SAAN Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Har satt inn en ny harddisk i maskinen min, og installert OS (XP) Første gang jeg gjorde dette, gikk alt greit frem til jeg installerte drivere til diverse (nettverkskontroller, PCI-minnekontroller, SM-busskontroller etc). Etter det gikk maskinen i stå hver gang jeg foretok mer enn ett klikk, etterfulgt av en blåskjerm. Jeg prøvde å reparere OS, men fikk beskjed om at noen systemfiler manglet. Vet ikke om det stemte, men fant ut at jeg skulle installere OS på nytt. Nok en gang gikk maskinen i stå etter at jeg installerte driverne til nettverkskontroller etc. Bestemte meg da for at det var dette som var årsaken (var eneste logiske for meg på det tidspunktet). Installerte så nok en gang OS (mer eller mindre motløs denne gang). Holdt meg langt borte fra å installere overnevnte drivere, og fikk heller se om jeg fant driverne på nett (da jeg skyldte på platen). Før jeg kom så langt, fikk jeg på nytt en blåskjerm (denne gang uten at maskinen låste seg i forkant). Nå har jeg begynt å lure på om det kan være en HW-feil med den nye harddisken. Sjekket så volumet for feil (noen jeg også gjorde etter andre gangen jeg installerte OS). Maskinen finner ingen feil, men vet ikke om jeg kan stole på det... Når jeg sender feilrapport til Microsoft, kommer det opp et forslag om at det kan være HW-feil, og den ber meg feilsøke volumet. Dette problemet opplevde jeg ikke med min forrige disk. Er det noen flere måter jeg kan feilsøke dette på, eller er det bare å bestille en ny harddisk? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Vil foreslå at du sjekker maskinen for RAM/strømforsyning/CPU heller da det er mer sannsynlig at feilen ligger der. Du gjør: Last ned Memtest86+ (eller Ubuntu som også inneholder Memtest86+) Brenn iso-fila til en CD Boot opp maskinen med nevnte CD, og så lar du memtest stå å kjøre noen timer. Memtest vil slå ut på feil med strømforsyning også fordi feil spenning eller ustabil spenning vil føre til at minnet ikke fungerer som det skal. Foreslår også at du går inn i bios-menyen og sjekker at spenningen er som den skal være. Og så kan du starte maskinen med dertil egnet linux live-cd (som f.ex Ubuntu) og se om maskinen kjører stabilt under Linux (helt uavhengige av windows-drivere). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Du har sjekket at S.M.A.R.T verdiene er ok? Hvis ikke sørg for å gjøre det med en gang, men er hovedkortet av den eldre typen kan det være at det ikke støtter s.m.a.r.t Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 SMART har vel vært støttet av stort sett alt etter 1998. Hvordan sjekket du etter feil? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 SMART har vel vært støttet av stort sett alt etter 1998. Hvordan sjekket du etter feil? Det er ikke tilfelle for en del Pata og tidlige Sata hovedkort , som for eksempel Abit NFS-2 , andre hovedkort lar deg heller ikke avlese dette direkte i bios og du må ty til eksterne program for å få til dette eller det må aktiveres via avanserte funksjoner på visse hovedkort. Når det gjelder feilsøking bør produsenten sine egne verktøyer benyttes. Lenke til kommentar
SAAN Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Okey, nå prater dere langt over hodet på meg her henger ikke helt med... Hadde kanskje vært greit å skrive inn hva hovedkort etc har for navn..akkurat nå sitter jeg på jobb, så har ikke oversikten her. Jeg har før installeringen av den nye SATA-disken, hatt en IDE-disk (som hadde OS) + en SATA-disk som inneholdt alt av dokumenter. Kan det være slik at HK takler én SATA-disk men ikke to? At det er derfor ting kan skje med temp/BIOS og alt det andre dere snakker om.... Lenke til kommentar
SAAN Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Her fant jeg ut hvilket hovedkort jeg har (fra tidligere innlegg her inne ) HK er et ECS NFORCE4-A754 Lenke til kommentar
SAAN Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Og så kan du starte maskinen med dertil egnet linux live-cd (som f.ex Ubuntu) og se om maskinen kjører stabilt under Linux (helt uavhengige av windows-drivere). Blir litt for avansert å kjøre den på linux en periode (for meg) Du har sjekket at S.M.A.R.T verdiene er ok? Hvis ikke sørg for å gjøre det med en gang, men er hovedkortet av den eldre typen kan det være at det ikke støtter s.m.a.r.t Aldri hørt om dette tidligere, er ikke S.M.A.R.T. nok SMART har vel vært støttet av stort sett alt etter 1998. Hvordan sjekket du etter feil? Med feilsøkingen inne på egenskapen til harddisken kontrollere volumet for feil eller noe slikt stod det. Endret 22. mars 2010 av SAAN Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/downloads/46401/CrystalDiskInfo3_5_3a.zip/ Crystal DiskInfo (freeware) kan brukes til å lese SMART verdiene. Lenke til kommentar
SAAN Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/downloads/46401/CrystalDiskInfo3_5_3a.zip/ Crystal DiskInfo (freeware) kan brukes til å lese SMART verdiene. Jeg får prøve Endret 22. mars 2010 av SAAN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå