Gå til innhold

Er det ulike AGP-størrelser?

Borso

Anbefalte innlegg

Hei!

Mens den bærbare maskinen min er på service, tenkte jeg å koste støv av min gamle stasjonære PC. Men fant fort ut at det var et latterlig dårlig integrert SiS 650 skjermkort som spydde ut "ytelse". (Har problemer med å se YouTube-video til og med!)

Så da var det bare å sette seg inn i denne skjermkort-verdenen for å se hva jeg kunne få tak i.

Fant ut etterhvert at det jeg hadde var AGP, som visstnok begynner å bli gammelt og skal byttes ut med PCI-E.

Da tenkte jeg saken var grei. Men så fant jeg ut at det var AGP x8 osv. og ble dermed redd for at jeg kanskje kom til å velge feil størrelse.

Så til spørsmålet: Er det forskjell på størrelsene når det gjelder AGP-kort, eller kan jeg kjøpe et hvilket som helst AGP-kort, og det vil passe inn i min AGP-slot?

For å gi info om min slot, så har den en lengde på 7,5 cm og det er ingen hakk inni selve slotten. Den har også en sånn feste-greie på enden som er ca. 1,5 cm lang.

Slik ser det ut:

skjermkort.jpg

Jeg har i tillegg en Intel Celeron 2,8 GHZ prosessor og 1,2 GB RAM(Dette skal oppgraderes). Kjører Windows XP som opperativsystem.

Og med det samme jeg skriver her da, så har jeg sett på disse to kortene:

Sapphire Radeon HD 3650 512MB DDR2

HIS Radeon HD 4670 1GB GDDR3 IceQ

Virker en av disse greie, og enda viktigere, kan de passe?

På forhånd takk,

Børge

Endret av Borso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

agp x 4, x 8 osv. forteller bare om den teoretiske hastigheten, altså 4x normal agp hastighet, f.eks. Har ingenting med størrelsen på selve kortet å gjøre - som er temmelig standard. PS. Nederste kortet du lenker til er det beste alternativet, og er vel noe av det kraftigste man får til agp-sokkelen. Tror jeg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

det kraftigste agp kortet er 3850 kortet men krever minimum en god 450w psu. di to du har listet så er vel 4xxx kortet best også med tanke på strøm men forsjellen er liten pga agp gir redusert ytelse forhold til pcie bror av samme gpu.

Lenke til kommentar

det kraftigste agp kortet er 3850 kortet men krever minimum en god 450w psu. di to du har listet så er vel 4xxx kortet best også med tanke på strøm men forsjellen er liten pga agp gir redusert ytelse forhold til pcie bror av samme gpu.

Jeg har 280W strømforsyning. Kan det bli et problem iht. HIS Radeon HD 4670 1GB GDDR3 IceQ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...