Gå til innhold

Ski til toppturer, hva gir mest moro for pengene?

CurSe

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe meg ski av noe slag som jeg kan ta noen toppturer med, men samtidig kjøre i anlegg hvis jeg skulle finne på noe sånt en dag. Sist jeg hadde ski på beina var i militæret og det er vel rundt 7 år siden så nivået mitt er veldig lavt kan man kanskje si, men jeg har lyst på ski likevel. Hadde brett før, men følte ikke helt at jeg hadde lyst på det en gang til.

Har sett litt på nett på forskjellige ski-varianter og jeg blir ikke helt klok på hva jeg egentlig trenger. Slalomski, carving, twintip, randonee, telemark osv. Nøyaktig hva slags ski burde jeg gå for?

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer sterkt å kjøpe meg ski av noe slag som jeg kan ta noen toppturer med, men samtidig kjøre i anlegg hvis jeg skulle finne på noe sånt en dag. Sist jeg hadde ski på beina var i militæret og det er vel rundt 7 år siden så nivået mitt er veldig lavt kan man kanskje si, men jeg har lyst på ski likevel. Hadde brett før, men følte ikke helt at jeg hadde lyst på det en gang til.

Har sett litt på nett på forskjellige ski-varianter og jeg blir ikke helt klok på hva jeg egentlig trenger. Slalomski, carving, twintip, randonee, telemark osv. Nøyaktig hva slags ski burde jeg gå for?

Telemark er nok best da kan du både gå med skia oppe på fjellet og stå ned, kanskje kan være lurt å finne noen som kan lære deg litt først og høre med noen mer spesial butikker om hva som er lurt å bruke av utstyr. Kan være lurt å få noen timer med noen som kan telemark kjøring også siden det er 7 å siden sist du hadde ski på beina.

Jeg skal iallefall ha meg telemark ski neste gang jeg kjøper alpin ski rett og slett for at jeg kan på fjellet med dem uten å måtte gå igjnneom med vanlig ski og kunne kjøre ned igjen.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
Telemark er nok best da kan du både gå med skia oppe på fjellet og stå ned.

Regner med du har hørt om randonnée?

Til TS: For å kunne gå opp fjellene bør du nok ha ski med enten telemark- eller randonnéebindinger. Randonnéebindingene er mer like vanlige alpinbindinger men de har en gå funksjon til bruk på toppturer. Det viktige når det kommer til valg av ski at de ikke er for tynne, noe som kan gjøre pudderkjøringen litt tricky. Selv har jeg bestillt meg et par all-mountainski som er laget for bruk både on- og off-piste. Salomon Lord heter de jeg har kjøpt, håper å finne litt løssnø i påsken.

Feller til skiene må du også ha, dette ligger på litt over tusen kroner om jeg ikke tar helt feil.

Wikipedia:Ski touring

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar
Telemark er nok best da kan du både gå med skia oppe på fjellet og stå ned.

Regner med du har hørt om randonnée?

HAr vel ikke det, men så absolutt så lenge du har alternativet til å gå "Klassisk" med skia oppover så funker det jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...