Gå til innhold

Mediaserver, Virtuell Pc, Webserver,

aiv

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle få meg en server og kjøre ei webside fra den. Siden jeg ikke har gjort dette før, så har jeg noen spørsmål.

Jeg har lyst å bruke serveren til mer enn bare webside hosting. Jeg har hørt at server os ikke funker så bra til annet en server. Har prøvd Windows Home Server på Acer H340 og det funker til mediaserver, men ikke til webserver.

Så den løsningen jeg ser på da er Virtuell PC, jeg tenker da er å kjøre 2 OS. For eksempel kjøre både Windows 7 og Windows Server 2009 på en maskin samtidig, jeg har null erfaring med dette.

1.  
  2. Kan jeg kombinere de 2 OSene?
  3. Kan de 2 OSene "prate" sammen?
  4. Får Pcen 2 ip addresser, trenger jeg 2 nettverkskort?
  5. Hvilket virtuel pc program burde jeg bruke?
  6. Hviket OS burde jeg ha som hoved OS
  7. Hadde tenkt å kjøre den ene OSen fra remote desktop, erfaring med dette både lokalt og over internett? Kan jeg kjøre begge fra remote desktop?
  8. Er det andre ting jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger i utgangspunktet ikke å virtualisere for å løse problemet ditt, men det å segmentere serveroppgaver kan likevel være svært praktisk, og godt løst med virtualisering.

Så hvis du ender opp med det, er det mange løsninger å se på og mye å sette seg inn i.

Det "beste" er gjerne vmware esxi (gratis), som kjører rett på hardwaren, mens du kan kjøre hva du vil av gjeste-os på forskjellige virtulle maskiner.

Det kan være lavere terskel å prøve programmer som vmware workstation eller suns virtualbox kjørende på f.eks windows, dersom alt er helt nytt for deg.

Felles for de alle, ja, alle får egen ip dersom du ønsker det, nei, du trenger ikke flere nics.

Andre ting å tenke på blir litt for omfattende å bevege seg inn på.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at problemet ditt raskest og lettest kan løses ved at du får hjelp til å sette opp en webside på Windows Home Server.

Personlig har jeg ikke brukt WHS, men kanskje dette løser problemet?

http://www.andrewgrant.org/2007/07/07/how-to-create-a-website-on-windows-home-server-in-minutes.html

Du sier ikke noe om hvorfor du ikke fikk det til selv, kjører medieserveren en liten webserver? I så tilfelle kan medieserveren kjøre på en annen port enn webserveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...