bjorns_1 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Reiser til Praha snart. Er det noen som har tips om hva som er verdt og se, gode plasser og shoppe både markeder og merke klær? Takker for svar Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Jeg skrev et laaangt innlegg, som jeg selvsagt klarte å slette. Uansett, jeg har skrevet om min tur til Praha her. Ellers vil jeg anbefale; * Den astronomiske klokken i gamlebyen * Generelt gå rundt og titte seg rundt i byen, for det er utrolig mange praktfulle bygg i Praha. * Ta en tur innom bakgatene og spis en herlig middag for en billig penge. * Karlsbroen er verdt et besøk. Karlsbroa er utsmykket med nydelige statuer av diverse helgener osv, og gir forbindelse mellom nybyen og gamlebyen. Så sent som opp til 60-tallet ble broen brukt som vanlig trafikkåre inn til byen for både bil og trikk, men pga stor belastning er broen i dag kun for gående. En liten fiffig detalj er at broen faktisk er laget med egg og ost. * Katedralen er helt fantastisk nydelig. Jeg er ikke kristen, men selv jeg kan anerkjenne bygningens flotthet. * Bestill gjerne en guidet sightseeingtur. Det kan gjøre det lettere å bli kjent med byen. Det innebar sightseeing rundt om i Praha by, slik som jødekvartalet, gamlebyen, nybyen, slottet og katedralen. I tillegg fikk vi komme nærmere inn på selve slottet og katedralen. * En tur innom et pannekakecreperi. De har faktisk flere, og om man er glad i pannekaker, så er det verdt en tur. Man får pannekaker med i alle former og smaker. Nam! * Da vi var der kjøpte vi mye krystall, i tillegg til billig øl. En øl kostet ca 2 norske kroner på Tesco. * En båttur oppover elven Moldau er å anbefale. Det ga flott utsikt over selve byen. Det ble servert både mat og drikke på båtturen som varte i ca. 3 timer. Ble hentet med buss ved hotellet. Anbefales på det sterkeste for de som liker å få den hele og fulle oversikten over byen. * Vi var også innom flere museum, deriblant; torturmuséet - et museum som stiller ut torturinnstrumenter gjennom tiden - både fascinerende og kvalmt, kommunismemuséet - opplev Tsjekkia under kommuistisk styre - en fin historisk innføring, samt sjokolademuséet - for alle sjokoholikere der ute - ta en tur innom, bli kjent med historien til sjokoladen, se hvordan de lager sjokolade, og alle best - få smaksprøver av nydelig fersk sjokolade i etterkant. Besøk også delikatessebutikken i etterkant og kjøp sjokolade som smelter på tungen. * Første gangen jeg var i Praha besøkte vi et stort marked utenfor byen. Kan ikke huske hva det het, men verdt å sjekke opp kanskje. * Første gangen var jeg også å besøkte en krystallfabrikk. Var greit nok, men ikke så spennende som de andre tingene man kan gjøre i Praha. Endret 24. mars 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå