Gå til innhold

LOST 6x09 "Ab Aeterno" (USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et paradoks at et uttall aviser og nettsteder i dette land betaler folk for å skrive mye søppel, mens vi har brukere som Choekaas og Mahavishnu som gledelig bruker fritiden på å gi litt lesbar kvalitet.

 

Det må være flaut for mange journalister der ute å lese et forum og se hvordan så mange "ufaglærte" banker dem ned i støvla hva bidrag angår. Det er hvorfor jeg elsker forum, det gir så mye verdifull perspektiv, analyser, tester og mangfold. Kudos, måtte det en gang smitte over på den betalte delen av media slik at vi kan slippe alt det tabloide "flest-klikk" søppelet den tradisjonelle media har prestert å fylle opp nettet med :)

 

Forøvrig var dette en flott episode, Lost viser seg fra sin beste side.

Lenke til kommentar

Takk for 30 velbrukte minutter av Palmesøndagskvelden, Choekaas :yes: Det er en fryd å lese recap'sa dine, sammen med litt Giacchino-musikk i bakgrunn :)

 

-----

 

En ting er hvertfall sikkert etter denne episoden, Ab Aeterno er beviset på at Nestor Carbonell og Michael Giacchino fortjener Emmy-pris i år!

Lenke til kommentar

Litt mye spansk såpeopera på begynnelsen, men det var vel nødvendig for å få hele historien.

 

Jeg er også veldig interessert i å finne ut hvordan/hvorfor Jacob forrådet MIB og tok kroppen hans, hvis MIB snakket sant da..

Jeg lurer på om MIB snakket sant ja. Er kroppen vi ser Jacob i egentlig MIBs?

 

Fin episode. Var litt sjokkert over at flashbacket varte så lenge som det gjorde. I tillegg fikk jeg litt for mye Pirates of The Caribbean følelse. Savner sesong 5 og Dharma-gjengen. Dette er tydeligvis en sesong for "Man of faith". En ting jeg bare må si er at Jacob er vell den karakteren som har skuffet meg mest. Overvurdert.

På hvilken måte?

Lenke til kommentar

Fikk vi noen indikasjon på hvor lang tid det gikk fra Ricardo ble solgt i fengselet til han var på øyen? Han ble i hvert fall veldig mye bedre i engelsk på denne tiden...

 

En annen ting jeg stusset litt på, var spørsmålet om det skipet vi så første gang vi så Titus Welliver der han var sammen med Jacob, er det samme som i denne episoden. Det med været er én ting, men i denne episoden virket Jacob oppriktig overrasket over at MiB forsøkte å få ham drept. I den episoden vi så tidligere sa jo MiB noe lignende "Do you know how badly I want to kill you?", og i så fall burde jo ikke et attentatforsøk komme som noe sjokk... Slik jeg ser det må dagens episode ha funnet sted før den jeg nevnte over.

 

Jeg vet ikke... Jeg er ikke den som følger mest med her, så jeg skal ikke komme med for harde påstander.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt dumt å sitte slik å overanalysere?

 

Jeg foretrekker å holde alt som ei suppe oppe i hodet jeg, så ikke noe blir for klart - og hvor jeg derved vil finne hull og feil ved historien, noe som igjen vil ødelegge nytelsen man har ved å følge en serie slik som denne.

 

Jeg foretrekker heller å se hele serien igjen med store nok mellomrom (1 1/2 år mellom hver gang, om ikke mer).

 

Så det er bedre å ikke gjøre det?

 

Ingen av oss overanalyserer, det er rett og slett din mening. For oss tre(OCKi, Choekaas/Driveshaft) og Mahavishnu/Jaga) har vi alltid vært engasjert når det kommer til Lost, veldig mye på grunn av våres tid på Lost-Norge.net som var den første fansiden på norsk om Lost og det at vi rett og slett elsker Lost. På både godt og vondt.

 

Hull finnes det i alle serier. Å påpeke disse er egentlig ikke meningen stort sett, men å nevne de er bedre enn å la vær. Men jeg ser meg ikke enig hvis du mener at vi påpeker bare nesten bare hull i episodene, fordi de gjør vi veldig lite av. Hvertfall jeg, og mye det jeg har lest i recapene til de andre gjør heller ikke dette. Vi priser episodene mer enn vi riser den(so to speak).

 

Siden Lost-Norge.net er rett og slett dødt er dette også noen av grunnen til vi poster dem her og. Også en form for en bedre ting å gjøre enn å skrive handlingsreferater som vi tre gjorde på Lost-norge, som etter min mening var rett og slett dødskjedelig og veldig u-personelig.

 

Fordi her er det mye mer diskusjon enn Lost-norge. I tilegg forskjellige meninger, fra de tørre meningene til Ramius til de gode enkle innleggene til DoktorBacon om Lost. Og når folk åpenbart leser recapene og setter hvertfall pris på det. Ser jeg ikke noe grunn for å ikke forsette med det når vi i tilegg sitter inne med så mye kunnskap, "kjærlighet" for serien og meninger om serien.

 

Lost er rett og slett tidnes dramaserie utenfor HBO, for min del. Og garantert min favorittserie. Og jeg har likt serien gangske lenge nå på grunn av Alias som var favorittserien min før Lost, første gang jeg så Lost var 23 september 2004(Dagen etter premieren i statene). Å skrive recaps er i tilegg en liten hedring av serien.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Tidenes største filmer, musikk, teater, kunst og til og med TV-serier har det blitt skrevet, det skrives og det kommer til å skrives analyser om. De har alle de fellestrekkene at potensialet til å tolke, diskutere og analysere er så stort. Om man gjør det fordi det er åpenbart av skaperen, kunstneren, komponisten eller regissøren at det er slik eller fordi man selv finner det har ikke noe å si. Verket er så rikt når det i det hele tatt går ann å skrible så mye ned om det. Lost er et slikt verk. Scrubs f. eks. er ikke det. Så at noen "overanalyserer" er bare et tegn på at det er mye å ta av og ikke noe tomt, middelmådig og rett ut kjedelig.

Lenke til kommentar

Klart man kan skrive mye om Scrubs, det går jo ikke akkurat på mengden løse tråder om man kan klare å diskutere en serie, det går på produksjonsverdi. Scrubs har karakterer som bygges opp gjennom flere sesonger, som reagerer som mennesker på ting som skjer og som iblant gjør feil når noe er vanskelig. Dette gjør det for meg til en dyp serie, selv om den er pakket inn i buksevann-humor. Man kan også diskutere script, skuespillerprestasjoner, om karakterene reagerer tro mot det de har opplevd før, scenografi, musikk, sammenheng med det som skjer i den virkelige verden.

 

Lost er veldig lett å diskutere, men det er fordi den i bunn og grunn handler om karakterer som gjør avgjørelser basert på noe de har opplevd i fortiden. Om noen nå sa meg hvem som "vinner" av Jacob og MiB hadde jeg vel vært helt care, det jeg vil se er jo hvem som gjør de viktige avgjørelsene til de viktige tidene, og hvorfor de er sterke/smarte nok til å gjøre det. Hvis jeg bare hadde vært interessert i hovedplottet hadde jeg heller hengt på et flashForward-forum. De har et lignende plott (relativt), men de har elendig karakterutvikling så det er ingen som bryr seg om hva som skjer med dem.

Lenke til kommentar

Mahavishnu:

 

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Hadde folk sittet med masse kunnskap uten å ha delt det/publisert det, hadde vi nok manglet mange gode filmer, TV-serier, dikt, bøker osv.

 

Grunnen til at jeg liker å skrive om Lost er fordi jeg elsker serien. Grunnen til at det ble så sjukt mye ord på "Ab Aeterno" er intet mer enn at jeg hadde så mye i hodet jeg ville få ut på papiret (eller rettere sagt, skrevet ned på tastaturet). Så er det litt synd å sitte på så mange meninger og teorier når Lost er en serie der man nettopp deler dette, og man deler det på nettet, så derfor poster jeg de på Lost-Norge først, siden jeg var medlem der fra en måned etter det ble startet og så poster jeg det her rett etterpå også, siden her er det mye mer aktivitet.

 

Om vi overanalyserer. Hva så? Vi liker det. Selv om all dekrypteringen av 4 8 15 16 23 42 inn i alt, som vi gjorde i sesong 1, der vi fant en logikk bak tallene ved å plassere dem inn i et system (ASCII, bibelsitater, stoffer i det periodiske systemet osv.) Det viste seg å ikke være det endelige svaret på tallene, men vi hadde det gøy mens vi gjorde det.

Lenke til kommentar
Jeg ante ikke at Lost kunne treffe så høyt. Lost har vist sine cinematiske sider tidligere, men dette her var Lost på et høyt nivå. Denne episoden får alt vi har sett i sesong 6 til å være pinglete, ja til og med Dr. Linus og The Substitute. Flash-sideways er ingenting i forhold, og resterende flash-sideways-episoder må overbevise oss kraftig for å dra oss på et så høyt nivå denne episoden var.

 

Jeg var ikke i fokus de neste dagene etter denne episoden. Til og med etter fredag, da jeg rewatchet denne episoden med en venn, så skulle han spille God of War etter dette. Det gikk ikke, jeg måtte dra hjem og lufte mine tanker om denne episoden. Mens jeg har skrevet om denne episoden har jeg hørt på filmmusikken til «Shakespeare in Love» og filmmusikken til «The Mission», musikk som egentlig passer fint til denne episoden. Så filmatisk denne episoden var, fortjener den filmatisk musikk. Dette var en spirituell, religiøst, kraftig og elegant filmopplevelse.

Som ei venninne pleier å si når vedkommende blir sterkt påvirket: «Det traff meg midt i hjerterota.» Av den gode sorten.

 

Det gjorde denne episoden for meg. Jeg ble, lik deg, helt fra meg av begeistring. Gud bedre for en prestasjon Carbonell gjør her. Hans dialoger med Isabella, Ricardo ridende på hest (vakker hest for øvrig), musikken. Anatomien i episoden tør jeg påstå er noe av det beste vi har fått vitnet i Lost. Dette er en episode jeg seint vil glemme. Alene står den som et fremragende epos, et overdådig stykke verk og en henrivende fortelling av de sjeldne.

 

Kanskje ville noe klassisk musikk fra Eric Satie passe for å la episoden synke godt inn.

på Youtube som spiller musikk av Giacchino (del åtte er fra denne episoden).
Lenke til kommentar

Kanskje ville noe klassisk musikk fra Eric Satie passe for å la episoden synke godt inn.

på Youtube som spiller musikk av Giacchino (del åtte er fra denne episoden).

 

Ååh! Tusen takk. Jeg gav opp søken etter folk som spilte Lost-musikk på YouTube. Alt jeg fant var bare "Life and Death" temaet. Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre noe liknende selv, men det vi har er et keyboard og jeg er ingen god pianist. (Selv om jeg gjør dette her på fritiden. Elsker å spille "Ab Aeterno"-temaet på keyboardet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...