dersom bilen har vært normalt vedlikeholdt, og det ikke er merker etter mekanisk påkjenning i tanken, er det rett og slett kvaliteten som er dårlig spør du meg.. og dette vil vel neppe Toyota assosieres med. Kanskje et brev til Toyota Norge hadde vært på sin plass?

Lenke til kommentar

Satt å bladde i Autofil nr 10-09, og kom over en artikkel om rust på nyere biler. De hadde sakset fra forbehold Mitsubishi tar i sin rustgaranti.

 

- Skade forårsaket av kjemisk forurensing, fugleskitt, sur nedbør, trafikkulykker, hagl, sand, salt, avisingsmidler, stein, brann og katastrofe, eller som kan tillegges mennesklig svikt, forsømmelse, oppstand eller naturkatastrofe.

 

- Andre tilfeller av korrosjon som MME(Mitsubishi) ikke kan tillegges ansvar for

 

Interessant at de tar forbehold om rustskader som følge av salt...Så hva er egentlig rustgaranti for bileieren, utenom en ren vits. :no:

Lenke til kommentar

Hva sier garantien som fulgte med bilen? Alt skal stå der..

 

At en bensintank ruster etter så kort tid er uansett ikke "normalt," men det er jo først i senere år at man har hatt garantier som har vært så lenge at dette spørsmålet faktisk dukker opp.

 

Så er det jo også interessant å finne ut hvorfor tanken din har rustet? Hadde den ved et tidspunkt vært i kontakt med bakken (f.eks en fartsdemper i høy fart) eller om bilen sjelden eller aldri blir rengjort under, er det selvfølgelig ikke rart at det ruster. Men dersom bilen har vært normalt vedlikeholdt, og det ikke er merker etter mekanisk påkjenning i tanken, er det rett og slett kvaliteten som er dårlig spør du meg.. og dette vil vel neppe Toyota assosieres med. Kanskje et brev til Toyota Norge hadde vært på sin plass?

 

Tanken består av to deler som er sveiset sammen. Og tanken hadde rustet rundt hele sveiseskjøten. Var ingen slagskader på tanken. Og bilen har jo blitt vasket i hall med underspyling hver vinter..

Mulig jeg må sende et brev til Toyota Norge ja

Lenke til kommentar

JA nå har jeg fått svar fra toyota norge :-)

 

Viser til din henvendelse og kan bekrefte at svar du har fått fra Funnemark Kongsberg AS er korrekt.

Toyotas garanti mot gjennomrust gjelder for karosseri og ikke påskrudde deler slik som drivstofftank er.

 

Vi vil også informere om at i spørsmål vedrørende reparasjoner og eventull reklamasjon så er det Toyota-verkstedene

som håndterer dette og at alle avgjørelser alltid tas der og ut fra besiktigelse, historikk og vurdering i forkant av en reparasjon

 

Garantien omfatter IKKE påskrudde deler slik som en bensintank er?? Vanvittig?? Så alle påskrudde deler omfatter ikke rustgarantien :-) Jøje meg

Lenke til kommentar

At bilprodusenter kan gi 12 års rustgaranti kommer da av at det skjer veldig skjeldent at det skjer gjennomrusting i karosseriet iløpet av de 12 årene, ellers ville det vært kortere garantitid. At den bare dekker gjennomrusting i karosseri står det nok veldig tydelig i garantibeviset, ettersom det er helt normalt for en rustgaranti. Det er gjerne også krav om at bilen skal rustsjekkes hvert 5. år eller lignende for at garantien skal gjelde.

 

Jeg velger å nærmest ignorere at bilen min har rustgaranti.. og det er det en grunn til.

 

Iløpet av 12 år har man byttet en hel drøss med deler på en bil pga rust.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Iløpet av 12 år har man byttet en hel drøss med deler på en bil pga rust.

 

Bortsett fra mekaniske slitedeler som bremser osv, klarer jeg ikke helt å finne ut hvilke deler du mener? (bortsett fra rust etter ytre skader etc)

 

Garanti eller ikke, at en bensintank ikke holder mer enn 12 år mener jeg rett og slett er dårlig håndverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...