magicgunnar Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har skjønt såpass at man må ha et visst areal for å få tildelt kvote på elg og rådyr. Iallfall de fleste steder. Hvor stort areal varierer sikkert rundtom i landet. Det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt over hvor store areal man må ha rundt omkring i landet for å få tildelt kvote, og om det er tilfeldig om man får tildelt kalv, ungdyr eller okse, eller om dette har med areal å gjøre. Hva er regelverket? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har skjønt såpass at man må ha et visst areal for å få tildelt kvote på elg og rådyr. Iallfall de fleste steder. Hvor stort areal varierer sikkert rundtom i landet. Det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt over hvor store areal man må ha rundt omkring i landet for å få tildelt kvote, og om det er tilfeldig om man får tildelt kalv, ungdyr eller okse, eller om dette har med areal å gjøre. Hva er regelverket? kvoten varierer etter tettheten av elg/rådyr som finnes i området og så finnes det regler for hvor stort området du må eie for å få tildelt ett dyr, den størrelsen er vel regulert direktoratet for naturforvaltning eller fylket? mulig Norsk jeger og fiskeforbund har en oversikt. du får tildelt etter hvor mange dyr i de forskjellige grupperingene som finnes i området du jakter i. hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Det eneste jeg kan si, er at kvoten er totalt på trynet og at det blir skutt alt for mye elg i Norge i dag, i alle fall her på Sørlandet. Helt vanvittig. På laget mitt så vi 4 elg hele jakta, 3 av dem var voksne okser som ble felt. Den første skjøt jeg, men at det skulle bli skutt to til hadde jeg aldri i verden innbilt meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå