Gå til innhold

36% i skatt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Tjente ca 160 000 i fjord, og skattet rundt 20% av det. Skattekortet jeg fikk i år var basert på fjordårets inntekt, så leverte det inn til arbeidsgiver uten å tenke noe mer over det. I Januar var det bonus, og lønn på hele 28k. Ble da trukket 36%. Surt tenkte jeg, men er vel sånn tabelltrekk er.

Neste måned fikk jeg 15 000, og ble fortsatt trukket 36% :hmm: Gikk så gjennom tabellen min, og fikk regna ut at uansett hva slags inntekt jeg har så ender jeg alltid opp med å betale 36% i skatt. Altså en tabell med flat prosent :huh:

Jeg lurer på to ting; Hva er poenget med tabelltrekk når jeg uansett blir trukket 36%? Og hvorfor i svarte rudolf trekkes det så mye?! 36% er vel langt over det en skatter, selv med fulltidsjobb?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres rart ut at du blir trukket det samme uansett inntekt. Hvilken tabell er dette?

36% er vanlig trekkprosent for en som tjener mellom 500 000 og 530 000 og ikke har noen fradrag eller tillegg (tabell 7100).

Lenke til kommentar

Skattetkortet (tabellkortet) består av to deler. Det ene er selve tabellkortet, det andre er et kort med 36% fast som i utgangspunktet skal brukes dersom du har en bijobb. Hvis du ikke har revet at denne delen kan det feilaktig ha blitt tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...