Gå til innhold

Gammel Zalman Reserator 1 - rens og valg av nye vannblokker

Anbefalte innlegg

Fikk tak i en gammel vannpumpe/radiator med navn Reserator 1 fra Zalman. Har stått i kjelleren til en venn av meg en stund, og lager fortsatt små "klikkelyder" når den står på. Lurte derfor på om det kunne hjelpe å foreta en grundig rengjøring innvendig, og hvordan dette kan gjøres best.

Link til systemet her: http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=255

Fikk også med vannblokkene (+slanger, etc) som står på den siden, men tviler på at jeg kan bruke de til å kjøle følgende komponenter:

-Intel Core i5 Quad Processor i5-750

-PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Fant noen vannblokker som jeg tenkte kunne funke:

Swiftech CPU-vannblokk APOGEE XT

Swiftech GPU-vannblokk MCW60

Men sistnevnte ser ut til at kanskje ikke passer til mitt skjermkort? Synes det var litt dårlig utvalg på norske sider.

Et annet problem er dimensjonering av ledninger, hva som passer, og om jeg trenger en slags overgang.

Setter svært stor pris på svar, er ganske lost her. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert en aldri så liten utenlandshandel her. Da får du de beste produktene, til lav pris og rask levering.

Vil anbefale 2-3 blokker til CPU. Alle er av det beste som blir produsert, men EK Supreme LT er et litt billigere alternativ (som fortsatt yter veldig bra).

EK Supreme HF

EK Supreme LT

Heatkiller r.3

Du har også en LT-versjon av Heatkillerblokka - og den er minst like god. Du kan jo surfe litt rundt her. :)

Anbefaler en fullcoverblokk til GPU. Både på grunn av ytelse og utseende. Her er det EK som gjelder ;)

EK-FC5770 Acetal

Denne finnes også i Nickel og Kobber :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Ser bra ut alt det der. Tror jeg går for å bestille den billigste CPU blokken og GPU blokken.

Men så ser jeg at hullene for slangen er veldig annerledes fra det som brukes på det vannkjølingssystemet jeg har skaffet meg.

Er det bare fire sånne(link) jeg trenger for at de vannblokkene skal passe til min Reserator 1?

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt vannblokker, fittings, slanger og pumper fra aquatuning.de, men GPU blokken bestilte jeg fra coolbits.dk ettersom bare de hadde den på lager.

Fant ut at det var pumpa i tanken som lagde en ganske irriterende lyd, og jeg skal derfor erstatten denne med en ny.

Lærte svært mye på aquatuning.de om et felt jeg var svært fremmed til, så takk for linken.

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent og kansje litt skeptisk til om reserator 1 er effektiv nok til å kjøle cpu og gpu passivt...

Forrige PC-bygg hos meg kjørte en god del på en Reserator (med original pumpe):

Lett overklokket Q9450, chipsett på Rampage Extreme, to Raptor disker i et vannkjølingshus, samt et 4870 skjermkort.

Før jeg satte på 4870 blokken var det ikke antydning til varme på Reserator-huset - etter å ha fått på den ble det følbart varmere enn rommet. Tror Reseratoren klarer ganske mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...