Gå til innhold

Hvordan fordeles kvote på elgjakt og rådyrjakt?

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt såpass at man må ha et visst areal for å få tildelt kvote på elg og rådyr. Iallfall de fleste steder. Hvor stort areal varierer sikkert rundtom i landet.

Det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt over hvor store areal man må ha rundt omkring i landet for å få tildelt kvote, og om det er tilfeldig om man får tildelt kalv, ungdyr eller okse, eller om dette har med areal å gjøre. Hva er regelverket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skjønt såpass at man må ha et visst areal for å få tildelt kvote på elg og rådyr. Iallfall de fleste steder. Hvor stort areal varierer sikkert rundtom i landet.

Det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt over hvor store areal man må ha rundt omkring i landet for å få tildelt kvote, og om det er tilfeldig om man får tildelt kalv, ungdyr eller okse, eller om dette har med areal å gjøre. Hva er regelverket?

kvoten varierer etter tettheten av elg/rådyr som finnes i området og så finnes det regler for hvor stort området du må eie for å få tildelt ett dyr, den størrelsen er vel regulert direktoratet for naturforvaltning eller fylket?

mulig Norsk jeger og fiskeforbund har en oversikt.

du får tildelt etter hvor mange dyr i de forskjellige grupperingene som finnes i området du jakter i.

hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det eneste jeg kan si, er at kvoten er totalt på trynet og at det blir skutt alt for mye elg i Norge i dag, i alle fall her på Sørlandet. Helt vanvittig. På laget mitt så vi 4 elg hele jakta, 3 av dem var voksne okser som ble felt. Den første skjøt jeg, men at det skulle bli skutt to til hadde jeg aldri i verden innbilt meg :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...