Pizzaen Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hei. Sitter og leser en ganske gammel artikkel om Westmere fra Anandtech og der skrev de "It also shows that there's a definite need for Intel to build a quad-core 32nm chip. Die sizes nearing 300mm2 aren't very desirable.". Jeg lurer bare på hvorfor det er dumt at "DIE"-størrelsen er stor? Det er liksom snakk om noen centimeter, så jeg tviler på at det er for og spare plass i kabinettet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Større diesize betyr større kostnader, på grunn av at de tar mer plass på waferen. Men større diesize betyr også mer strøm og mer varme. Endret 21. mars 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 En annen sak er at jo større en chip er... Jo større er sjansene for at den er feil utifra produksjon og at den kan feile senere. Dette har vært en av problemene Nvidia har slitt med også i det siste, GT200 brikker og 8800 serien som dør i tilegg til at de har vært billige med ett viktig materiale. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Mulig jeg er helt på jordet her nå men tilsvarer ikke mindre produksjonsteknikk at færre brikker må vrakes per wafer? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Det er forskjell på diesize og produksjonsteknikk. Diesize er størrelsen på chippen, produksjonsteknikken er ofte betegnet på hvilken størrelse på transistorene som prosessoren er bygget opp av. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Så mindre Diesize = større utnyttelse av waferen? Mens lavere produksjonsteknikk fører til flere transistorer per chip? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Vil tro det ja. Er sikkert andre her som er mer stødige i området, så vil ikke garantere det jeg sier. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Does make sense Får satse på at Simen1 dropper innom med en pang forklaring som vanlig Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Takker for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå