*F* Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 er man skikkelig trøtt øker også rissikoen betraktelig, likevel mister man ikke lappen av å kjøre i trøtt tilstand, jeg vil også på stå at de fleste ikke dropper å kjøre fordi dem er trøtte, så denne hetsen mot fyllekjørere er vel egentlig litt selvmotsigende slik. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 er man skikkelig trøtt øker også rissikoen betraktelig, likevel mister man ikke lappen av å kjøre i trøtt tilstand, jeg vil også på stå at de fleste ikke dropper å kjøre fordi dem er trøtte, så denne hetsen mot fyllekjørere er vel egentlig litt selvmotsigende slik. Hvis man blir stoppet mens man kjører i "ekstremt trøtt tilstand", vil jeg tro man risikerer å miste lappen. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hvordan kan politiet bevise det, egentlig? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hvordan kan politiet bevise det, egentlig? De ser det vel på deg om du halvsover bak rattet? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Man prøver vel å virke litt kvikk om politiet stopper deg, akkurat som man prøver å virke edru, men det lurer ikke alcometeret. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hadde jeg vært trøtt og ble stoppet for det, hadde jeg nok prøvd å virke litt oppegående, i hvert fall. De har jo ikke akkurat noe "trøtt-o-meter" Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 er man skikkelig trøtt øker også rissikoen betraktelig, likevel mister man ikke lappen av å kjøre i trøtt tilstand, jeg vil også på stå at de fleste ikke dropper å kjøre fordi dem er trøtte, så denne hetsen mot fyllekjørere er vel egentlig litt selvmotsigende slik. Det er selvfølgelig ikke greit å kjøre når man er trøtt. Og det er selvfølgleig ulovlig. 89.1.1.10 Vegtrafikkloven § 21 Vegtrafikkloven § 21 bestemmer at ingen må føre kjøretøy når man ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, bl.a. når dette har sin årsak i sykdom eller tretthet. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Hadde jeg vært trøtt og ble stoppet for det, hadde jeg nok prøvd å virke litt oppegående, i hvert fall. De har jo ikke akkurat noe "trøtt-o-meter" Vet du hvordan politiet tar folk som ikke bruker belte, snakker i mobilen eller blir sugd bak rattet så sædspruten står i taket? Jo, de gjemmer seg i landskapet og bruker noe som heter kikkert. Dette ser ikke du før det er for sent i 90% av tilfellene. Ser politet at du halvsover før du ser dem og spiller våken er det mer enn nok for å straffe deg. Endret 4. november 2010 av Ninjahamster 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Tror ikke det holdet, enkelte personer har et utseende som gjør at dem ser trøtte ut likevel. Om man ligger å hviler hodet på rattet kan det sikkert være tilfelle, men trøtte sjofører generelt prøver vel å konsentrere seg mest mulig om å følge med slik at dem ikke gjør noe feil. (mao henger ikke over rattet og sover) Endret 4. november 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Kan du lese? Jeg skreiv HALVSOVER. Det vil si "dupper"/henger med hodet i korte perioder og lignende. Ikke gjesper eller har smale øyne som en kineser. Jeg har aldri sett noen som har utseende som halvsovende i denne verden vi lever i. I tillegg kan man jo bruke hodet litt og se hvordan føreren kjører (sikk sakk, jevn hastighet o.l.). 1 Lenke til kommentar
chili89 Skrevet 4. november 2010 Forfatter Del Skrevet 4. november 2010 Jeg vet det jeg gjorde var galt. Fyllekjøring er ille! Jeg er fullstendig klar over det. Selv om jeg visste det var galt før det skjedde, har jeg allikevel et helt annet syn på det nå. Jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Det er faktisk ikke noe jeg bare sier, men jeg mener det, virkelig. Jeg må ærlig innrømme, jeg hadde omtrent null kontroll da jeg var ut og kjørte, husker omlag knapt kjøreturen heller, hadde i tillegg klart å punktere ene framdekket. Jeg hadde det temmelig fælt etter den hendelsen, og tenkte opp til flere ganger at jeg godt kunne ha blitt dømt til dødsstraff, leste på nettet at i noen land ga de det for fyllekjøring. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde skada eller drept noen. Det man sitter igjen med i ettertid da, kan jeg rett og slett ikke forestille meg. Så selv om det var kjipt å miste førerkortet, kunne "straffa" vært utrolig mye mye verre, med tanke på samvittigheten og det å vite hvis man faktisk hadde skada eller drept noen. Man gambler rett og slett ikke med andre sitt liv! Men som det ble nevnt tidligere, at jeg burde revurdere førerkortet i det store og hele. Jeg ser egentlig ikke helt den heller. Er det samvittigheten min du vil nå frem til da? For jeg vet det jeg har gjort er galt, og jeg har virkelig lært på det, og det kommer aldri til å gjenta seg. Jeg har gått flere runder inn i meg selv etter hendelsen. Og tro det eller ei, men på en måte er jeg faktisk glad for at jeg ble stoppa av politiet også. Men hvorfor skal jeg ikke kunne ta førerkortet på nytt, hvorfor skal jeg fortsette å straffe meg selv? Hva godt kommer uansett ut av det? Og hvorfor ikke si det på en annen måte, at jeg heller burde vurdere å begrave flaska? Selvfølgelig er det ubertrist å miste førerkortet, det var et utrolig stort tap for meg da det skjedde. Men ja, det var absolutt fortjent! Og jeg var faktisk utrolig heldig, at det var det eneste galt som skjedde. Jeg søkte faktisk opp flere tråder på nettet angående fyllekjøring, og leste i flere diskusjonsforum, hvor mange ytret mange meninger rundt dette. For meg personlig er det helt greit, folk må få mene hva de vil. Og jeg er enig i at fyllekjøring er forkastelig. Men jeg ser heller ikke hensikten med at jeg ikke skal ta førerkortet på nytt? Fyllekjøring er helt unødvendig og en egoistisk handling, ingen har egentlig noensinne behov for å kjøre i fylla! Jeg blir irritert over folk som fortsetter å kjøre i fylla og mener det er en grei ting å gjøre, frem til at man ikke blir tatt. Men det er jo ikke slik, er man full eller berusa, har man mindre kontroll. Vil man kjøre bil, ikke drikk. Vil man drikke, ikke kjør bil... Det er faktisk andre folk i trafikken, som man risikerer livet og helsen til. Selv om man driter i sitt eget liv (kanskje litt slik jeg hadde da hendelsen skjedde), tenk over at det er like stor, om ikke større sjanse for at, det er noen andre (kanskje opptil flere skjebner) som får svi, helt ufortjent. Vel, det hjelper jo ikke fortelle og forklarer dette til noen som ikke bryr seg om andre, eller eier samvittighet, men. Det er et veldig viktig budskap. Og til alle som er i nærheten av folk som også er potensielle fyllekjørere, prøv å få de til å forstå, før det skjer noe. Og stopp en som tenker seg ut å kjøre i fylla, slå ned vedkommende eller whatever, for å unngå det... Å ring politiet hvis det ikke er noen andre utveier... Det gjorde de jeg var sammen med tidligere på kvelden, men jeg tror nok egentlig jeg hadde blitt stoppa uansett, de hadde jo vel heller ikke så mye peil på hvor jeg kjørte. Uff, ble litt for mye her nå kanskje, men jeg måtte prøve å få frem budskapet og forsøke å forklare at jeg har lært! Faktisk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå