P@rm@nn Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Hei. Jeg er interesert i en deltidsjobb men har litt problemer med å finne en god en, så lurte på om noen her har noen gode tips. Mitt håp/ønske er en jobb hvor jeg kan jobbe med/om data, f.eks som selger i en data butikk. Men kan også jobbe med nettverksrelaterte ting, data-oppset osv. Disse regner jeg imidlertid som mindre sansynlige. Om meg; Jeg er 16, bor i bergen og går da selvfølgelig på skole til vanlig. Går på vanlig AA, og har ingen egen data utdanning. Derimot har jeg relativ lang erfaring, og føler at jeg kan en del. Pga at jeg ikke har noe dokumentasjon på hva jeg kan, så er det vell 3 alternativer jeg ser; -En arbedsgiver satser på at jeg kan det jeg sier at jeg kan -Han kjører en liten "test" på meg. -Han annsetter meg i utganspunket som en som ikke kan noenting om feltet, så får han heller bli positivt overaskett. Jeg tror at jeg ville kunne gå rett inn i en jobb som selger uten store ekstra problemer, spesiet når jeg snakker med "eksperter" som ikke kan forskjell på bitt og byte. På mer spesifikke ting som nettverksopsett o.l ville jeg heller gått inn som lærling. Som de fleste vet jobber man best med det man er interesert i, og jeg har generelt en ganske høy interesse for det meste med data. Og det jeg ikke kan lærer jeg meg ganske for. Egentlig er noe av det viktigste jeg har lært meg gjennom de årene jeg har brukt data til forskjellige ting er at jo mer jeg vet jo mindre kan jeg. Og jeg har blitt bedre og bedre till å lære meg nye ting. Jeg har muligheter for å jobbe i helgene, fridager og etter skolen om det ikke er for langt unna meg (fana). Har ikke mye tidligere jobbberfaringer. I tilleg til småjobber for venner o.l har jeg jobbet noen uker i sommer/høst -ferie som assistent i et vaktmesterfirma. Da gjorde vi mye rart, men mye gressklipping o.l Egentlig ikke noe jeg har spesiell innteresse for å fortsette med. Jeg har ikke søkt så mye, er litt usikker på hvordan det best bør gjøres. Nå har jeg spurt om de hadde ledig jobb når jeg har vært hos Absolutt data og Komplett. Det jeg lurer på er -Tror folk at det i det hele tatt er mulig for en 16 åring å få andre jobber en å sitte å slaske i "superen" eller å klippe gresset? -Om så, har dere noen gode steder jeg bør søke i bergensområdet? -Når jeg søker, hvordan bør jeg gå fram? Bør jeg skrive en liten CV (blir som sagt veldig liten), bør jeg ringe, møte opp personlig osv osv? Alle tips motas med glede. Mvh P@rm@nn Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Dessverre tror mange voksne folk automatisk at ungdommer er slappinger som ikke egner seg til seriøst arbeid, med dette er sikkert ikke alltid tilfelle. Når det gjelder utdanning så kan det ofte skje at en utdanner seg innen en teknologi og når en er ferdig kan dette vere utdatert og gammelt. De som kan mest innen data er nok heller de som følger med enn de som utdanner seg. Nå fortiden er det mange unge som vil bli datafolk, og arbeidsgiverene er sikkert mer sikre på folk som er eldre og skal ha mer erfaring(som ikke alltid er tilfelle). Kom en grunn til at han skal annsete netopp deg, skil deg ut og ikke bare ver en annen søker som kommer med "strømmen". Når det gjelder nettverksoppsett og data oppsett så vil eg si at det er idiotisk med utdanning for dette. En som ikke kan lære seg dette uten å gå på skole/kurs burde ikke drive med det, mye bedre med den som faktisk har litt interesse og har funnet ut hvordan det fungerer selv. PS, eg er 15 og har veldig lite erfaring så ta min informasjon med en klype salt... Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Jeg kan jo forsøke å gi deg noen tips. Jeg tar forbehold om at det jeg skriver gjelder for en 16-åring som søker jobb, ikke en ferdig utdannet 20-something.. Generelt sett er mange arbeidsgivere ute etter folk som er 18 år eller eldre, men er du relativt oppegående bør det ikke være noe problem for deg å være 16 (så lenge den potensielle jobben ikke innebærer oppgaver som krever myndighetsalder seff). Så det skal du ikke bekymre deg for mye om. Håper du på litt mer ansvarsfulle stillinger enn medarbeider i klesbutikk / ellkjøp osv. må du konkurrere med mange som har bedre kompetanse på arket enn deg i form av alder, utdanning osv. Altså bør du ha mange muligheter for å få deg jobb i diverse butikker, jobber som generelt sett krever liten kompetanse. Som du sier selv, du kan ikke bevise den kompetanse du mener du besitter, og mange arbeidsgivere er for late til å jobbe mye med ansettelser og vurderinger av potensielle arbeidstakere. Skriv en fyldig CV, men ikke skryt på deg for mye. Har du referanser du mener kan uttale seg positivt, før de opp. Det er imidlertid ikke nødvendig å føre opp tlf til referanser, disse oppgir du på forespørsel. Husk at referanser ikke skal være for tett knyttet til deg, samtidig som de skal kjenne deg slik du er nå. Klasseforstander, tidligere arbeidsgiver o.l. er vanlige referanser i din alder. Følg maler for oppsett av CV, dette finner du sannsynligvis lett med litt googling. Husk å få med hvilke fag du tar på skolen, interesser ellers, om du driver aktiv idrett osv. Skriv at du kan mye om data, det er noe alle bedrifter har bruk for. Det du mener kan ha en relevanse inkluderer du i CV'en, samtidig må du passe på å begrense deg. Søknader du skriver skal være korte og konsise - de skal informere om hvorfor du søker, når du kan jobbe, hvorfor du er egnet - og generelt sett gi et enkelt bilde av deg til arbeidsgiveren. Skriv ikke en lang søknad, aldri mer enn en dataside. Søknaden er mest en konstatering av at du søker, resten tas i intervjuet. Det er alltid positivt å møte opp personlig, dette viser at du tar initiativ og er interessert. Ring gjerne på forhånd, avtal et møte med den som har ansvaret for å ansette. Undersøkelser viser at opptil 70% av alle jobber aldri utlyses på jobbsøkermarkedet, det sier f.eks. meg at jeg må gjøre en god innsats for å synes! Vær frampå, spør om det er ledige stillinger rundt om. Til sist, kommer du deg så langt som til et jobbintervju: Forbered deg! Les og lær om bedriften du søker deg inn i, uansett om det er et enmannsforetak eller en gigant. Sett deg inn i stillingen som er ledig, vit hva du søker på. Det er mange spørsmål som går igjen på jobbintervjuer, det vanligste er kanskje "tre sterke og tre svake sider"-spørsmålet. Dette bør du ha klart på forhånd.. Smør på, du skal selge deg selv. Pass imidlertid på å ikke skryte eller love noe du ikke kan stå for, det straffer seg. Nevn tre svake sider også, men velg disse med omhu. Du blir også gjerne spurt, mot slutten, om du har noen spørsmål. Det dummeste du kan gjøre er å si nei! Still spørsmål, f.eks om hvilke egenskaper de søker etter, hvordan arbeidsmiljøet er osv. Vis din interesse for jobben! Håper dette hjelper deg noe på veien, og spør gjerne mer om du synes jeg forklarer dårlig. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Tusen takk for de utdypende svarene, er i gang med å skrive en CV. Er noen mer spesifikke ting jeg lurer på; -Det er ikke slik at man bruke spesielt pene klær på et slikt jobbinterju? -Var tanken at man egentlig bare skulle slå opp i telefonkatalogen, finne en databutikk for så å ringe å spørre om de trenge en hånd? -Noen som har noen tips til steder å søke i bergensområdet? Blir forresten 17 til etter sommeren, og er vell mest sansynlig da det blir akktuelt med en jobb. Vet ikke om det gjør noen forskjell så lenge det ikke er over 18. Syns personlig det høres bedre ut med 17 enn 16, men hører vell kansje med det at jeg er 16 :wink: En annen, mer generell ting er om det kansje er vanskligere å få jobb i en databutikk enn "butikken på hjørnet"? Syns liksom ikke jeg har sett så mange(noen) ungdommer bak disken i noen databutikk jeg har sett, mens det jo virker som det knapt jobber voksene på Rimi. Er det kansje slik at det sees på som en mer avansert oppgave, ettersom det jo ofte er større summer ute å går? Uansett, videre tips motas med glede, og takk for de jeg har motatt til nå. Mvh P@rm@nn Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 (...)En annen, mer generell ting er om det kansje er vanskligere å få jobb i en databutikk enn "butikken på hjørnet"? (...) Først: Til et jobbintervju kler du deg ryddig og ordentlig, men du skal ikke skape deg en ny "rolle". Vær deg selv, men tenk på hvilke signaler du sender ut med de klærne du har på. Ta gjerne på en pen skjorte, men ikke overdriv altså. Som sagt er det mange ledige stillinger som aldri utlyses offentlig, så vær aktiv og oppsøk steder du kunne tenke deg å jobbe. Det kommer sjeldent noe fruktbart ut av å ringe rundt, det suverent mest effektive er å møte opp og prate med personen som har ansvar for ansette nye folk. Når du sier databutikker tenker jeg umiddelbart på dataavdelinger hos Elkjøp, Lefdal, Spaceworld osv., og der er det ingen hindring å være 17 år gammel. Det gjelder generelt sett for alle "vanlige" butikker. Det er når man har med spesialbutikker å gjøre at alderen ofte er viktigere, og dette kan kanskje ha en sammenheng med at innehavere av slike butikker vil ha folk som i utgangspunktet virker å ha mer kompetanse. Men du kan alltids prøve, det verste som skjer er at du får et "nei" tilbake. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 og.. kommer du til intervju, så ta vedkommende intervju-person fast i hånden (ikke noe fiskebolle-håndtrykk, med andre ord), og presenter deg med fullt navn. ikke se ned i bakken, og ikke "mumlemumle Hansen". førsteinntrykk er utrolig viktig. dessuten.. veldig, veldig mange intervjuere spør spørsmålet "hvorfor syns du vi bør ta inn akkurat deg?". Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 og.. kommer du til intervju, så ta vedkommende intervju-person fast i hånden (ikke noe fiskebolle-håndtrykk, med andre ord), og presenter deg med fullt navn. ikke se ned i bakken, og ikke "mumlemumle Hansen". (...) Dette er sentrale greier. Kan ikke understrekes nok! Fast håndtrykk, klar øyekontakt, god kroppsholdning og ingen fumling med fingrene/arket foran deg/bordet/skjorta. Dette er enkle tiltak som gir deg et forsprang til de andre søkerne. Bruk de! Husk at om du blir kalt inn til intervju så er du på papiret skikket til jobben. Det man gjør på intervjuet er å skille de som egner seg fra de som bare hadde formalia i orden. Under et jobbintervju blir du bedømt for alt du gjør, inkludert hvordan du lukker døren etter deg og hvordan du sitter på stolen. Husk forresten å takke ja til glasset med vann! Intervjuet er med andre ord veldig viktig, og må forberedes. Men ikke inn-øves om du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå