Gå til innhold

Nå kommer selvangivelsen, men hva er det man bør skjekke?

b-real

Anbefalte innlegg

selvangivelse.jpg

(NTB) Over halvparten av skattyterne overlater hele jobben med selvangivelsen til ligningsmyndighetene.Hvis du ikke har endringer, trenger du ikke å foreta seg noe som helst etter at ordningen med «stille aksept» ble innført for et par år siden. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

To millioner lønnstakere og pensjonister benyttet seg av dette i fjor. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Men det kan være lønnsomt å sjekke at tallene som står i selvangivelsen er riktige. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Dessuten bør en vurdere om en har rett på flere fradrag enn det som står der.

Millioner av brev

Mandag starter utsendelsen av selvangivelsen for 2009. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Til sammen 3,8 millioner selvangivelser skal sendes ut. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Det er en kjempejobb for Posten, så de siste mottar ikke selvangivelsen før midt i april.

De som er utålmodige etter å se fjorårets restskatt eller hva de får tilbake, kan gå inn på Skatteetaten fra 23. mars. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Der finner de selvangivelsen elektronisk. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

For å komme inn dit, må de ha en kode som bestilles fra Skatteetaten.

Årets selvangivelse inneholder lite nytt, forteller fagsjef Gry Nilsen i Skattebetalerforeningen.

Ikke store endringer

- Det er egentlig ikke mange endringer i årets selvangivelse. Det er beløp som er justert for prisstigningen, men ingen store endringer for de fleste skatteyterne.

De som leier ut næringseiendom eller minst fem boliger må beregne ny verdi av eiendommene sine for 2009. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Dette er en forløper til den store skatteendringen for boliger som kommer. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

I år vil alle boligeiere få tilsendt et skjema der de skal gi opplysninger om boligen sin. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Dette vil føre til høyere ligningstakster for mange fra og med 2010.

- Alle bør sjekke tallene som står i den forhåndsutfylte selvangivelsen. Det første enslige forsørgere og de som har delt omsorg for barn bør sjekke, er at de er i riktig klasse. Det kan bety over 11.000 kroner mindre i skatt, sier Nilsen.

Hun minner om at det er en del fradrag som ikke er forhåndsutfylt. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Den som har særfradrag for sykdom, må passe på å få ført inn fradraget. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Det samme gjelder foreldre med barn under 12 år hos dagmamma eller i privat barnehage.

Det er også viktig å se at tall fra lønns- og trekkoppgave er kommet riktig med.

Reise og aksjer

Den som har over to mil til jobben, kan få reisefradrag. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Her er satsen kr 1,50 per km uansett hvordan en reiser.

Aksjonærer som bare har mottatt utbytte, behøver ikke foreta seg noe spesielt. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Den som derimot har solgt aksjer i året, må sørge for at tallene flyttes over fra aksjeskjemaet de får tilsendt og til selvangivelsen.

Boligsparing for ungdom (BSU) er blitt bedre. <br style="padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">

Nå kan det gis inntil 4 000 kroner i fradrag direkte i skatten.

- Nytt i år er også at skattyteren kan velge å få selvangivelsen og skatteoppgjøret tilsendt kun elektronisk. En annen endring i forbindelse med årets selvangivelse, er at fristen for innbetaling av tilleggsforskudd er flyttet fra utgangen av april til 31. mai, sier Nilsen og fortsetter:

- Dersom en ser at det blir restskatt, lønner det seg å betale tilleggsforskudd. Renten på restskatten er 3,9 prosent. Det er svært høy rente for noen måneders skattekreditt.

Så er det tid for selvangivelsen som vel blir tilgjengelig via Altinn i morgen.

Jeg har lenge lurt på hva det egentlig en BØR sjekke og hva er det man bør være obs på at man kan få skattefradrag fra? Ikke at jeg som ung og arbeidene tror jeg har så jævlig mye å tjene på det så har en vel egentlig alltid lurt på hvor er det en kan hente informasjon om hva en har krav på av forskjellige fradrag og hva er de forskjellige fradragene en kan "velge" imellom?

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Informasjonen du trenger kommer i form av lønnslipper og årsoppgaver. :)

Sjekk at alle fradragene du har krav på er med.

- rentefradrag

- minstefradrag

- fradrag i forbindelse med pendling til jobb

- fradrag i forbindelse med offshore arbeid

- fradrag i forbindelse med legeutgifter

- fradrag i forbindelse med barn

- osv (se i bruksanvisningen som kom i posten nå nylig)

Lenke til kommentar

Informasjonen du trenger kommer i form av lønnslipper og årsoppgaver. :)

Sjekk at alle fradragene du har krav på er med.

- rentefradrag

- minstefradrag

- fradrag i forbindelse med pendling til jobb

- fradrag i forbindelse med offshore arbeid

- fradrag i forbindelse med legeutgifter

- fradrag i forbindelse med barn

- osv (se i bruksanvisningen som kom i posten nå nylig)

Ikkje så lett når du kan få tre forskjellige svar frå tre forskjellige kundebehandlarar i

Skatteetaten.

På lønns- og trekkoppgåva mi sto det nokre punkter nedover, kven er det som har kome med dei punktene, og er det noko ein skal bruke?

Lenke til kommentar

Så er det tid for selvangivelsen som vel blir tilgjengelig via Altinn i morgen.

Noen som har fått den? Er ikke tilgjengelig på altinn hos meg...

Ble tilgjengelig nøyaktig ved midnatt. Får for en gang skyld penger tilbake!

Lenke til kommentar

Blir alltid mye skriverier hvert år om å sjekke selvangivelsen, jeg har prøvd, men ettersom det ikke er så mange punkter så har den (etter hva jeg har funnet ut) stemt hvert år.

For første gang fikk jeg baksmell så nå tenkte jeg jeg skulle gå grundigere til verks.

Egentlig så hadde jeg gått i null, men siden jeg solgte aksjer med gevinst så fikk jeg baksmell på rett under 6k.

Så vidt jeg kan se så stemmer inntekt, renter og bsu, hvor kan jeg finne mer fradrag?

Hva er det som bestemmer minstefradraget?

Hva er fradrag i forbindelse med offshore arbeid? Jeg er landbasert men reiser en del turer offshore i løpet av et år.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekka selvangivelsen, og jeg får igjen 3000 kr. Men jeg ser kun på den lønnsdelen, at min arbeidsgiver gjennom to år fram til Juni 09 står oppført. Min nye arbeidsgiver fra 0ktober 09 står ikke oppført. Der tjente jeg ca. 25.000 mellom okt-jan. Hvorfor er ikke det oppført?

Da ville jeg kanskje også fått baksmell?:p

HJELP:(

Lenke til kommentar

Leser rundt at folk får igjen 20 000, 15 000 osv hvordan får de det til egentlig ? Er det sånn at jo mere du jobber, jo mer får du igjen på skatten ?

Jeg har deltidsjobb står oppført at jeg tjente 80 000 + i 2009.

Første måneden fikk jeg halv lønn da jeg ikke leverte skattekort. Så det gikk vel en 2000/3000 der da til skatt `? Da jeg skulle hat 5000/6000 i lønn istedenfor

Jo meir du tenar, jo meir skatt må du betale. Mange betalar bevisst for mykje skatt for å unngå restskatt. I tillegg er det ein måte å spare opp litt kroner på.

Med inntekt på 500 000+ går det gjerne 200 000 i skatt, 15- 20 000 spelar ikkje så stor rolle då.

Lenke til kommentar

Leser rundt at folk får igjen 20 000, 15 000 osv hvordan får de det til egentlig ? Er det sånn at jo mere du jobber, jo mer får du igjen på skatten ?

Fradrag er stikkordet her... Første beregning viser at jeg skulle hatt igjen 15k, som vanlig er det masse som ikke er forhåndsutfylt av skatteetaten. Etter å ha lagt inn riktige fradrag skal beregningen min vise ca 25k igjen.

Veldig mange går glipp av mye penger fordi de ikke gidder eller har kunnskap til å sjekke postene.

Lenke til kommentar

Betaler 1000kr ekstra i skatt hver måned, + sparing på BSU.

Da blir det et par kroner tilbake på skatten ganske greit.

Lenke til kommentar

Inntektsskatt til:

Staten, fellesskatt 44 751 496

Kommune og fylke 44 751 610

Staten, toppskatt av personinntekt 76 455 0

Trygdeavgift :

Lønn mv.(7,8%) 76 455 5 963

Sum skatter og avgifter i klasse 1 før skattefradrag 7 069

Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag 7 069

-Forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv.) 10 587

Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter) 3 518

kan noen tyde hva surrehuene prøver å si meg her? dette må være det eneste som er i sammenheng med evt. restskatt men skjønner fortsatt ikke en dritt.

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag 7 069

-Forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv.) 10 587

Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter) 3 518

---------------------------------------------------

Du får tilbake ca kr 3518 ..verre er det ikke...

er det noe jeg må sjekke da? eller bare trykker jeg på send inn eller hva det står

Lenke til kommentar

For min del kan du bare trykke på send inn og levere. Eller ikke så det blir et stille samtykke.

Men poenget med selvangivelsen er at du skal gå igjennom tallene, se at de stemmer, korrigere de som er feil og legge til de som mangler. Da blir dette lagt i sammen og du vil da enten få mer utbetalt, mindre utbetalt, ingenting utbetalt eller restskatt. Dette avgjøres ut i fra de korrekte tallene dine.

Vi kan ikke vite hva som er korrekte tall for deg, det må du finne ut av selv.

Lenke til kommentar

men hvis jeg ikke gjør noe, så forblir den sånn som nå? hvis det skulle ha seg at jeg egentlig ikke skulle få igjen på skatt, men leverer den sånn som den er nå, så er det ingen finner det ut? litt kynisk spm men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...