Svenn-Erik Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Heisann, Jeg lurer på om det er noen andre som kan ha samme problem som meg, og/eller en løsning.. Jeg har Abit KT7-RAID HK, på RAID kontrolleren har jeg 2 flunka nye 30GB IBM disker (takk til IBM som bare brukte 4 uker på å skaffe dem...(De to gamle tryna med timers mellomrom..)) Under Win98 kunne jeg sette WRITE-CACHE på disken, altså 2 disker i RAID0, men under WinXP så kan jeg ikke sette på WRITE-CHACHE, noe som øker ytelsen betraktelig. (i alle fall følelsen av det) Eksempelet : Jeg koblet på min urgamle Seagate Medalist på den vanlige integrerte kontrolleren, ba WinXP om å skru på write behind og startet min lille vitenskapelige test : Kopierte en 107MB fil fra RAID til IKKE-RAID, dette tok litt i overkant av 45 sek. start stop. Så kopierte jeg filen tilbake til RAID, dette tok ca 1 min og 20 sek. Husk at den gamle disken kun er ATA/33 og skulle i utgangspunget ha RIMELIGE problemer med å holde følge, men nei.. HDTach raporterer burst på ca. 53MB sek, og average på 34,6MB - Er dette lavt, har på følelsen at det er det.. avrage seek er på 12,7ms(!?) Jeg kjører NTFS Svenn-Erik - AMDtb800, 384MB, G2gts, lyd, osv. [ Denne Melding var redigert av: Svenn-Erik på 2002-01-29 00:30 ] Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 45 sek på 107MB blir jo ikke mer enn 2,4 MB/sek, selv ATA33 burde klare vesentlig bedre enn dette. Burst-hastigheten på 53 MB/sek høres helt greit ut, 12,7 ms søketid er kanskje litt mye. Har du prøvd med FAT32? Dette skal vel være litt raskere enn NTFS. (men du mister selvsagt sikkerheten i NTFS) Jeg har ikke så mye erfaring med WinXP ennå, men jeg vil tro caching blir tatt hånd om automatisk ettersom du ikke kan velge det. Bare til sammenligning: Min IBM Deskstar 75GXP 60GB klarer 27 MB/sek kontinuerlig lesing på en god dag! (FAT32, ikke raid) Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 29. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2002 Jo, caching skal WinXP ta seg av selv, men problemet er at WinXP ikke gjør dette i det hele tatt. Read cache virker greit, men denne kopieringen går meg på nervene snart.. (Ja, jeg kopierer en del store filer.. multimedia er et fint ord :smile: ) Som jeg sa ang. skriving til disk, husk at mitt RAID ligger på under 1,4 MB skriving i sek.. Og til tider virker det som om min 4x brenner jobber fortere (på mindre filer). En annen kuriositet som kan nevnes er at defragmenteringen i XP fungerer noe dårlig.. Jeg startet SpeedDisk (norton) og den raporterte over 90% (nitti) fragmentering på disken.. Den filen som var mest defragmentert var en 104mb fil, den var fragmentert i ufattelige 34994 deler! Norton ble kjørt, og den bokstavelig talt sneglet seg frem... det tok noe over 2 timer, hvis jeg ikke husker helt feil (24GB part.) Lurer på om jeg skal ta en *sigh* reinstallasjon.. dvs. at jeg får hyppigere reinstallasjoner på XP en jeg hadde på 95/98 og det er ille.. (hvis dette fortsetter da..) Svenn-Erik Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Hvordan er hastigheten hvis du kopierer fra raid til raid? Lenke til kommentar
epleslang Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Jeg har Abit KT7A-RAID. IBM 40Gb 60GXP, Maxtor 40 Gb, Western Digital 80 Gb. Alle ATA 100 7200 RPM. Jeg kjører ikke RAID, men har HDDene koblet på RAID portene - bruker de som vanlig IDE - går utmerket.(velger bare hvilken HDD som skal være BOOT). MRK! Det står endel om at du må ha minimum HPT-RAID kontroller versjon 2.00.19 for at det skal være stabilt under WinXP - Les mer her: http://www.viahardware.com/faq/kt7/faqdownloads.html Jeg har versjon 64.23 - fungerer helt OK. HUSK VIA Upgrader!!! 4in1 4.37 er ute. Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 30. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2002 Hastigheten fra 1 partisjon til den andre på RAID er den samme, så det er ikke så veldig imponerende.. Lesehastigheten er det ikke så mye å si på, annet at den var raskere før (opptil 84MB burst og random på 46MB under Win98, nå ligger de på 5x og 3x noe (se tidligere melding) Det var forøvrig slik jeg oppdaget at det var noe galt.. For jeg mente kopiering burde gått mye raskere.. Har vært i kontakt med Highpoint, og har en dialog. ABit har ennå ikke svart på mailen. Og pga. at de ikke svarer så blir det nok ikke ABit neste gang.. Svenn-Erik Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 30. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2002 Jeg bruker 64(2.x) mod BIOS (nyeste HP BIOS) og 2.3 XP drivere. Hvis du hadde giddet å sjekke hvilken versjon av HPTpro.sys du bruker hadde jeg vært takknemmelig. (Min er versjon 1.2.12.06) Svenn-Erik Og nå skjønner du hvorfor jeg ikke skryter... :smile: Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Abit KT-7 Raid, 2x40GB IBM gxp60 Mener at read var oppe i 78MB/s.. Har Bios 3R og HPT x.x.1024 tror jeg.. (paa skolen naa) jeg har begge diskene paa hver sin master, og dermed hver sin kanal. Troxx Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 Quote: On 2002-01-31 18:19, Troxx skrev:Abit KT-7 Raid, 2x40GB IBM gxp60Mener at read var oppe i 78MB/s..Har Bios 3R og HPT x.x.1024 tror jeg..(paa skolen naa)jeg har begge diskene paa hver sin master, og dermed hver sin kanal.Troxx Ja, ikkesant. Det var det jeg hadde under Win98 også, tror tom. jeg var oppi 84MB sek... Kanskje det er det vanlige da.. Driverproblemer. :sad: Men, men.. det er vel det at WinXP ikke er innarbeidet hos de som lager drivere. Det tar vel litt tid før støtten blir 100%, akkurat som med W2k. Svenn-Erik Lenke til kommentar
ROLS Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 hmm! Jeg har kt7a.....kjører xp pro.....4 wd 40gb raid(striping). kopierer en fil fra partisjon til partisjon på : 590 mb = 42 sekunder litt raskere enn til deg da:-) skal sette inn en ibm 40 gb......kan da prøve å kopiere fra/til den også......kommer tilbake med info hvis ønskelig. rols Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 Heisann, Nå har jeg installert XP på nytt, ingen drastiske forbedringer annet enn i stabilitet på XP. Som enhver kløne så innstallerer jeg for mange programmer, og tester (grøss) shareware. Noe som har vist seg å ikke akkurat gjøre underverker på stabiliteten. Har nettopp testet å kopiere en 700MB fra C:->D: (samme stripe, annen partisjon) dette tok 2 minutter og 15 sek. Det som er så irriterende er at hastigheten under Win98 må sies å være bortimot dobbel (etter hva jeg kan erindre). Kanskje jeg skal installere 98, å sjekke... Har NTFS på begge partisjoner så jeg får se om jeg gidder. Post resultatet ditt når du har testet! Svenn-Erik Lenke til kommentar
ROLS Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 hmm.......jeg har nå defragmert noen ganger......og det trengtes virkelig!! 590 mb fra partisjon til partisjon på raid oppsett= 14 sek....!!!.....tydelig at det å defragmentere ofte hjelper drastisk på ytelsen........før defragmenteringen var tiden for samme overføring over 40 sek. på min ibm 40gb 7200......ble tiden 22 sek for samme fil.....(flytte fra c til d) rols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå